Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja die Heavenly blue moet maar eens gezaaid..kan nu nog wel

Die Geranium libanii x peloponnesiacum is wel een bjoetie zeg..ook maar eens zoeken, mijn vriendin heeft een plantvinder...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik heb 'm vorige week nog gezaaid (de Ipomoea) en al na 2 dagen zag ik groene puntjes. Dat ding heeft een groeikracht!

Heb effe zitten kijken of je ergens zaad kunt krijgen van die Geranium, maar nee. Jammer. Ik hou me ook aanbevolen voor wie 'm heeft staan en er zaad van heeft gewonnen/ gaat winnen.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:

De baptisia is erg geliefd in de prairietuin. Dus zou een makkelijke, sterke plant moeten zijn. Ik ben er nu een aantal uit zaad aan het opkweken, en so far, so good.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst: (aangepast)

@ Appelvrouw. Nee, die meconopsis betonicifolia ( of zoiets ) , de blauwe papaver, heb ik ooit wel es gehad, maar dat is een moeilijke hoor. Je moet echt op zure grond zitten , vrij licht , voedselarm, maar niet te arm , en humusrijk. Op zand en soms op zure veen, doet ie het wel, zaait soms zelfs uit. Bij mij ooit 1x in bloei gehad. ( niet in Fr ) Wel erg blauw ja, met een spoor geel , en dat maakt het nog mooier blauw...

Hij is al es genoemd, maar er zijn inderdaad ook wel echt blauwe geraniums. Niet de Johnson Blue ( ook bijna blauw , maar nog steeds aan de lila kant ) maar er zijn inmiddels betere.

Vanmorgen vroeg dacht ik aan een echt blauwe. Een hele mooie, maar ik kom nog steeds niet op de naam. Halfstruikje, gedraagt zich als vaste plant. Ik kom er nog op , ik kom er nog op....

Die Salvia Uliginosa is echt prachtig, en niet zo moeilijk als ze zeggen hoor ( mag niet nat staan in de winter ) en doet het goed in Fr.

Ik heb nog nooit een echt blauwe Vlinderstruik gehad of gezien. Weet iemand er 1 ?

De blauwe Delphiniums zijn natuurlijk beroemd. De 1e komen bij mij in bloei. Zal deze week es wat foto's gaan maken. Heb er 32 verschillende staan ( er is vrij veel uitval op mijn nieuwe tuin , te veel wind , en fazanten )

Als iemand een blauwe lavendel kent hou ik me aanbevolen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

@Bit:

Ik heb nog nooit een echt blauwe Vlinderstruik gehad of gezien. Weet iemand er 1 ?

De Daviddi Empire Blue is er eentje. Nanho Blue heeft in alle geval zijn naam mee... Adonis Blue is bijna zwart-blauw.

Enneuh...Lavendelblauw is ook blauw, he deugniet.

Vanmorgen vroeg dacht ik aan een echt blauwe. Een hele mooie, maar ik kom nog steeds niet op de naam. Halfstruikje, gedraagt zich als vaste plant. Ik kom er nog op , ik kom er nog op....

Blauwe Spirea?

@Tea: Ik heb och arme nog geeneens de planten, laat staan het zaad. De plantjes zijn wel vlotjes te vinden via e-shops e.d., zoniet pm je me maar.

Geplaatst: (aangepast)

Voor de akelei in blauw zal ik nog wel even vraag/aanbod topic openen waneer het rijp is,

sat is mischien makkelijker voor iedereen die er zaad van wil.

aangepast door Gast

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Het is heus geen betweterigheid van mijn kant hoor ( althans, dat hoop ik zelf ), dat ik zoveel planten als zijnde niet-helemaal-blauw van de hand wijs. Maar tja. Blauw is blauw he ? Mooi paars is niet lelijk, maar moet je niet blauw noemen ( vind ik ) Lila is ook geen blauw , en ga zo maar door.

Beetje raar van mij natuurlijk om in een topic over tuinplanten te willen volhouden dat blauw blauw moet zijn , en niet paars of lila mag zijn. Mja. Appelvrouw vroeg om blauw he ? Daarom.

Echt blauw is een vreselijk zeldzame kleur in de natuur ( wat planten aangaat dan ). Maar ze is er wel ja. En omdat die zeldzaamheid vaak genot dan wel begeerte oproept, is het zo gezocht. ( denk ik , ik zeg maar wat ) Paarsen, lila's en roze/blauw - achtigen zijn helemaal niet zeldzaam. Vandaar steeds mijn reactie.

Er zijn trouwens ook omstandigheden dat lila's als bijna echt blauw kunnen voorkomen. Standplaats, licht , temperatuur, stand van de zon , of schemer ( licht dus ook ), het weer , gezondheid van de plant en jaargetijde. ( er zijn gele rozen die roze zijn in de koelere herfst, heel mooi trouwens. Of paarsen die bijna zwart /bruin kunnen lijken.

Gevoel en meningen over kleur, daar gaat het mij niet om. Blauw is gewoon aanwijsbaar blauw, te meten zelfs. Blauw is blauw is blauw. Neemt natuurlijk niet weg dat een bijna blauwe plant net zo mooi of mooier kan zijn. Mooi is niet meetbaar. Kortom , het is geen waardeoordeel.

Geplaatst:

wat zou eigenlijk de reden zijn dat blauwe bloemen zo weinig voorkomen?

heeft het te maken met eigen voortplanting?

insekten kiezen heel vaak planten/bloemen op kleur dus bij meer gangbare kleuren meer kans op kruisbestuiving???????

ben heel benieuwd hoe anderen hierover denken

ik sta vaak verwonderd te kijken naar bloemvorming, kleur en zaadvorming

maar ook dat voorjaarsbloeiers vaak geel, wit en oranje zijn

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Jaaaaa !!! 2 dagen verder, sigaretje op het balkon.... en ja hoor. Daar is de naam : Ceratostigma. DIE is blauw ook ! Dat was dat halfstruikje wat ik zocht in me hoofd ( ik wordt oud )

Ik ga zo ff googlen of ik de naam goed schrijf. Denk het wel.

Ja. Die is blauw. ( Makkelijk op zure grond en bosachtig zand )

Er zijn wat meer bijna helemaal echt blauwe struiken : Ceanothus, Caryopteris ( eentje , de rest is lilablauw ) en de al genoemde perovskia vind ik ik ook wel blauw... hahahah en daar is mijn eigen kuil dus al : vind ik.

Maar Ceratostigma dus. Prachtig dingetje

Geplaatst:
wat zou eigenlijk de reden zijn dat blauwe bloemen zo weinig voorkomen?

heeft het te maken met eigen voortplanting?

insekten kiezen heel vaak planten/bloemen op kleur dus bij meer gangbare kleuren meer kans op kruisbestuiving???????

ben heel benieuwd hoe anderen hierover denken

ik sta vaak verwonderd te kijken naar bloemvorming, kleur en zaadvorming

maar ook dat voorjaarsbloeiers vaak geel, wit en oranje zijn

Wel, ik kan je verzekeren dat er weinig planten zijn die kunnen concurreren met salvia uliginosa als het aankomt op insecten lokken. Deze speelt volgens mij samen met Verbena bonariensis in een aparte klasse...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Geplaatst:

nou.....ik vind blauw best mooi, maar heb even dat artikel gelezen.......

en denk wat fruit betreft:

zijn blauwe druifjes eigenlijk eetbaar?

enne een blauwe appel...........volgens mij geeft de rode kleur bij een appel het ijzergehalte aan...

even doordenkend bij wat ik schrijf.......

dat zou dan een rood/blauwe appel worden waarbij het ijzer niet oxydeert,vanwege de anti-oxydanten?

de groenteboer gaat dus zo een blauwtje lopen bij zijn klanten die een lekkere granny smith willen...............

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:
Maar Ceratostigma dus. Prachtig dingetje

Goed gedaan Bit..want volgens mij heb ik die in de tuin. Niet genoemd..hij bloeit pas later..gekregen van een vriend..niet al te hoog toch?Erg blauw, ook nog door het contrast met de donkere blaadjes. Ik zal dan de Ceratostigma plumbaginoides hebben..loodkruid.Vreselijk slecht geplaatst in mijn kruidenperk..daar moet ik nog iets aan doen.

Geplaatst:

ja de plumbaginoides. Helemaal goed. Laat zomer dacht ik ? of zelfs herfst ? Ja. die. Prachtig. Dat 2e deel kwam niet bij me op trouwens. Sigaret zal niet lang genoeg zijn geweest.

Ik ga nog denken over andere eng blauwe bloemen. Blauwe bloemen hebben ook iets engs wel. Net of het niet hoort. Maar goed. Jij houdt er van, dus wij met z'n allen doen ons best.

Die Uliginosa is ook inderdaad een topper hoor.

Geplaatst:

Hopelijk eentje van het goede blauw: lithodora diffusa 'heavenly blue' aka steenzaad

lithodoradiffusaheavenlyblue83001338509720.jpg

Overigens is wat mij betreft een korenbloem (centaurea cyanus) de eenjarige die je lang geleden tussen het koren samen met de klaproos aantrof.

Wat verkocht wordt als Centaurea is een meerjarige, vaste plant die wel tot het zelfde geslacht behoort maar die ik liever niet korenbloem noem omdat me dat eigenlijk fout lijkt.

Ook in zaadpakketjes "bloemenweide" zit wel "korenbloem" in (wat hier eigenlijk strobloemen wordt genoemd wat natuurlijk ook een te ruime noemer is) maar de echte die ik als kind heb gekend zelden of nooit, bijna altijd een mengeling van anders gekleurde cultivars. Jammer....

Idem ditto voor de klaprozen uit die bloemweide zaaipakjes maar da's dan weer een ander kleurtje.

Eentje die ook blauw bloeit en je ook wel eens langs velden ziet is de wilde chicorei.

Geplaatst:

O, ja cichorei heb ik van Jorieke gehad op de MTD. Die moet de grond nog in.

Korenbloemen zie je hier steeds meer terug. Er is hier buiten het dorp een veld koolzaad dat eerst geel zag, en nu helemaal blauw is..tienduizenden korenbloemen..ik heb er gisteren een berg geplukt voor de kruidenthee..mooi blauw maar toch een beetje paars ( op de foto lijkt het blauwer dan het is.)

Van dat loodkruid maak ik wel een foto als het bloeit..als het loodkruid is tenminste, maar dat kunnen we dan met zekerheid vaststellenimg624359231338538957.JPG

Geplaatst:

Dat jij dat beetje paars vindt, ik noem dat toch blauw wordt toch wel heel verschillend gedacht over de kleur blauw bij planten, bedoel jij met je favoriete kleur blauw meer enkel het licht blauw zo van plumbago/mannentrouw

http://omatuintje.punt.nl/upload/plumbago2.jpg

Persoonlijk vindt ik licht en donkerblauw mooi en mag dat zelfs naar paars/zwart maar aan lila/paars tussen blauw heb ik weer een gruwlijke hekel

Blijf trouwens een hele witte tuin het mooist vinden,

beginnen we naast het topic "'een blauwtje lopen"", "'een wit voetje halen"'.

Geplaatst:

Nee Hans begrijp me niet verkeerd..ik vind de korenbloem erg mooi..maar het mooist vind ik óf de Himalaya poppy..dat blauw is zo mooi hemelsblauw...'of een fikse tegenstelling van blauw met donker blad. Het korenbloempje heeft toch wat paars in het hart. De akelei die ik heb vind ik ook( is ook) paars..maar misschien is de jouwe blauwer?img624778601338543609.JPGimg620835321338543585.JPG

Geplaatst:

Die wasknijper die is echt "appelblauwzeegroen"....

De echte veldkorenbloem is wel volledig helblauw met een tikje rood-roze schijn in het hartje wat dan lijkt op een paarse waas . De cultivars heb je van wit, roze/lila, halfslachtig blauw tot lichtpaars....

Mooi, he?

1955162087181338547807.jpg

Volgens recente pharmacologische studies zouden extracten van de bloemkop van de korenbloem een ontstekingsremmende werking hebben.

Geplaatst:

Aha ja Jet jij bent nog lastiger dan ik met blauw, de Akelei is exact degene die ik ook heb voor mij is dat blauw

maar ik begrijp welke kleur je zoekt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...