Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Een blauwtje lopen


appelvrouw

Aanbevolen berichten

Ik ben gek op blauwe bloemen, en kan er nog veel meer plaatsen.

Mijn tuin is al redelijk bezaaid met vergeet-me-nietjes, juffertjes, jacobsladder ( die niet echt blauw genoemd mag worden) en ipomea.

Graag nog tips voor gemakkelijk te kweken blauwe bloemen; zaad en stekjes ( tegen ruiling natuurlijk) zijn ook welkom img613857891338322467.JPGimg614216031338322505.JPGimg614038101338322483.JPG

Van boven naar beneden

Jacobsladder, Juffertje in het groen, Smeerwortel

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn akelei, prachtig echt donker blauw, zaad plenty voor je over een maand staan nu volop in bloei.

Maar genoeg zaad straks om een bos mee intezaaien

Ijzerhard-verbena zaad heb ik ook voor je straks als je wilt maar dat is toch meer paars dan blauw.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Borage! Prachtige kleur.... Centaurea, Scilla, Delphimium, gentiaan, .... Dat was uit m'n hoofd. Nu verder uit een boek....: schijnpapaver (Meconopsis betonicifolia).....eh.......De rest is nogal paars. Ik zal m'n gedachten er nog eens over laten gaan.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Borage! Prachtige kleur.... Centaurea, Scilla, Delphimium, gentiaan, .... Dat was uit m'n hoofd. Nu verder uit een boek....: schijnpapaver (Meconopsis betonicifolia).....eh.......De rest is nogal paars. Ik zal m'n gedachten er nog eens over laten gaan.

 

mijn broek zakt bijna af van die namen )

genieten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je als vaste kl/plant ook nog penstemon, perovoskia, lavendel allerhande,salviaatjes met hopen, nepeta, agastache ook,

longkruid heb je ook in blue, rozemarijn (uiteraard ), scabiosa aka duifkruid ook, gamander....., viooltjes nog enneuh monnikspeper en budlejaatjes groot en klein en wat dacht je van een blauw anemoontje?......

 

Mijn vingerkes zien al bijna blauw van het typen nu....

 

 

P.S.: Ik kan het niet laten maar veel hollandser dan een blauwe ster aka Amsonia tabernaemontana var. salicifolia ga je niet vinden:

 

Porselein blauwe bloempjes en in de herfst kleurt ze geel met wat oranje. Bovendien staat ze graag rijk en vochtig. Echt iets voor het kikkerlandje:

 

 

 

amsonia13441338338013.png

 

thumbamsali64091338338187.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Amsonia kan inderdaad echt zuiver blauw zijn ja , zeker als ie wat meer schaduw heeft . En Linum ( dat vlasbloempje ) is ook heel erg blauw. Borage, Meconopsis.

Maar jullie noemen wel erg veel paarsen op hoor. Ik heb echt nog nooit een blauwe akelei gezien. Mooi paars is niet lelijk trouwens. Maar blauw ? Er is niet veel blauw.

 

Ik zit m'n hoofd te pijnigen op die ene, waar ik nu dus niet op kom. Vanmiddag nog es proberen. Het is ook nog wel vroeg.. ik moet rennen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

écht azuurblauw, maar misschien niet de allermakkellijkste : Salvia uliginosa. Zeer goede nectarplant met zeer lange bloei. Af te schermen in de winter.

Verder ook Delphinum, Meconopsis, er zijn verschillende Geraniums die blauw zijn

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh dan heb ik een hele mooie. Zal zo even proberen om er een foto van te maken, want dat blauw valt niet goed te vangen. Het plantje groeit tussen de tegels bij de schuur, en elk jaar komt hij weer op.

Echt blauwer dan blauw. Ik vergeet steeds wat voor een plantje het nou is. Dat heb ik nou eenmaal met sierplanten

 

Edit; hier zijn wat foto's, en er schiet me ineens te binnen dat het een ridderspoor is. Kan dat? Even googelen.

 

foto01300232421338360952.jpgfoto01700283751338360958.jpgfoto00900286421338360944.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, Delphinium.

Valt mij ook op hoor, dat er veel paars wordt genoemd. Ik noemde er ook minstens 1... Maar echt blauw is heel moeilijk te vinden. Ik ben vanuit vroeger tijden bloemist en als ik iets met echt echt echt blauw moest, maken kwamen ik uit op Delphinium. Een andere snijbloem in die kleur werd moeilijk.

Kwam nog wel een Salviasoort tegen: de S. patens 'Blue Angel' (te krijgen bij Zaden online) Zuiver blauw staat erbij.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eva ik ben de zwarte papaver dit jaar aan het proberen, in echt was die zo mooi dat ik hem wel moest kopen voor in de moestuin, lijkt me mooi zo hier en daar een pluk ervan.

Erny is goed hoor help onthouden dat ik over een maand ofzo zaad naar je stuur, zal lekker veel doen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw wat een blauw!

Sommige van door jullie opgenoemden heb ik natuurlijk wel in de tuin..maar vergeten op te noemen, of omdat het nog niet bloeit ( borage, agastache, budlea) of al gebloeid heeft (blauwe druif)..er zijn ook planten bij die ik meerder malen heb geprobeerd maar die weer verdwenen ( de echte hemelsblauwe Himalaya papaver heb ik twee keer gekocht bij het pinetum in Hilversum..is niet gelukt. Heb jij hem in de tuin Bit?Succes ermee Eva, ik koop hem niet meer

En ik heb me suf gezaaid aan riddersspoor..dat wil ook niet lukken in mijn tuin.Ik ben jaloers op je Jorieke dat je zo`n mooie hebt! ( En ik heb hem niet eens opgemerkt vorige week )

Korenbloem heb ik ook..een vaste waarvan ik nog niet weet of ik hem hou..hij is mooi in de bloei en daarna een vervelend plantje..

Hans: ik heb een dieppaarse akelei, ik zal er een foto van maken..paars zal ik deze zeker niet noemen.

Blauwe verbena lijkt me leuk, ik ken alleen de Bonariensis en de citroenverbena.

Lenepeen: Met centaurea bedoel je ook korenbloemen toch?

Greetje: dat vlas is mooi zeg..die ga ik zaaien

RvO..o die ereprijsjes heb ik bij bergen in de tuin inderdaad een mooi tapijtje in het voorjaar( was ik ook vergeten)

Marinus:Die blauwe penstemon is prachtig..hij heet wel purple passion Ook de Salvia guaranitica. Monnikspeper kende ik ook al niet..is ook een verbena.

Geedee de nigella staat op de foto ( is het juffertje in het groen)

Wie zei er gentiaan? Prachtige plant ( zal het hier wel niet doen) Amsonia is ook erg mooi..zeer licht gekleurd.

Die Salvia uliginosa is echt blauw Sugar!

Als laatste heb ik de baptista australis opgezocht Bubbels... Dat lijkt me een mooie sterke plant.Deze vaste plant heeft de nederlandse naam Indigolupine.Ik las dat je hem wel moet steunen..maar dat hebben meer planten in mijn tuin.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, die was door Jet al genoemd: Ipomoea. Daar heb je er één van die 'Heavenly Blue' heet...Niet voor niks....

En ik noemde de gentiaan. Zo mooi... Centaurea is idd de korenbloem.

Wat jammer dat die schijnpapaver het bij jou niet doet. Ik ga 'm nog wel eens proberen al vraag ik me af of mijn kleigrond gewaardeerd wordt.

Ik vond de Geranium libanii x peloponnesiacum ook nog. Mooi blauw hoor. En deze geraniumsoorten doen het over het algemeen oooooveral. Maar waar je 'm vandaan kunt halen...?

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...