Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:
  • Auteur
het hartje wat dan lijkt op een paarse waas . Volgens recente pharmacologische studies zouden extracten van de bloemkop van de korenbloem een ontstekingsremmende werking hebben.

Okok..hij is wel erg blauw..maar ik wil hem niet in de tuin..wel in de boomgaard ( waar ik wild bloemenveld probeer te krijgen)

Die wasknijper is blauwer en de akelei paarser in t echt.

Ja, ontstekingsremmend..daarom wil ik hem in de kruidenthee (artrose)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Door de rood en groen word blauw blauwer(schilder tecniek).

Het zal mijn verwrongen oude schilders-geest zijn ( 2 opleidingen tot kunstschilder doorlopen ) die mij zo stuurs maakt met die kleuren. Paars is voor mij paars. Ik kan niet anders, sorry.

Er zijn Agapanthus cultivars die echt helderblauw zijn, zonder lila. heel mooi. Ik zaai ze graag zelf. Zaad zat in de Zaad-enveloppe II. Er zijn Veronica ( die lage in het gras , maar ook hoge voor de volle zomer ) cultivars. Hou je van porselein-blauw ( met wit dus ), zijn er meerdere violen. "speckles' is een leuke.

En ik blijf bij de Delphiniums. Op jouw grond in N-Fr. willen die dingen het prima doen ! Lavendel dan niet, maar Rozemarijn is toch wel haast wel blauw ?

Geplaatst:
  • Auteur
Rozemarijn is toch wel haast wel blauw ?

Ja

Riddersporen ga ik nog eens proberen.

Geplaatst:
maar Rozemarijn is toch wel haast wel blauw ?

LOL.

De ene al wat minder dan de andere maar de meeste neigen eerder naar paars met wat wit er tussenin en als je dat dan van ver ziet lijkt het of het blauw is.

Uit de kweekvormen (in sommige gevallen komen die varianten in de natuur al voor) van lavendel en rozemarijn (is maar een voorbeeld) haalt men witte en roze varianten. Dat kan enkel en alleen als die kleur al aanwezig is in je basisplant. Omdat het selecties zijn met in wezen niks anders dan genetische afwijkingen komt het ook vrij vaak voor dat die gaan "reverteren".

Dat wil zeggen kortstondig terugkeren naar de oorspronkelijke (dominante) kleur of op zijn minst daartoe neiging vertonen. Een witte lavendel krijgt dan een roze schijn, een roze dan weer eerder een blauwe schijn. De dominante kleur komt als het ware weer even opzetten.

Er zijn niet zo veel bloemen die monochroom zijn, enkel geel, rood of wat dan ook. De meeste zijn samengesteld uit verscheidene kleuren die samen door ons oog als een enkele kleur worden ervaren.

Zo ziet appelbloesem er bijvoorbeeld roze uit van ver maar in werkelijkheid bestaan de kelkblaadjes uit wit plus rood enz.

Omgekeerd lijken vele bloemen veel donkerder van kleur dan ze in werkelijk zijn. De kelkvorm is daar mee oorzaak van. Haal de kelkblaadjes los en je merkt al snel het verschil.

Voeg daar nog aan toe dat onze perceptie van kleur mee verandert door het licht en dat veel planten fenotypes zijn (veranderen van kleur al naargelang de bodemgesteldheid, standplaats enz.)....

Van sommige planten staat de chromatografische samenstelling van de bloem op het internet gepubliceerd. Je staat soms raar te kijken als je dat ziet.

Vandaar ook dat als je blauw en enkel en alleen blauw in de strikte (chromatische) kleurbetekenis, in een plant wil vinden je eigenlijk van een kale reis thuiskomt. Het is nagenoeg altijd een combinatie van dit met dat enz. waar wij een enkele kleurnaam aan toekennen.

Maar soit, als we niet opletten lopen we straks allemaal met zo'n kleurenschijfje in de hand van bloem naar bloem....

De link die in het PBeetje (aan Bit) stond vermeld waarschuwt ook duidelijk voor ronkende plantennamen met het woordje "Blue" er in. Blijkbaar willen wel meer mensen een echt blauw bloempje in de tuin en wat is er dan verleidelijker dan de belofte van blauw verholen in die lekker bekkende "Enigma Blue", "Fota Blue", Corsican Blue". Exotisch en mooi, dat zeker.

Maar echt blauw? Niet dus.

O.K. er zijn er dus wel enkele maar die kun je wel op een hand tellen en dan nog zal er wel discussie ontstaan, vrees ik.

@Appelvrouw: Artrose (behoudens de pure kraakbeenslijtage) is vaak het gevolg van verzuring.

Dikwijls gaat het gepaard met bepaalde slechte levensgewoontes (soms beroepshalve, noodgedwongen) waarvan je denkt dat ze onschuldig zijn maar die op termijn zich laten gelden.

Voor sporters gebruikt men vaak (ook preventief) supplementatie met aminozuren, calcium, glucosamine enz. Als pure ontstekeningsremmer zweer ik bij Oost-Indische kers omdat het een vrij ruim spectrum heeft en geen schade berokkent en/of neveneffecten vertoont in tegenstelling tot sommige allopathische middelen.

Maar goed er zijn zoveel goedwerkende middelen, kunst is om te weten te komen wat voor jou best werkt uiteraard. Succes met de "Prairie fleurie"

aangepast door Gast

Geplaatst:

Ik heb hier een licht-blauwe hortensia staan (zo een met haast zwevende bloemetjes). Helaas blijft hij in mijn grond niet heel de zomer blauw.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

kleurencirkel64051338627090.jpg

Nou jullie moeten gewoon netjes binnen de (blauwe) lijntjes blijven....

Voor die hortensia kun je spul kopen (wanneer je hem blauw wil) dat je op voorjaar en najaar bij die plant moet gieten.....of je dat wil , is natuurlijk een andere vraag.

Geplaatst:

Ik voel mezelf kleurenblind door dit topic, Thanks to................. JET

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:
  • Auteur

Sorry

Geplaatst:
Voor die hortensia kun je spul kopen (wanneer je hem blauw wil) dat je op voorjaar en najaar bij die plant moet gieten.....of je dat wil , is natuurlijk een andere vraag.

Gewoon zorgen dat de bodem flink zuur is en wat metaaldeeltjes van ijzer en aluminium bevat en dan ben je al een eind blauwer....

Je moet dan wel een roze hortensiasoort hebben, met witte of rode lukt het niet.

En natuurlijk niet gaan begieten met kalkhoudend leidingwater en vooral niet te veel bemesten in de zomermaanden.

Geplaatst:

dscn451665211338709760.JPG

moooi niet-blauw kan ook best aardig zijn. M'n 1e Delphinium die nu staat de bloeien. Mijn kinderhand is snel gevuld De rest laat nog wat op zich wachten. Vrij kleine planten dus nog ( nieuwe tuin ) , volgend jaar moet dat een beetje body krijgen

Ik zal de echt blauwe ook nog op de foto zetten later.

excuus vor de schuine horizon. ik was niet dronken hoor. Ik heb pijnlijke knieën.

Geplaatst:
  • Auteur

dat blauw tussen dat violet vind ik erg mooi Bit!

Geplaatst:

Bedenk me net dat ik hier ook nog een blauw bloeiend plantje heb. 's middags is hij al weer uitgebloeid en gedraagt zich een beetje als onkruid. Bloeit nu nog niet. Zal eens kijken of ik ergens een foto kan maken van het blad.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

is het niet het bloempje wat je als profielfoto hebt?????

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Nee, da's borage. Die lijkt bijna licht te geven tegen de avond. Zeker als ie samen met de Verbena bonariensis... Zoooo mooi...

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Geplaatst:
  • Auteur

Bit kan je het zo aan t blad zien of dit de Ceratostigma is?

img633982971338891377.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Nog twee foto`s..de vaste korenbloem kan ik ook niet echt blauw noemen ( hele paarse bloembodem) maar wordt wel genoemd bij het blauw. E deze naamloze salie..kan iemand zo zien wat de naam zou kunnen zijn?img634023771338891474.JPGimg634297761338891463.JPG

Geplaatst:
Bit kan je het zo aan t blad zien of dit de Ceratostigma is?

img633982971338891377.JPG

Van internet geplukt nederlandse tuin.

Loodkruid, Ceratostigma plumbaginoides, komt niet alleen als tuinplant voor; het is ook verwilderd in Italië en Frankrijk te vinden.

Loodkruid heeft kobaltblauwe bloemen die uit bundeltjes te voorschijn komen

Oorspronkelijk is de plant uit Noord-China geïmporteerd. In gematigde zones groeit en bloeit de plant op z'n best.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

De salvia zou een Salvia x Sylvestris "Blauhuegel" kunnen zijn. Een bossalie van een 60cm hoog. Blijft wel gokwerk uiteraard.

Geplaatst:

Vandaag heb ik er weer eentje uitgetrokken. Er is maar een plek in de tuin waar ze een verblijfsvergunning hebben...

2012-06-05-1319671338923062.45

Dit is hem dus. Bloeit nog niet maar straks 's ochtends blauw. De bloemetjes zijn ca. een halve cm groot.

Geplaatst:

@ Thea. Ja, dat is die Ceratostigma ja. Wordt veel groter hoor.

Vanmiddag een volgende blauwe Delphinium in bloei gekomen : "Cliveden Beauty" ( de vorige was "Wedgewood" )

dscn451998551338924477.JPG

Geplaatst:

@ Kruidje. Tradescantia ken ik met wat smaller lintvormig blad , maar zou kunnen ja. Beetje breder deze dan. Je hebt dikke en dunnere mensen. Ik zou het niet durven zeggen. Gelukkig zeg je dat ie blauw bloeit. Anders had ik het voor een Orchidee gehouden haha .

Geplaatst:

Ik zou het niet zeker kunnen zeggen. Zo'n close-up van de bloem heb ik nog nooit gemaakt (ook niet in mijn hoofd). Ik wacht wel tot hij bloeit en poog een volgende foto.

Denk het eigenlijk niet.

Geplaatst:
  • Auteur

Misschien is het de tinantia erekta: Tinantia erecta

Geplaatst:

Heb vandaag zaad gehaald van de schijnpapaver. Een lastig plantje staat op het zakje. We zullen zien. Ik ga het gewoon nog proberen, ervan uitgaande dat het nog goed groeiweer wordt.

Ik ben niet labiel, ik ben emotioneel flexibel.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic