Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Ein-de-lijk beginnen de grote tomaten wat kleur te krijgen.

Coeur de Boeuf noire

IMG_8269.jpeg

Aretxabaleta

IMG_8271.jpeg

Soms stort een tomatenplant die ik niet goed heb opgebonden zich naar voren. In dit geval groeit de Black Opal al een tijdje door tussen de takken van de vijgenboom. Die laat ik lekker gaan. Achterin lijken het net kersen.

IMG_8273.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

@Mai Pensato, als de zaden even gemakkelijk verkrijgbaar zouden zijn voor Seviocard als Pozzano zou ik persoonlijk de eerste kiezen, qua opbrengst is Pozzano beter (zwaardere vrucht), qua tomaat staat Seviocard dichter tegen de echte San Marzano (2 kamers), nu ik vind ze beide goed en ga ze terug zaaien. Van Seviocard heb ik nog 4 zaden, dit jaar maar 2 gezaaid en vermeerderd via dieven om te enten. Als je seviocard zou willen proberen, kan ik er 2 van die opsturen tegen verzendkosten, geef een pm. Zijn er eventueel anderen ook geïnteresseerd om seviocard te proberen wil ik ook wat zaden overnemen indien je er 50 zou bestellen.

aangepast door redzebra

Geplaatst:

Oeh @Mellie die pantano pomodoro ziet er wel héél lekker uit! Op de wensenlijst!

Voor de ervaren kwekers: ik verbaas me dit jaar over de zaadjes. Ik heb nu al bij diverse rassen gezien dat ik hele ieniemiene kleine zaadjes heb gezaaid, maar dat de zaadjes die ik nu zelf uit de tomaten haal een stuk groter zijn. Hoe kan dat dan? Het is niet bij één soort waar ik me vergist heb of zo. Bovendien ben ik juist bij zaadjes bewaren erg kritisch op of ik weet wat wat is, en anders bewaar ik het niet of met een notitie erbij. Of krimpen zaadjes toch nog over de komende maanden?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Vandaag de eerste grote tomaat kunnen oogsten. Laat vind ik. Het is voor wat de grote soorten betreft een raar tomatenjaar. Het kunnen ook gewoon late rassen zijn.

Coeur de Boeuf noire óf Noire de Crimée. Wie het weet, ik hoor het graag!

IMG_8316.jpeg

IMG_8315.jpeg

En de eerste Aretxabaleta is (bijna?) zo ver. Ik kan niet goed bepalen wanneer ze nu rijp zijn. Op foto’s op internet zie je ze soms roze, dan weer dieprood. Soms met groene schouders. Deze nog even laten hangen denk ik?

IMG_8311.jpeg

Geplaatst:

De groene schouders kunnen ook groenkragen zijn @Dahli . Bijna al mijn grote tomaten hebben er dit jaar last van, en sommige kleine ook. Dat komt - of kan komen - doordat tijdens de groeifase zo extreem heet en zonnig is geweest, daar kunnen ze slecht tegen. En ik was toch te laat met mijn zonwering (lakens). Je kunt het verschil vaak wel zien en voelen. Het ziet er hard en onrijp uit, terwijl de rest van de tomaat mooi afrijpt. Ik snijd het er gewoon af en gebruik de rest van de tomaat. Verder neem ik als maat voor rijpheid niet alleen de kleur, maar bij twijfel ook of de tomaat zacht voelt als je er heel voorzichtig in knijpt. Ik pluk ze liever iets te onrijp en dat ik ze nog heel even laat liggen dan te rijp en dan soms van binnen al rot.

Geplaatst:
  • Auteur

Aan de vorm (hartvormig) kan je normaal een beetje zien of het al dan niet een CDB noir is, bij zo'n samengestelde vrucht is dat natuurlijk praktisch onmogelijk vast te stellen, maar een aantal andere normale vruchten op de plant zouden toch wat uitgerekter hartvormig moeten zijn anders zou ik voor Noir de Crimée gaan.

Geplaatst:

Dank je @redzebra ! Hieronder een foto van een onrijpe vrucht van dezelfde plant. Rond, dus je hebt gelijk, dan is het Noire de Crimée!

IMG_8322.jpeg

Geplaatst:

Niet gek. Dit is een black-red boar. De eerste en wellicht enige van deze soort ivm met de phyto. Toch valt het me niet tegen, ik heb zodra ik het zag aangestaste bladeren en takken steeds weggeknipt en de rest met water en baking soda bewerkt. Ik heb echt de indruk dat dat de aantasting heeft vertraagd, en we hebben toch nog best wat kunnen oogsten. Maar nu gaat het sneller, lijkt, vooral in de kas. Vandaag alle blad verwijderd, en aangetaste takken en vruchten. Hooen dat er van de rest toch nog wat afrijpt. Deze gaat alvast de pastasaus in.

IMG_3809.jpeg

Geplaatst:

Wat een prachtige tomaat @Tanja65 😍!

Geplaatst:

Dank je, @Dahli . Ben heel benieuwd hij smaakt, ik ben erg van de donkere tomaten (zoals je weet, lol). Maar hij moet wel héél erg lekker zijn om binnen de categorie vleestomaten de Heart of Gold bij mij van de favorietenplek te verdrijven…

Geplaatst:
Op 30-8-2025 om 19:37, redzebra zei:

an Seviocard heb ik nog 4 zaden, dit jaar maar 2 gezaaid en vermeerderd via dieven om te enten. Als je seviocard zou willen proberen, kan ik er 2 van die opsturen tegen verzendkosten, geef een pm. Zijn er eventueel anderen ook geïnteresseerd om seviocard te proberen wil ik ook wat zaden overnemen indien je er 50 zou bestellen.

Bedankt voor het aanbod, stel ik erg op prijs ! Ik kom er nog op terug. Ben gestart met een inventarisatie voor komend jaar welke tomaten- peper- en paprika- rassen ik wil gaan kweken en van welke ik dan nog zaad moet gaan kopen. Ik ga niet 50 zaden van 1 soort kopen, die krijg ik zelf nooit op. Optie is inderdaad om dan een deel van door te verkopen. Ik hen zo wie zo zaden nodig van een San Marzano type en dat wordt ofwel Pozzano ofwel Seviocard

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Onze eerste Sunrise Bumblebee. Wat een prachtig tomaatje zeg.

20250905_143408.jpg

Geplaatst:

Vandaag de eerste Aretxabaleta kunnen oogsten. Hij stond eigenlijk voor morgen op het menu, maar ik kon niet langer wachten. Wat mij betreft maakt deze tomaat haar reputatie (meermaals verkozen tot lekkerste tomaat van Spanje) zeker waar. Wat een heerlijke intense tomatensmaak, die ook nog eens heel lang aanhoudt! Hij is wat later dan de (vroege) soorten die ik normaal heb, opbrengst gaat matig zijn, maar de moeite waard. Ze is buiten tegen een schutting op het Zuiden zonder overkapping gekweekt. En er komen er nog meer aan. Wat ik opvallend vond, is dat de steelaanzet die normaal ook in de tomaat zelf groeit, nauwelijks aanwezig was. Geen groot hard groen stuk in de tomaat zelf dus.

IMG_8340.jpeg

IMG_8347.jpeg

Geplaatst:

Mijn moeder had de namen er vergeten bij te zetten. Hebben jullie een idee welke soort tomaat dit is.

20250906_091051.jpg

20250906_091101.jpg

Geplaatst:

Het lijkt mij een roma-tomaat.

Geplaatst:

Bedankt Tanja, ik maar denken dat die kleiner zijn. Tenminste die ik zaai zijn altijd kleiner. Deze zijn zo'n 12 a 15 cm groot.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik zou richting cornue des andes of een afgeleide hiervan denken, die groeien niet symmetrisch, een beetje krom. Cornue des Andes - Diana's mooie moestuin. Edit : Ik zie dat Diana dit ook een echte roma tomaat noemt, wat helemaal niet correct is. Roma is een Amerikaanse naam, komt uit een kruising van o.a. San Marzano en 2 andere. Net zoals San Marzano bestaat Cornue des Andes al veel langer als Roma en komt oorspronkelijk uit het Andesgebergte : andere namen zijn Andine Cornue en Andenhorn. Het is een type, er bestaan verschillende Andenhorn tomaten. Zeer geschikt voor sauzen,

of

"While the 'Cornue des Andes' shares all the characteristics of a classic paste tomato (like the Roma), it's a specific heirloom variety from the Andes region, not a hybrid developed in the United States like the original Roma tomato."

aangepast door redzebra

Geplaatst:

De tomaat lijkt inderdaad erg op die van je link. @redzebra

Ik heb er 1 mee gekregen van mijn moeder om te proeven. Hij is nog niet helemaal rijp. Dus laat hem nog even liggen om nog wat na te rijpen.

Geplaatst:

Vermoedelijk een ander tomaten probleem die is aankomen waaien. Tuta absoluta, een semi tropisch blad mineerder die naast bladeren ook de vruchten eet en in de stengel kan zitten. In iedergeval eet het het blad op van binnenuit. Heb 1 in een bakje gezet en wacht af tot het volwassen is.

Ik vermoed dat het ontsnapt is uit een tomaten/peper kas uit de omgeving. Gelukkig verdraagt het beestje geen vorst.

IMG20250911132413.jpg

IMG20250911100627.jpg

IMG_20250911_104703.jpg

aangepast door grusonia

Geplaatst:
  • Auteur

Mooie foto's ter herkenning, die ben ik zelf hier nog niet tegengekomen en gelukkig dat die bij ons de winter niet kan overleven, alhoewel veel vorst is er de laatste jaren ook niet meer. Ze kunnen blijkbaar heel wat schade aanrichten, @Mai Pensato had ze een paar geleden dacht ik.

Geplaatst:
47 minuten geleden, redzebra zei:

Ze kunnen blijkbaar heel wat schade aanrichten, @Mai Pensato had ze een paar geleden dacht ik.

Klopt dit is Tuta absoluta. Had ik paar jaar geleden flink last van en kan inderdaad ook de vruchten aantasten. Laatste jaren nauwelijks meer gezien gelukkig. Als ik een blaadje zie pluk ik dat meteen weg en vernietig ik het.

gefascineerd door alles wat groeit en bloeit

3.000 m2 tuinplezier - siertuin - kasje - groenten - fruit

moderne kweektechnieken - hydroponics

https://www.instagram.com/maipensatogardening/

Geplaatst:

Ik plaats mijn vraag maar hier, bij de tomatenkenners. Ik heb tweemaal een tomaat ‘Sweetie’ in mijn moestuinbak staan, aan het rek. Sweetie is een klimmer en produceert kleine tomaatjes. Nu heb ik twee planten staan, maar de ene produceert echt mini-tomaatjes, hooguit 2 cm, en de andere produceert tomaatjes ter grootte van een kleine pingpongbal. De zaadjes komen voor zover ik me herinner echt uit hetzelfde zakje. Is een van de twee een verstekeling? Ze klimmen wel allebei. Ik heb geprobeerd het op internet op te zoeken, maar daar kom ik ook niet echt uit de foto’s. Maar ik kan me niet voorstellen dat ze allebei dezelfde plant zijn. Wie weet welke de ‘echte’ Sweetie is? Of toch allebei?

IMG_3875.jpeg

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

@Tanja65 heb je fotos van de plant met bloem en tros vorm etc ...?

Geplaatst:

Het lijkt erop dat de phyto in mijn tunnelkas geen phyto was 🤨?

Ik zag bij sommige bladeren wel wat witte pluis op de onderkant van het blad, maar het zet niet door. De keren dat het in het verleden echt heerste was het met alle planten van de Solanum familie binnen twee weken helemaal over. Op mijn hele tuin. Alles bruine snot 😓 Maar nu lijkt het "opgedroogt". Wel veel gedroogt en afvallend blad bij de tomaten, maar weinig vruchtverlies. Pepers en paprika idem.

IMG_20250913_112513430_PORTRAIT.jpg

Dus ik ben nu weer lekker wat tomaten aan het drogen. En zaden aan het verzamelen. En aan het nadenken over wat ik dan volgend jaar zou willen. Misschien een paar reuzen. En vast ook wel weer multiflora's, die heb ik dit jaar laten liggen. Misschien dat ik Ei von Phuket maar eens oversla, hoewel die echt heel veel tomaatjes geeft.

IMG_20250913_144754813_PORTRAIT.jpg

Pfffff en dan is kiezen niet echt mijn sterkste eigenschap....

aangepast door woldistel

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Zo fijn om deze dingen te kunnen delen…; Bij mij was ook Python geconstateerd @woldistel … deel van mijn planten op mijn balkon direct geruimd daar was het overduidelijk….

Maar op mijn dakterras bij een plant een duidelijk zwarte plek op de stam en ook 1 aangetast blad…. Omdat de plant er verder prachtig uitzag wachte ik af…. En er gebeurde niks….geen verdere uitbreiding….zo raar… De tomaten kleuren nu mooi rood en deel al geoogst! Ik heb voor het 7e jaar deze moestuinbakken maar nooit eerder dit zo meegemaakt… 🤔

Fijn dat jij nu toch mooie oogst hebt! Vooral die grote!!😍

Zooo moeilijk dat kiezen!!

Succes met de oogst verwerking 😊 Hier staat alweer een plaat tomaten in de oven voor de tomatensoep van vanavond😋🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.