Geplaatst: 4 mei 20196 j Als het blad er vorig jaar misvormd uitzag en bruine plekken had dan zou het om 'Lilac Bacterial Blight' kunnen gaan. Deze ziekte gaat vaak gepaard met taksterfte. 'Lilac Bacterial Blight' (LBB) is al jaren een probleem bij Syringa vulgaris en cultivars hiervan in de VS en Canada en komt sinds 10 jaar ook geregeld bij ons voor. In NL zijn er voor de consument geen afdoende middelen beschikbaar om LBB te bestrijden. Zit de ziekte eenmaal in de sering dan is die er niet meer uit te krijgen en zal de plant er ieder jaar in meer of mindere mate last van hebben. Toevoeging: het blad ziet er in het begin van de lente normaal uit maar richting de zomer beginnen zich misvormingen af te tekenen. Eerst wordt het blad wat gebobbeld, daarna kan het gaan krullen en tenslotte verschijnen er bruine vlekken op het blad of wordt het blad geelachtig van kleur. LBB kan zich uitbreiden naar de takken met taksterfte tot gevolg. Vaak zien we kleine necrotische plekken op het cambium en bij een sterke aantasting kan de schors ook loslaten.
Geplaatst: 7 mei 20196 j Ik denk dat jij hem te pakken hebt. Hierbij het gekrulde blad. Dit was vorige zomer te zien bij de takken welke nu afgestorven zijn.
Geplaatst: 8 mei 20196 j Lijkt me een goede inschatting van Brabantse Tuinprins: At first, leaves look perfectly healthy and then a short time later they look as though someone has placed an open flame near them.
Geplaatst: 8 mei 20196 j Beste tuin prins, dat had ik Vorig jaar, dit voorjaar veel taksterfte, heb de hele struik vandaag moeten verwijderden
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.