Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wat heb je vandaag (of gisteren) in de moestuin gedaan 2025

Featured Replies

Geplaatst:

@Tanja65 ik ben heel tevreden over de jumbo potgrond. Koop alleen nog die.

Ik wilde eigenlijk niks doen in de tuin.. maar toch meer gedaan dan ik had gepland. Wat planten met pytho verwijderd. Altijd balen. Na het avondeten toen we in een jungle van druivenbladeren en ander groen spul zaten, besloot de man dat daar wat aan moest gebeuren. Toen hij een stuk van de wisteria afknipte, durfde hij niet meer. Toen heb ik het overgenomen en de hele tuin aangepakt… was niet de bedoeling. Maar het ziet er een stuk minder wild uit. Had eigenlijk een voor en na moeten maken. Roos, druiven, paar bomen, kamperfoelie, chocoladewingerd en de perzik. 2 kliko’s vol en ze worden morgen geleegd. Kon niet beter getimed.

Vijgen geplukt en mega frambozen.

Geplaatst:

Niet veel gedaan. Water gegeven. Onkruid verwijderd. Bonen geoogst.

Geplaatst:

2 u water gegeven. Niet alleen de potten, maar ook de tuin zelf. 3 m o kruid verwijderd. 2 nieuwe blauwe bessen van de Lidl geplant, bloemen geplukt en ook tomaten, vijgen, frambozen, sla en kruiden geplukt. 4 vijgen zijn naar de kippen gegaan. Die waren zo erg aangevreten, dat wilde ik niet. Kippen waren er blij mee. Druiven gevoerd aan ze. Daar worden ze nog blijer van dan van vijgen. Ieder zijn ding 😉

Zodra ik bij de druiven zit te rommelen, worden ze onrustig en gaan ze heen en weer langs het gaas. Seyfi nop gaat dan zelfs aan het gaas hangen met haar pootjes. Echte hooligan die kip 😆

Het was weer feest.

Geplaatst:

Onkruid verwijderd. Bieten uitgedund. Bonen, courgettes en komkommers geoogst. Water gegeven.

Geplaatst:

1,5 uur water gegeven. Ruimte gemaakt voor nieuwe blauwe bessen en stekken verpot. Tomaten geoost, maar de komkommers lopen na de hitte deze week toch echt op hun eind. Jammer.

Geplaatst:

De hele dag weg geweest dus alleen water gegeven.

Geplaatst:

(droog) bonen geoogst: "Roi des Belges".

IMG_20250817_170219.jpg

Geplaatst:

En wat Dille zaden verpakt na 2 weken drogen.

IMG_20250817_171725.jpg

Geplaatst:

Komkommers en een paar bonen geoogst. Daarna begon het te spetteren.

Geplaatst:

Wat bloemenzaden geoogst. En de O.I.-kers-kappertjes aangevuld. Pompoen weer wat teruggesnoeid. Tomaten geoogst en wat Jalapeno’s. 100 & 1000’s gerooid. De planten waren op. Bak opgeschoond en weer lekker luchtig gemaakt met wat mestkorrels erdoorheen. Even nadenken wat ik er morgen in ga zaaien. Ik denk Tatsoi en Winterpostelein. Eerst de zadenbox door.

Geplaatst:

Ik heb de 2 spitskolen die ik in juni gezaaid heb verwijderd. Vol mineerders en aangevreten terwijl ze onder een gordijn staan, maar de vliegen komen er toch onderdoor denk ik. Jammer, maar goed, ik heb al diverse spitskolen geoogst.
En ik heb mijn koolrabi Superschmelz ook verwijderd, die stond onbeschermd, en ook door diverse dieren geplaagd.

Vandaag 2 x water moeten geven, de planten zijn erg dorstig op dit moment.

Ik schrijf eigenlijk nooit wat ik allemaal in de tuin doe, zoveel om steeds op te noemen en vaak elke dag het ritueel van planten vastzetten, verzorgen, oude bloemen en bladeren verwijderen, zaaien en oogsten.

20250818_153421.jpg 20250818_153426.jpg 20250818_153459.jpg

Geplaatst:
21 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

zoveel om steeds op te noemen en vaak elke dag het ritueel van planten vastzetten, verzorgen, oude bloemen en bladeren verwijderen, zaaien en oogsten.

Gelukkig is het een liefhebberij 😉.

Geplaatst:

Alleen water gegeven.

Geplaatst:
4 minuten geleden, Dahli zei:

liefhebberij

Sommige dingen niet hoor hahaha. Koken doe ik wel graag.

Geplaatst:

Gisterenmiddag dompelpomp aangezet. Flink lang.

Ondertussen in de kas (48,8 graden…) de tomaten gesnoeid/gedieft/getopt. Sommigen in zijn geheel verwijderd omdat er toch geen rijpe tomaten meer aan gaan komen… was een kliko vol.

IMG_1276.jpeg

IMG_1275.jpeg

Deze waren (semi) rijp.

Tussen de aardbeien deze dingen gevonden. Smaakten heel lekker. Later nog meer opgegraven. Geen idee hoe ze tussen de aardbeien terecht zijn gekomen. Staan er al een paar jaar, wamt deze dingen heb ik alweer jaren terug voor het eerst gepoot.

IMG_1280.jpeg

Nog meer water gegeven. Was de dompelpomp namelijk vergeten…! Alle potten flink begoten. Nog wat vijgen geplukt en sla. Vandaag doe ik niks in de tuin. Wel beter weer ervoor. Nog even werken aan mijn timing 😉

Geplaatst:

Hier ook gisteren de pomp flink lang aangezet. Wat is het droog. Vandaag gaat de slang naar de voortuin.

En ik haalde twee aspergehaantjes uit de asperges! Ik had gehoopt die niet meer te zien dit jaar. Maar dus toch.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

Geplaatst:

Gisteren niks gedaan, mijn man heeft water gegeven (ik was behoorlijk ziek). Vandaag alleen geoogst (snack komkommers en bonen). Wilde nog meer doen vanmiddag, maar nog steeds niet fit. Even kijken of ik het nog ga doen vandaag.

Geplaatst:

Ik ook weinig tijd op dit moment, lopen heel wat doktoren af.

Geplaatst:

Ik heb alle Bindsla en Tendita sla eruit gehaald. Wij vinden ze te hard om als salade te eten. Zojuist alles geblancheerd. Daarna 3 courgettes in plakjes geblancheerd, straks in de vriezer op de plaat.

Bosuitjes, snackkomkommer en een mislukte courgette geoogst, daar zaten 4 courgettes aan, die plant red dat niet. Hij heeft er maar 2 volbracht.

20250821_180949.jpg 20250821_184338.jpg 20250821_180012.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Is dat nog de bindsla van de test zaden van vorig jaar? Die vond ik juist erg lekker en makkelijk schoon te maken. Die van dit jaar niet (tendita) hard en veel ongedierte erin. @Petrasmoestuin

Ik heb vandaag de pluksla Azië eruit gehaald. Gisteren had ik daarvan de laaste bladeren geoogst voor een kleine gemengde sla. Hier veldsla gezaaid voor de najaars zaai. Verder nog 4 potjes met sla voorgezaaid om straks op de plek van de bonen te zetten. En water gegeven.

aangepast door Gitta

Geplaatst:
14 minuten geleden, Gitta zei:

bindsla van de test zaden

Ja de Auvona. Die had ik geplaatst ter bescherming van mijn bloemkool en die was heel hoog geworden. Vorig jaar oogstte ik het sneller en dan is het zachter, maar toch niet ons favoriet. Wel de Salanovas, maar een enkele kan ik elders bestellen gelukkig.
Ik maak de zaden wel op, maar ik zou deze niet meer bestellen, kan ook niet meer hahaha.

Geplaatst:

Maar @Gitta deze was in maart al gezaaid en heel hoog geworden, dus dan ook steviger.

Geplaatst:

Ik weet niet of het hier thuis hoort.
Maar twee of drie keer per jaar gaan wij naar een hof https://gutaltenoythe.de/ en dan kunnen wij fruit plukken.
Vandaag ruim 13 kg appels, zo'n 1,5 kg blauwe pruimen (zwetschen) en 1,5 kg Mirabellen geplukt.
Gelijk rundvlees en eieren meegenomen.

Niet al te veel appels, over een week of twee gaan wij terug voor de Aronia bes (die zagen er nu niet goed uit, veel aangevreten), de Elstar appel en de peren.

Nu kijken wat ik met de pruimen en de Mirabellen ga doen. De Mirabellen moet ik snel verwerken zie ik, een paar zijn al rimpelig.
Vandaag in mijn moestuin even rust. Morgen weer verder. Alleen water gegeven vanmorgen.

20250822_121023.jpg 20250822_125501.jpg 20250822_124855.jpg

20250822_135016.jpg 20250822_135027.jpg 20250822_135043.jpg

20250822_135140 - kopie.jpg 20250822_135055 - kopie.jpg

Geplaatst:

Wat een leuk initiatief @Petrasmoestuin! Mirabellen lekker op brandewijn zetten?

Geplaatst:

Dat ziet er goed uit @Petrasmoestuin

Ik heb vanmorgen na het kleine buitje de bieten en snijbiet uitgedund. Salie geoogst, gewassen en ingevroren. Tijm geoogst voor de traybake van vandaag. Water gegeven aan het eind van de middag. Toch droge bakken ondanks het buitje in de ochtend, dat stelde ook niet veel voor.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.