Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Featured Replies

Geplaatst:
3 minuten geleden, Petrasmoestuin zei:

Heb jij het recept daarvan @Rookie?

Shoarmavlees (in ons geval vega) en prei laten gaar pruttelen in een pan met olijfolie.

Wat extra shoarmakruiden erdoor, dan binden met bloem en en scheut melk erbij.

Moeilijker wordt het niet bij mij...😄

Geplaatst:

Als het maar lekker is.😂

Geplaatst:

Ik had een oude draaft kennelijk maar dat is gewoon al eerder gepost. Heel suf.

Gisteren had ik voor de iftar op hout een gerecht genaakt (em erna gedoucht want stonk een uur in de wind)

d7235b95f89f6964f8695237e67b8071.jpg
Eerst alle ui knof en tomaat gebakken. Toen mijn lamsvlees erbij met tijm en rozemarijn.
Haalde je niet echt eruit overigens. Maar was heerlijk.

c2055eecb53422d55ff891bd42ded7a1.jpg
Kippen kregen afanijsels en wijze waren erom aan het vechten. Maffe beesten [emoji38][emoji38][emoji38]

4 soorten als toetje gemaakt met nul ingrediënten uet, maar wel veel liefde [emoji2960]

7c4099f464ff5bf114bdfa537adf5ab7.jpg

Geplaatst:

Mijn Rucola in ons  eigen gefabriceerd "kasje" doet het nog steeds goed. Zulke grote Rucola heb ik nog nooit gehad, via multisowing.
Ik

Ik had het ± half oktober gezaaid, de hele winter deed het niet veel. Maar de afgelopen 2 weken heb ik er al een paar keer een salade mee gemaakt.  Vanavond weer. Met allebei een halve zak patat. Was wel ietsje te veel hahaha.

Mijn man houdt niet zo veel van Rucola en zeker geen hele blaadjes. Dus ik heb extra blaadjes eronder gelegd. Heerlijk hoor.

20250325_173353.thumb.jpg.fa1999e2b12219ee6cad572ef460daf8.jpg

20250325_190734.thumb.jpg.08dadebcf9fb9c9e05a78c25823c0119.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Hmmmm, heerlijke wafels! Ik had nog gedroogde groentes uit de tuin van 2022, die moesten echt wel op. Had o.al gedroogde groenlof. Aangezien we regelmatig wafels eten (lekker makkelijk mee naar de moestuin) besloot ik daar wafels van te bakken, lekker voedzaam. Ik gooide een halve zak gedroogde groenlof in de kruidenmolen, en had uiteindelijk maar 5 gram poeder daarvan. In mijn uiteindelijke mix zat die 5 gram gemalen groenlof, 2 bananen (om te compenseren voor de bitterheid van de groenlof), 3 eieren, 250 g meel (een blend van teff, kokosmeel en glutenvrij schärmeel), een restje geraspte kaas, zout, een beetje vanille poeder en bijna een liter (!) melk. Die laatste zag ik niet aankomen, gewoonlijk als ik wafels bak heb ik maar een scheutje nodig. Tot ik me reliseerde dat gedroogde groentes extreem veel vocht opnemen om weer ‘zichzelf’ te worden, en mijn halve zak gedroogde groenlof, gereduceerd tot de onwaarschijnlijk kleine hoeveelheid van 5 g, waarschijnlijk een stuk of wat hele groenloffen zijn geweest. Dat doe ik volgende keer anders, dan laat ik dat eerst wellen! Maar het resultaat is echt verrukkelijk. Ik weet waar de overige anderhalve zak de komende tijd in verdwijnt. En super voedzaam met al die groentes, ik had na twee wafels genoeg terwijl ik er normaal met gemak drie of vier eet. Ook geen beleg nodig. Afgekoeld blijken ze het lekkerst. Voor wie het ook wil proberen.

aangepast door Tanja65

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

IMG_3063.jpeg

IMG_3062.jpeg

Geplaatst:

Sorry, mijn ipad blijft de foto’s omkeren. 

Geplaatst:

Wij aten tortilla’s met eigen tomatensaus en chilisaus. Ik heb officieel de laatste fles chilisaus aangebroken. Hij is dikker dan de rest, dus ik vermoed dat dit ook de als laatst gevulde fles is. En heet! Mijn hemel! Zoveel beter dan de rest. Geloof dat alle pit hierin zit [emoji38][emoji38][emoji38] echt wel heftig. Maar lekker! Mijn man zei al dat ik het kon aanlengen. Tuurlijk niet. Maar wel even wennen.

Geplaatst:

@Tanja65 ook toevallig Groenlof. Ik had wat Groenlof geknipt omdat ik het in het najaar had gezaaid, toen verplaatst in mijn keukenbak en daar kwam het op. Maar ik vind de bladeren keihard en niet lekker dus. En ze waren niet allemaal mooi. Ik heb het gewassen en gesneden en het in mijn jus verwerkt. Ik moet zeggen, dat het wel iets speciaals had.

Ui, bloem, tomaat, mosterd, sambal, soja, tomatenketchup en dus de groenlof erbij met water. Jammie.

En weer met mijn favoriete avocado salade, Bulgur, vis en wortel.

Mijn fotos staat ook altijd op zijn kop en moet ik altijd bewerken, heb ik niet altijd zin in.

groenkool.jpg

Geplaatst:

@Petrasmoestuin zelfs als ik ze bewerk en omgekeerd opsla, blijven ze hier ondersteboven verschijnen. Ik heb het opgegeven. Maar met ‘geen zin’ heeft het bij mij niets te maken. 

Geplaatst:

Ik bedoel meer dat het mij veel tijd kost, want ik moet ze dan eerst kleiner maken in paint, verschuiven, wit weghalen, enz. 

Geplaatst:

Vanavond Pompoencurry met rijst gegeten en de eerste wintersla uit de tuin. Lekker hoor, weer verse sla uit de tuin.

20250329_190831 voor forum 2.jpg

Geplaatst:

Gisteren Koolraap gebakken met ui en wortel met wat lekkere kruiden en bosui erop.
Met en knapperig gebakken visje.

En uiteraard weer met knoflooksaus erop.

20250328_194320.jpg

Geplaatst:

Laatste winterprei heerlijk opgegeten gister in een preitaart 😋

aangepast door Mr bean

Geplaatst:

Scarola imbottita al forno zo heet dit recept.
Het is een grote krop andijvie doormidden gesneden maar zo dat de helften goed aan elkaar blijven. Deze helften zijn gestoofde in wat olijfolie en daarna belegd met een witvis, gehakte zwarte olijven, kappertjes, gehakte peterselie en in olijfolie walnootbruin gebakken broodkruim. Oprollen. Nog meer broodkruim erbovenop. 

Dat is dan nog een half uurtje in de oven gegaan totdat de vis goed gaar was. Aardappeltje erbij. 

Ik vind de foto best slecht, het is niet gemakkelijk zo’n maaltijd smakelijk te fotograferen. Maar het was verrukkuluk.

De peterselie kwam uit eigen tuin:mrgreen:

285D1AE6-BBD7-49E8-8210-44E0F92B94B1.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Pasta met eigen saus waar ik verse daslook aan heb toegevoegd en verse basilicum.
Salade met kruiden. Was lekker.

Geplaatst:

Lekker!

De markt hier had verse bietjes dus ik heb borsjt gemaakt met ook wat kool en wortel erin. En Veldrookworst en uit eigen tuin peterselie en bieslook. Zo smakelijk! Ik had eigenlijk niet gevraagd wat de bieten vandaan kwamen in deze tijd..misschien uit de kas? Enfin volgende week maar vragen.

7D6370AA-C8E5-49DF-8C3D-54A2EC58E863.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Mmm dol op bietensoep!

Ik had gisteren zelf mato gemaakt met 2 eigen eitjes en wat daslook, peterselie en een verdwaald takje dille. Superlekker geworden!

1a9b55efe391c60e45dc85f401994951.jpg

Heb de rest van de mayo met mijn asperges en eigen eitjes en wat gekochte -zalm- gegeten. De rest at restjes pasta en mie. Ik heb zoooo lekker gegeten. Vandaag aspergesoep met eigen ei en peterselie en suppengewürz. Rest weet ik nog niet.

Geplaatst:

Wij eten straks een gemengde sla, met de verschillende soorten sla van de najaars zaai. Wintersla, veldsla, ijsbergsla en winterpostelein. Beetje bieslook en peterselie uet er nog bij en wat augurken en zilveruitjes uit de koelkast. 

Geplaatst:

Wij gaan zuurkool stamppot eten, met eigengemaakte zuurkool uet.

Geplaatst:

Lekker @appelvrouw Ik zal er binnenkort het recept van Borscht wat ik zelf maak erop zetten. Ik voeg nog het e.e.a. toe. Ik heb het geleerd dit te maken toen ik een aantal maanden gewerkt heb in een Oekraïense  winkel en ik mij op alle producten in de winkel ging concentreren.

Geplaatst:

Ik had vorig jaar 3 boerenkoel plantjes gekregen van @Rookie en die in mijn speciebak gezet. Ik moest ze een paar keer redden van plaagbeestjes, ondanks dat ze onder mijn Ikea gordijnen stonden, maar gisteren moest ik ze oogsten want 1 begon uit te schieten.
Maar jeetje wat was dat lekker! Mijn man was ook enthousiast.
De boerenkool die je in de winkel koopt is stug en smaakt eerder gronderig. Maar deze is zo zacht als botersla en hoef ik helemaal niet zo lang te koken, gewoon met de aardappels gelijk. 
Nu spijt dat ik zo veel knoflook en uien heb staan, volgend jaar toch ook maar weer boerenkool proberen. Dat was mij tot op heden niet gelukt.

20250404_193024.jpg

Geplaatst:

Jaaaa uit eigen tuin is gewoon het lekkerst! 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic