Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2025

Jorieke123

Recommended Posts

Happy 2025!
Dat het een groeizaam, vruchtbaar en genocidevrij jaar mag worden voor ons allemaal.

Wij aten gekochte kalkoen met eigen kruiderij en tomaten en peperpuree over de gekochte groenten. Ik had kleine hapjes erbij uit pot, zoals peppadew en champignons en heel veel ingemaakte pepers met tomatensap.

4db88481c96cb8de98c6983de36600f1.jpg

Gisteren met restant soep gemaakt.

• Like 3

b5d4098b6c6ac4c27963504d40d4c161.jpg
f7b49b4ed0063b5330fe740e46a028c0.jpg

Ik ben op 29/12 begonnen met rollen. Pfffff. Werk hoor! Mijn moeder heeft het meeste gedaan. Haar tempo is zo veel sneller dat ik het eigenlijk heel gênant vond. Ik doe er 1, zij 3. Dat idee
Niet alleen het rollen, ook het opstapelen in de pan is nog best een werkje. Anyways. Vanavond nog wat soep van gisteren en gevulde druivenbladeren met laatste pot eigen yoghurt en een teentje knof. We beginnen vol groente het nieuwe jaar.

• Like 2

Stamppot van savooiekool ( @Jorieke123) met rookworst (idem) en een sjuutje van kippenbouillon tijm uet gember en taugé (😜 ik weet het maar de taugé moest op en Lie wilde het er niet doorheen stampen dat leek mij juist wel lekker met gember en chili oid) 

Enfin zo ook best lekker hoor!

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Zaterdag had ik macaroni en daar heb ik mijn koolrabi blad en steel doorheen gedaan en mijn venkelgroen.
Ik heb zoveel bladeren en stelen bewaard, die wil ik nu snel gaan gebruiken.

Vanavond stamppot andijvie gemaakt. Daardoor heb het loof van de rode ui doorheen gedaan, met wat nootmuskaat en mosterd en spekjes. Heel lekker.

20250106_175350.jpg

• Like 2

Flappen gevuld met cabello de angel, oftewel engelenhaar, oftewel gesuikerde vijgenbladpompoen. Echt bijzonder lekker! Mijn Spaanse studente had het al voorgeproefd met haar ouders en was tot het oordeel gekomen dat de smaak 'legit' was (haar straattaal 😀)

20250111_143525.thumb.jpg.c8f8c4f2c13e0ace77e181528570cf71.jpg

• Like 4
  • Thanks 1

Pasta Bolognese. De zelf ingemaakte tomatensaus die er door ging was belachelijk lekker. Naar het tomatensaus 2.0 recept van Diana. Met, naast ui en knoflook, 100% Voljusko’s heart tomaten ingemaakt. Alleen al daarvoor keert Voljusko dit jaar terug.

@Liekie Die vijgenblad pompoen heb ik even opgezocht, het blijkt een goede klimmer te zijn! En aparte recepten gezien, vooral die desserts 😋. Ik denk dat ik die dit jaar tegen mijn muur laat opgroeien, dank voor de tip!!! 

• Like 3

Gisteren aardappelpuree met gestoofde prei en rundertong met Franse augurkensaus (wat waarschijnlijk in Frankrijk niet bestaat maar wel lekker was). Vanavond iets met de restjes. Ik denk een stamppot en rundertong.

• Like 1

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

14 hours ago, Dahli said:

@Liekie Die vijgenblad pompoen heb ik even opgezocht, het blijkt een goede klimmer te zijn! En aparte recepten gezien, vooral die desserts 😋. Ik denk dat ik die dit jaar tegen mijn muur laat opgroeien, dank voor de tip!!! 

Ja klimt goed (soms met wat hulp) en een productieve plant ook! Hier groeide hij door/over de hedera erfafscheiding heen en de buuv heeft er ook 2 van kunnen oogsten (ikzelf 4). Kwam wel traag op gang, dus ze waren nog niet helemaal rijp, maar dat maakt voor de meeste recepten niets uit (wel voor de houdbaarheid!). Ik gebruikte dit recept: Recept cabello de angel 

• Like 1
  • Thanks 1

Eenvoudige bonensalade (dit keer zonder knoflook) met een broodje.

Ik had vandaag wat last van de maag en misselijk. Dus ik zocht een eenvoudige en lichte maaltijd.

Ik heb het recept geplaatst en is voor herhaling vatbaar. 

Ik heb veel bonen geblancheerd, dus ik kan voorlopig vooruit. Volgend jaar nog meer soorten.

20250112_183758.jpg

Edited by Petrasmoestuin
  • Like 2

Gisteren groene asperges . Goed te doen, maar vers wel lekkerder! 
ik vergeet dit topic vaak, maar eet echt bijna elke dag uit de “ tuin”.

ik eet stamppot boerenkool, andijvie, tuinbonen, maak sajoer boontjes, eet roerbakkies en maak heerlijke soep of lasagne van mijn tomatenprut! Dus het is er wel, maar ik meld het niet altijd! 😊🫑🌽🥕🥬🫛🍅🌶️🧄

• Like 2