Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Een aantal van mijn erwtenplanten waren aan hun eindje, dus die moesten plaatsmaken voor de tomaten.

Nu zaten er een aantal peulen in, die volgens mij al aardig begonnen te drogen.

De plant moest er uit, dus ik heb de peulen (bijna wit al) er af gehaald.

Kan ik deze nog gebruiken om zaad uit te halen?

Als ik ze gewoon laat liggen om te drogen?

Of kan dat niet meer?

Misschien kan ik ergens nog een erwtenplant gewoon laten staan, om daar de peulen van te laten drogen.

P1060416.JPG

Geplaatst:
  • Auteur

Als je de volgende keer weer de planten eruit haalt, kun je die peulen ook laten zitten en met plant en al ergens te drogen hangen.

Geplaatst:

O, dat kan ik wel doen, ik moet er nog planten uithalen.

Maar deze, die ik al geplukt heb, gaan het dus niet meer worden?

Geplaatst:

Een goede tip, ik heb er ook nog een stuk of 30 eruit te halen. Maar ja, waar zet ik ze dan, dat moet ik nog even bekijken, ergens tegen een muur misschien.

Geplaatst:

Er konden al een week erwten geoogst worden maar omdat de peulen nog niet helemaal waren vol gelopen was het rendement nog niet optimaal. Vandaag was het zover dat de eerste 'echte' oogst plaats kon vinden. Een uitstekende kwaliteit en geen enkele larve van de erwtenpeulboorder aangetroffen.

erwt25_4.JPG

Met het huidige weer denk ik dat vanaf nu om de 2 tot 3 dagen geoogst kan worden. Er zitten nog verschillende emmers aan te komen en er zit zelfs nog bloei in de planten. Met de voorraad erwten in de diepvries gaat het dit jaar helemaal goed komen.

erwt25_5.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur terug, Frans zei:

larve van de erwtenpeulboorder aangetroffen.

dat was mij ook al opgevallen, nog niks gezien.

Mooie oogst!

Geplaatst:

Welk soort is dit @woldistel ?

Geplaatst:

….en dan niet zoals ik in het verleden planten buiten (onder afdak) te drogen hangen @Rookie en @Petrasmoestuin en later ontdekken dat de vogels er met mijn zaden vandoor waren!! 🤦‍♀️😅

Wat leu dat jij ook op de rol kweekt @loes

Pracht oogst @Frans 🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

aangepast door Vrouwholle

Geplaatst:

Ik heb mijn mm boterboontjes, en Franse naaldboontjes van de rol af in een vak gezet… 👍😊

Fijn dat het vak er dan gelijk “gevuld” uitziet want het toonde zo kaal nadat ik weer een bloeiende bos moederkruid eruit gehaald had….😊 Fijn dat er nu lekker warme periode van rond de 28 gr is daar houden boontjes van👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_4463.jpeg

IMG_4461.jpeg

IMG_4456.jpeg

Geplaatst:

Paar dagen geleden alle tuinbonen ( violetta die deze keer geen mooie paarse tinten hadden… en Listeria een iets groter soort) geoogst en gegetenwaten weer heerlijk! Ik heb nu nog 2 vakken tuinbonen violetta in het vooruitzicht die bloeien nu…👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

IMG_4444.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic