Gitta Geplaatst: 26 februari Geplaatst: 26 februari Ik zag vanmiddag de kopjes van de peultjes en sugarsnaps boven de grond komen. Ik had deze vorige week vrijdag in de mini's gezaaid.Β Quote
Mellie Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari @Petrasmoestuin inderdaad op watten. Knip de watten straks in stukken en zet ze dan in de grond. Dit zijn sowieso 2 sporen je ziet het eigenlijk al hoe ze groeien. Lage en hoge. Maar laat ze nog een flink stuk groter worden. Hoeveel ruimte ertussen? Mijn tuin is wegens ruimtegebrek altijd hutje mutje op elkaar. Dus veel ruimte zal het niet worden. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Ik ben op zoek naar pronkbonen. Maar graag een pronkboon, die draadloos is en te gebruiken als sperzieboon, niet als snijboon. Ik heb al de Emergo en de Lady Di, maar ik wil er graag nog een soort bij hebben. Hebben jullie een favoriet? Β Quote
Vrouwholle Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Mijn tuinbonen, sugersnaps en peultjes gaan ook goed.., ze staan inmiddels in mijn koude kasje waar ze nog wat groter mogen voor ze de bak in gaanβ¦π Steunrekje gefabriekt voor mijn in de herfst gezaaide mm wintererwten in een pot van Elho 30x30 dus de maat van een mm vakβ¦ en met waterreservoir en het 30cm hoge kap die ik er dus van de winter op had. Benieuwd of ik er dezelfde opbrengst van ga krijgen als mijn nu gestarte wintererwten π€π inmiddels tuinboon zaden bijgekocht dus ga ik nog een mini ermee vullen ππ±π©βπ³π±ππ±βοΈπ± Β Β 6 Quote
anneliesdevr Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari 4 uren geleden, Rookie zei: Ik ben op zoek naar pronkbonen. Ik ben zelf nog maar een beginnende tuinier, dus ik ontdek ook nog van alles, maar ik snap helemaal dat je een draadloze soort wilt die als sperzieboon gebruikt kan worden. Een soort die mij is aangeraden is de Helda, die schijnt lekker mals te zijn en zonder draden. Ook de Cobra werd aan mij overgebracht als fijne klimboon met een sperzieboonstructuur. Maar ik ben ook benieuwd welke favorieten de meer ervaren tuiniers hier hebben! Succes met je zoektocht! πΏπ 2 Quote
Vinky Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Sorry @anneliesdevr:Β de Helda die je noemt behoort tot de snijbonen, en de Cobra hoort bij de sperziebonen. Pronkbonen, die Rookie zoekt, vormen weer een andere categorie. Als je zelf een jaartje in de bonen zit en op dit forum rondneust, kom je daar wel achter. Β @Rookie: ik kan je niet helpen aan een draadloze pronkboon die te gebruiken is als sperzieboon (behalve de Emergo), maar voor inspiratie en info kun je zoeken op 'Vreeken pronkboon'. Dat levert 20 soorten op. En de Tuinen van Weldadigheid heeft 9 soorten pronkboon.Β 2 Quote
Rookie Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari @anneliesdevr: dankjewel voor je antwoord! Het is inderdaad wat @VinkyΒ zegt, een pronkboon is niet helemaal hetzelfde en ik wil echt een pronkboon. De klimbonen staat op een andere plek bij mij en ik wil de pronkbonen gaan gebruiken als windbrekers. Zoals je kunt zien op de foto is het bij ons erg open en het waait vaak heel hard. Ik heb een paar nieuwe bakken en ik wil tussen de palen een klimrek maken voor de pronkbonen, zodat de andere planten in de bak een beetje beschut staan. Β @Vinky: ik zal eens gaan kijken bij De Tuinen, daar had ik nog niet aan gedacht. Vreeken wel, maar hun bezorgtijden doen mij niet als eerste daar kijken, eerlijk gezegd. Ik zal eens gaan snuffelen, dank voor de suggesties! 5 Quote
Tanja65 Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari @RookieΒ je weet toch dat @GoldfishΒ een Vreeken-service heeft op de MTFD? Of is dat te laat voor de bonen die je wilt zaaien? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Rookie Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Nee, dat was niet echt doorgedrongen @Tanja65, maar nu je het zegt...π Dankjewel! Nee, de pronkbonen hoeven pas half/eind mei in de grond, ik ga er eens even achteraan! 3 Quote
woldistel Geplaatst: 27 februari Auteur Geplaatst: 27 februari 5 uren geleden, Rookie zei: Maar graag een pronkboon, die draadloos is en te gebruiken als sperzieboon, niet als snijboon. Β Volgens mij zijn die er niet. Een pronkboon die nog heel jong is (zo groot en plat als een peul) is in zijn geheel al harder, dan welke sperzieboon dan ook. Maar wel als snijboon te gebruiken. Ik heb jaren Boerentenen als pronkboon gehad. Boerentenen zijn vooral als verse dopboon geweldig. Ik hou zelf niet van snijbonen en voel me ook niet geroepen om pronkbonen als snijbonen te eten. Als verse dopboon vind ik pronkbonen dus wel lekker en gedroogd doen ze het prima in een langzame soep in de winter π Dus misschien is het een optie om pronkbonen als windkering, snijboon en verse dopboon te planten en in het midden in de bakken wat stam sperziebonen te zetten die dan uit de wind staan. Ik ga dit jaar Hestia zaaien, her en der een paar bonen bij de tomaten en paprika's in potten. Hestia is een stam pronker, met een rood-witte bloei. 2 Quote
Rookie Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari Kennelijk zijn het er niet zo veel. Ik heb er twee, maar ik geloof, dat er niet meer zijn dan dat. Dan zal ik het hierbij laten. Ik heb drie bakken, dus het leek me leuk om drie verschillende pronk/sperziebonen te hebben. Ik heb voor mijn andere bonen een ander plekje in de tuin bedacht. Wat heb jij in je hand op je avatar @woldistel? 1 Quote
woldistel Geplaatst: 27 februari Auteur Geplaatst: 27 februari Een bosje onrijpe thunder mountain longhorn pepers π 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 27 februari Geplaatst: 27 februari @VrouwholleΒ wat zit er in die grote bak? Zoveel peulen of Sugarsnaps? Ga je die dan ook dicht op elkaar in de bak doen? Of toch 9 per 30 x 30 vak? Β Quote
Gitta Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Op 27-2-2025 om 06:42, Mellie zei: Dus veel ruimte zal het niet worden. Zet je se dan een cm of 3 uit elkaar? Als dat kan ,ga ik er volgend jaar ook meer zaaien.Β Quote
Gitta Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari 20 uren geleden, Vrouwholle zei: tuinboon zaden Hoeveel tuinbonen doe jij er per vak? Ik heb er nu 4 gedaan, maar heb het idee dat ik er ook meer had kunnen doen. Is de eerste keer dus ben nog even zoekende naar de hoeveelheid per vak.Β Quote
anneliesdevr Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari 18 uren geleden, Vinky zei: Sorry @anneliesdevr:Β de Helda die je noemt behoort tot de snijbonen, en de Cobra hoort bij de sperziebonen. Pronkbonen, die Rookie zoekt, vormen weer een andere categorie. Aha, zo zie je maar dat ik nog een beginner benπΒ Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is met een pronkboon? Quote
Vrouwholle Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari In die grote bak heb ik raapsteeltjes gezaaid @PetrasmoestuinΒ die laat ik in die bak en oogst ik als baby leaf en drapeer ze over de stampot en pas met eten er een beetje doorheen scheppen zodat ze niet teveel slinken want heel zacht blad. Half Maart zaai ik er dan een vak mee vol en is het blad iets steviger. ( dus niet de meiraapjes blad van mm!!) Β De peultjes en sugersnaps die ik idd 9 in een vak. Β De tuinbonen @GittaΒ doe ik er 5 in een mini (Planty) en een steunstok per plant als ik ze uitplant vanuit de zaairollade. Er staat via zoekfunctie uitgebreid verslag van mijn tuinbonen kweek 2024 op de communty van mm. π Toen was mijn conclusie dat ik tussen 2 miniβs geen verschil in opbrengst zag tussen getopte en niet getopte tuinbonen. Maar toen had ik ze in Januari al opgestart. π€π±π©βπ³π±ππ±βοΈπ± 1 Quote
Mellie Geplaatst: 28 februari Geplaatst: 28 februari Zet je se dan een cm of 3 uit elkaar? Als dat kan ,ga ik er volgend jaar ook meer zaaien.Β Ahaha eerder 2 cmKan prima! 1 Quote
Gitta Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Bedankt @Vrouwholledan doe ik er volgend jaar 1 meer per vak.Β Β @Melliedan kan ik er volgend jaar een stuk meer per vak zaaien. Bedankt.Β Quote
Tanja65 Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart (aangepast) Ik zet mijn peutjes in een mm vak probleemloos wat dichter op elkaar. In een half vak 8 (2x4) bij het rek, vijf vakken (ik heb een rechthoekige bak). Gaat altijd goed, maar kan nog dichter begrijp ik. Dan heb ik dus ook nog per vak de andere helft over, zaai daar vaak sla, mizuna of rucola oid. Die peulen redden zich wel, altijd prima oogst. Ik heb dit jaar ook de dopwerwten voor het eerst dichter gezaaid, inderdaad om de 3 cm en dan drie rijen in een bak van 1x1 (zonder latjes). Ben benieuwd.Β 1 maart aangepast door Tanja65 1 Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Tanja65 Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Op 17-2-2025 om 15:49, EdelSpint zei: Β Vorig jaar prima peulen oogst met Kelvedon Wonder gehad t.o.v. andere rassen. Stevigere planten. Mijns inziens minder geschikt voor sugar snaps of doperwten. Kelvedon Wonder is toch juist een doperwt?Β Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente *
woldistel Geplaatst: 1 maart Auteur Geplaatst: 1 maart Ik prop altijd 4 of 5 zaden in een vakje of kuiltje bij het voorzaaien. Als de plantjes groot genoeg zijn om uit te planten gaan ze ook per klontje de vollegrond in.Β Β Β Β Nog dichter zaai ik voor erwtenscheuten. Β Β @anneliesdevr Snijbonen, sperziebonen, droogbonen en dergelijke horen allemaal tot phaseolus vulgaris. Pronkbonen behoren tot phaseolus coccineus. Verschillende soorten binnen dezelfde familie.Β 2 Quote
EdelSpint Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart (aangepast) 1 uur terug, Tanja65 zei: Kelvedon Wonder is toch juist een doperwt?Β Ja, doperwten en peulen zijn dezelfde soort groenten/planten. Doperwt-rassen geven beter doperwten en peulen-rassen geven veel (draadloze) peulen. En ja, je hebt gelijk dat Kelvedon Wonder als doperwt-ras wordt verkocht, echter de planten die ik liet staan (dus geen peulen van nam) produceerden matig erwten. Terwijl bijv Norli, Kleine Rheinlanderin of Oregon die ernaast stond onder precies dezelfde omstandigheden betere, snellere, meer erwtenproductie hadden. Dit was in ieder geval in mijn microklimaat het geval. Ik teel op klei, zon op het zuiden en heb veel wind. Β Voor het experiment had ik gemiddeld zo'n 5 planten per ras. Deze heb ik gewoon met rust gelaten na het uitplanten en eind juli heb ik de planten beoordeeld op oa groeikracht, gemiddeld aantal peulen per plant, draad, hoever de erwten ontwikkeld waren etc. Deze 4 rassen ga ik dit jaar mee verder. Kelvedon Wonder bleek bij mij meer geschikt als peulenras. De andere rassen die ik geprobeerd had vond ik tegenvallen, zoals Heraut. Dit jaar even verder beoordelen en uiteindelijk de beste selecteren om te kruisen/veredelen voor paarse bloei. Moet mijn nicknaam Edelspint wel eer aan doen. 1 maart aangepast door EdelSpint Experiment uitleg toegevoegd 3 Quote
Vrouwholle Geplaatst: 1 maart Geplaatst: 1 maart Vandaag mijn tuinbonen uit de zaairollade uitgeplant in 2 miniβsβ¦ nog ff met een kap erop voor de koude nacht maar er komen nog stokken bij met draad zodat ze stevig staan. Β paarse peultjes ook uitgeplant vanuit de zaairollade in de bak achterlangs over 2 vakkenβ¦ ervoor komt dan nog wat anders. Β Eerste bloem in mijn najaar gezaaide mm wintererwtenπππ±π©βπ³π±ππ±βοΈπ± Β Β 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.