Ga naar inhoud

Identificatie: wat voor plant, struik, boom is dit?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Gelukkig loop ik nog stage hier in het identificatie-draadje.

En dan ga ik nu even in een hoekje staan.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Ligustrum.

Daarvan staan de blaadjes toch steeds paarsgewijs. Verder staan ze ook steeds 33 graden gedraaid op de twijg zodanig dat elk vierde stel blaadjes terug gelijk georiënteerd is.

Onthouden uit de natuurkunde lessen meer dan een halve eeuw geleden.

2017061219513872771497290327.jpg

2017061219520250471497290345.jpg

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Tegelijk ook weer een vraagske, korstmossen, hoe snel groeit dat feitelijk?

Ergens heb ik iets gezien over ouderdoms berekening en daar werd gebruik gemaakt van korstmos om de ouderdom te bepalen.

Onze brievenbus staat daar nu acht jaar nadat de vorige door een soortement kamikaze in frut gereden was.

En zie hoe groot het korstmos nu al is.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ha,

Dank Bit, daar was ik nooit op gekomen en nooit van gehoord. Ben er blij mee dat deze in de tuin is gekomen zo, uit de lucht gevallen dankzij een vogel . Ze krijgen een mooi plekje in de tuin en schijnen zelfs lekker te smaken.

Gwen

Geplaatst:

Spitskool, jouw plantje (eh die van je vriendin) deed mij ook gelijk aan Gojibes denken...

En Knoopswederik, hehe... weet ik eindelijk hoe het "stinkvaatdoeken"plantje heet.

Om te eten trekt het mij dus totaal niet aan, maar de bijen en hommels zijn er dol op.

Geplaatst:
Spitskool, jouw plantje (eh die van je vriendin) deed mij ook gelijk aan Gojibes denken...

Dan ga ik me eens verdiepen in de Gojibes. Het plantje krijgt voor nu een plek waar hij niet teveel in de weg staat en dan zie ik vanzelf wat ervan terecht komt.

Geplaatst:

Ik ga ook óm naar Gojibes hoor.

Knoopswederik Erny ? Waar refereer jij aan ?

( ik raak de draad echt een beetje kwijt zo )

@ aalterse willy. Korstmossen kunnen heel oud worden, maar ook al heel vlot verschijnen. Zijn zóveel verschillende soortjes van, die ook allemaal weer andere condities verlangen.

Vanzelf helpt een foto he ?

Zelf geen verstand van korstmossen identificatie hoor, op wat algemene soortjes na, maja , googlen kunt u zelf natuurlijk ook

Geplaatst:

Nee laat mij degene maar zijn die in de war is... Heb wat teveel berichten achter elkaar gelezen en daar bleven verkeerde stukken naam van verkeerde plant hangen en dat werd iets nieuws.

De Bosandoorn bedoelde ik dus.

Geplaatst:
Wat een mooie wandeling moest worden door het Japanse deel van Esveld, is natuurlijk weer ontaard in een aankoop. Zo kon ik het niet laten om deze mooie 'boerenkool op een stokje' veilig onder mijn arm terug mee naar huis te nemen.

Op het kaartje staat: Brassica 'Dick's Acote Kale', maar als ik google op de Acote kale van Dick, dan kan ik weinig info vinden (die Dick toch). Eigenlijk niks. Heeft iemand enig idee welk soort kale dit is? Ik vermoed dat het een mergkool is, tree kale of tree collard. Maar welk soort?

IMG931121171497100326.JPG

IMG931224681497100329.JPG

Misschien leuk om te weten, ik heb Esveld gemaild en dit was het antwoord:

"De kolen die wij verkopen zijn sierkolen, Brassica oleracea, die vooral in de herfst bij koud weer een mooie bladkleur krijgen. In principe zijn deze kolen trouwens ook gewoon eetbaar. Komend jaar zal de plant doorschieten en – best mooi – bloeien met talloze gele bloemetjes."

Geplaatst:

Ah die stinkende andoorn heb ik dus ook. Vreselijk spul. Weer wat geleerd

Nog 2 onbekende vrijwilligers in mn tuin waarvan ik graag zou weten hoe ze heten:

Iets met canabis achtig blad, lijkt soort gras?

20170614101847HDR15111497428749.jpg

En dit, is dit onkruid? Het gaat om het groene gebeuren vooraan:

2017061410194433281497428816.jpg

Geplaatst:

Mooi plantje de bovenste. Moeilijk met dat licht erachter. Walstro-achtig blad en ereprijs of wouw aar. Geen idee heb ik dus

Is de tweede niet een buddleia?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ha,

De bosandoorn heb ik de bloempjes van geproefd. Smaakt naar honing en hele volle smaak. Denk dat het restaurant er wel raad mee weet. Stinken vond ik het absoluut niet.....

Tweede foto is denk ik ganzevoet. De meest gangbare.

Gwen

Geplaatst:

Even een poging tot betere foto dan van mijn onbekende plantjes

2017061413213359081497439387.jpg

En nummet 2 als t blad wrijft ruikt heel kruidig, beetje drop anijs achtig. Kleine lichtpaarse bloempjes van dichtbij, maar t blad is anders dan persicaraehuppeldepup onkruid wat ik ook heb.

2017061413271478711497439604.jpg

Geplaatst:

Die eerste is geloof ik een Veronica

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Gaaf als t langbladige ereprijs is! Ziet er leuk uit volgens Google afbeeldingen.

Nummer 2 ruikt wel wat dropachtig, maar een andere agastache die ik heb heeft wel echt ander blad

Geplaatst:

Dat zal het ook niet zijn dan. Misschien even wachten tot de bloemen open zijn en dan wat duidelijkere foto van t blad en stengel, bv een blad enz. plukken en op een effen achtergrond leggen. Ik had bij de eerste foto eerst een beeld van melde, bij inzoomen van de buddleia, ook een beetje door de bloemgroeipunt en de okselgroeisels. Nu lijkt het blad weer wat meer op bergandoorn..het is te lastig. Handig is ook als je de hoogte/grootte blad aangeeft.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Omdat jullie suggereerden dat het agastache zou kunnen zijn, toch nog even in mn tuinarchiefboekje nagezocht of het geen agastache kan zijn. Ik heb 2 jaar geleden daar wel een stekje tangerine dream agastache gehad, maar ik dacht dat die nooit aangeslagen was. Lijkt er toch wel verdacht veel op dat ie wel overleefd heeft. Ik wacht even af of en tot het gaat bloeien!

De knop is nu zover:

2017061420532218311497467247.jpg

Geplaatst:

Deze munt smaakte een paar weken geleden een beetje anijs-achtig.

Nu is de eerste associatie: schoensmeer

Herkent iemand hem? Hij heeft heel licht blad vergeleken met andere soortjes.

DSCF639425211497620941.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

wie o wie?

Wij hebben een oude boerderij gekocht en deze struik word groter en groter maar kunnen het niet thuisbrengen wat voor struik dit is

IMG670345901497731729.JPG

IMG670272011497731737.JPG

Geplaatst:

@formatc: Kan ook klimhortenia zijn. Heb eigenlijk een betere foto nodig.

@speets: dropmunt mogelijk of basilicummunt

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...