Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Olijfkomkommer (ervaringen en tips)

Featured Replies

Geplaatst:

Inderdaad oogsten als ze klein zijn, 3 cm ofzo. Ik vond ze altijd wel lekker, ze smaken goed naar komkommer, maar had ze in de kas, die ze helemaal tot jungle omtoverden.

(Bovendien lijd ik aan plukblindheid, heb ik met groene bonen ook last van en is met deze vruchtjes nog veel erger 😎 😂)

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
2 uren geleden, woldistel zei:

Inderdaad oogsten als ze klein zijn, 3 cm ofzo. Ik vond ze altijd wel lekker

Fijn, een positieve insteek. Altijd leuk om te lezen als je iets voor het eerst probeert.

Geplaatst:

Oh gaaf @Dahli! Ja, ze zijn zo rauw alleen maar lekker als ze echt klein zijn, olijf maat. Groter kun je ze nog gebruiken zoals je courgette gebruikt; klein snijden en dan wokken of in een schotel oid. Courgette is 'zo' (rauw) ook niet lekker. 

De mijne zien e trouwens een stuk minder florissant uit. Te lang in een te kleine pot gestaan. Maar dat komt vast nog goed. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
Op 18-5-2025 om 08:52, woldistel zei:

Bovendien lijd ik aan plukblindheid

Hoe herkenbaar! En ja, ik mis bij deze ook altijd wel een paar, al dat blad! Maar niet erg, dan heb je zaad voor volgend jaar. 

Geplaatst:

@Dahli de plant groeide amper, wei nig blad, daarom waren ze niet lekker denk ik. Inderdaad wel heel erg klein geplukt.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Inmiddels zijn ze gaan bloeien, overal trosjes met kleine bloemetjes. En: het eerste vruchtje is in de maak, zo’n 2 mm nu. Gaat razendsnel met deze planten, leuk! Met de hogere temperaturen van de komende dagen misschien wel heel binnenkort de eerste olijfkomkommer proeven.

IMG_7580.thumb.jpeg.62cea489b5c1f9175f57429edd8b2691.jpeg

IMG_7579.thumb.jpeg.5501e83dfb60624798ec4d4cf02f74f6.jpeg

Geplaatst:

Die zien er goed uit die planten.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vandaag zag ik opeens een voor mij vreemd verschijnsel in een van de olijfkomkommers. Hij maakt mooie grijparmpjes om te klimmen natuurlijk, maar plotseling is er bij 1 plant aan een uitloper een soort ‘little shop of horrors’- mutatie ontstaan…. 🫣

Nog nooit gezien.

IMG_7816.jpeg

IMG_7817.jpeg

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Na de vakantie was er natuurlijk een aantal te groot om te oogsten. Dus deze zijn bestemd voor zaadwinning. Naast dat ik ze klein erg lekker vind om zo te eten of door de salade, is het ook een prachtige plant vind ik. En de insecten zijn er dol op. Eén van de planten heb ik door de vijgenboom geleid (foto 2).

IMG_8187.jpeg

IMG_8188.jpeg

Geplaatst:

Ik had vorig jaar 1 plantje. Apart komkommertje. Inderdaad Ie je ze nog wel es over het hoofd. At ze uit het vuistje, maar kon op een gegeven moment ook drie potjes in maken in zoetzuur. En dat is nog lekker ook. De structuur is beslist anders als ingemaakte komkommers of augurken, maar echt wel lekker! Ook mijn kids vonden ze erg lekker! Dus mocht je er veel krijgen? 😊

Geplaatst:

@Dahli voor zaadwinning moeten de zaden echt donker (bijna zwart) zijn geworden.

Ik gebruik de te groot gegroeide exemplaren als courgette: kleinsnijden en roerbakken of door de soep. Ik haal dan wel de zaden er uit.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
18 uren geleden, jootje zei:

maar kon op een gegeven moment ook drie potjes in maken in zoetzuur

Hoe groot waren de exemplaren die jij op zoetzuur zette Jootje? Zoals die grote van mij op de foto hierboven (zo’n 6 cm)? En halveerde je ze dan voor inmaak, zonder zaden? Of maakte je ze klein in, olijfgrootte?

15 uren geleden, Tanja65 zei:

Ik gebruik de te groot gegroeide exemplaren als courgette

Dat is ook een goeie! Heb nu best wat grote exemplaren.

Geplaatst:

Dahli, best groot had ik ze. In zijn geheel ingemaakt. Verschillende maten. Ik had ze op de moestuin, dus kwam er niet elke dag, en op een gegeven moment gaan ze hard! Maar prima dus om in te maken! IMG_3786.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.