geedee Posted June 5, 2012 Share Posted June 5, 2012 Deze olijfkomkommer heb ik dit jaar (zoals heel veel eigenlijk dankzij dit forum ) voor het eerst. De plant maakt nogal wat zij"takken" en het wordt nogal een wirwar. In de kas heb ik er ook een gezet en heb besloten om daar alles weg te snoeien op 1 hoofdtak na. Buiten de kas laat ik eentje zijn gang gaan, voor zover hij zijn buurman niet gaat verstikken. Ik weet verder niet echt wat ik van deze plant moet/kan verwachten. Ik zag wel in het topic "wat komt er volgend jaar zeker weer terug" dat de olijfkomkommer bij sommigen favoriet is. Ik zou graag weten of jullie nog tips hebben Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Wat voor tips zoek je? Ik heb hem ook en laat hem gewoon gaan in de kas (met een gaasrekwerkje) Hij is 2m hoog nu en de eerste vruchten zitten eraan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 6, 2012 Author Share Posted June 6, 2012 Heb je iets moeten doen om die vruchten eraan te krijgen? Ik zie hier nog niks....Heb jij hem niet gesnoeid in je kas? Hoeveel ruimte heb je voor hem gereserveerd dan? Hoe groot worden de vruchten eigenlijk?Smaak?Inmaken? ik weet helemaal niks van dat olijfje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 http://bustani.nl/index.php/zaden/bijzondere-soorten.html#Olijfkomkommer (scheelt me weer typen ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Btw...op je eerste foto is al een beginnetje te zien he, van de eerste komkommer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 het is idd een beetje een wir-war plantje. ik laat ze buiten hun gang gaan tegen een rek van 2 meter hoog. die hoogte bereiken ze met gemak! oogst ze jong! voor je het weet wordt ie hol en maakt zaden aan...dan zijn ze niet meer te vreten! ze smaken een beetje naar een combi van verse boontjes en komkommer vind ik. best wel lekker!je kunt ze op dezelfde manier inmaken als augurken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 6, 2012 Share Posted June 6, 2012 Oh, jullie hebben het gewoon over de Marble minikomkommer. Groeit goed, komen veel vruchtjes aan en smaken als tja... hele kleine komkommertjes... Hebben veel groeisteun nodig... Gaas ofzo voldoet prima.Leuk om in te maken (zoals courgette/komkommer/augurk) in kleine potjes met bv. wat mini-uitjes ofzo... En ze worden... tja de naam zegt het al... ongeveer als een gemiddelde olijf zo groot. En er is heel goed zaad uit de volgroeide komkommertjes te winnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted June 6, 2012 Author Share Posted June 6, 2012 Btw...op je eerste foto is al een beginnetje te zien he, van de eerste komkommer tja.... op mn foto zie ik t nu ook ja Best wel lachen.....weet nu al een beetje meer over die olijf of marble komkommer Fijne en duidelijke info op je site TNX!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thessa Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 jee ik dacht ze te moeten oogsten als ze 5 a 6 cm waren....ik wilde er net een proeven zaten er al goede zaden in de olijfkomkommer is nu hol en heel dun van schil als je hem open maaktzonde .... ik ga proberen er een zoet zuurtje van te makeniemand al eens gedaan met de grotere ? Quote kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted August 15, 2012 Share Posted August 15, 2012 Het woekert hier over een aantal andere planten heen. We vinden ze heel apart smaken. Een blijvertje. Er is er een van de vruchten te groot geworden dus ik ga kijken of het gaat lukken om zaad te oogsten (en of er dan wel weer olijfkomkommers uit komen). Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 10, 2012 Author Share Posted September 10, 2012 Nav deze foto's in topic "foto's van je oogst" even de antwoorden hier: Je oogst de vruchten als ze een cm of 4 zijn...de zaden zijn dan (net zoals in een komkommer) helemaal niet ontwikkeld. Als de vruchten groter zijn, worden ze minder knapperig. De vrucht proeft naar komkommer en is inderdaad wat aan de holle kant van binnen. Die engelse naam op de site(http://www.mergenmetz.nl/sf.mcgi?6757) die Erny noemde : stuffing cucumber , bracht me verder op het idee om ze te gaan vullen met het een of ander...lijkt me wel geinig...denk aan roomkaasje of een pittig iets(mierikswortelmix?). Ze zijn wel snel "oud" dus als je iets ermee plant voor n feestje, pluk en bereid ze dezelfde dag. De plant woekert nogal, dus geef m een plek waar die zijn gang kan gaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kruidje Posted September 10, 2012 Share Posted September 10, 2012 Ik vind het een echte snackgroente: Van het plantje in het mondje. Quote Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 weet iemand hoe aan zaden te komen? ( behalve bij de firma V te D, want daar shop ik niet meer ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 De firma G te E? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted September 12, 2012 Share Posted September 12, 2012 uhm... tweede letter? ij? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted September 12, 2012 Author Share Posted September 12, 2012 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Chana Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Hebben jullie deze al buiten geplant. Ik heb ze binnen gezaaid en ze vallen nu steeds om, ben bang dat het buiten nog te koud is en hoor graag jullie ervaring. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted April 16, 2013 Share Posted April 16, 2013 Olijfkomkommer is een klimmer (en nee, bij mij staat hij nog niet buiten, pas begin mei verhuist ie naar de kas).Wanneer heb je hem gezaaid? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mijnspeeltuin Posted April 18, 2013 Share Posted April 18, 2013 Vorig jaar had ik nog een kas , dat was voor mij geen handig ding de wind maakte iedere week wel een ruit stuk ( behalve in de zomervakantie ). Anyway ik had daar een aantal olijfkomkommer plantjes in gezet en die waren lekker aan de groei gegaan in mijn vakantie. Had een keurig watersysteem aangelegd dus we konden gerust 4 weken weg. Dacht ik...... Toen ik de schuifdeur opendeed na vier weken werd ik aangevallen door een monster De hele kas 2.50 x 3 meter zat tot de nok toe vol met olijfkomkommerplant..... Mooie bloemetjes erin ook, dus ik dacht gna gna dat wordt een winkeltje openen .Not! Er is nooit een olijfkomkommertje aangekomen, en alle andere plantjes die ik in de kas had waren natuurlijk verdrongen. Jammer dat ik er geen foto's van heb want het was echt een mop . Beetje dieven dus denk ik zou geen kwaad kunnen en vooral niet op vakantie gaan Quote In de kern van alle problemen schuilt een kans Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted April 18, 2013 Author Share Posted April 18, 2013 Gewoon buiten zetten ergens waar die zn gang kan gaan.....hebben ook de "bestuivers" vrij spel. Ik had er vorig seizoen een aantal ( die in de kas is geruimd nadat ik zag hoe goed hij het buiten deed). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Drie Olijfkomkommerplantjes naar de tuin getransporteerd en in de volle grond gezet. Dat ze daar, naast buurman Chayote, maar groot en sterk mogen worden en veel Olijfkomkommertjes mogen voortbrengen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Ze staan er mooi fris op, Erny! Ik had ze wat eerder uitgezet, kregen toch even een knauw...maar lijken er toch door te groeien. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Tijdje na het uitplanten gingen ze wel wat hangen, heb er nog een scheut water bij gemikt en hoop dat ze bijkomen. Wat mij wel erg opviel is dat ze bijna geen wortelgestel hadden... aarde uit het potje viel er allemaal los uit. Misschien dat ze daarom behoorlijk onder de indruk zijn van het planten.Morgen kijken of ze het doorstaan hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 ja, hier hadden ze ook weinig wortels in de pot, heb ze maar in de kas gezet en ze zijn goed aan de groei (waren zaden van Geedee, dank je Geedee!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limoen Posted September 14, 2014 Share Posted September 14, 2014 Heeft iemand nog een briljant recept voor gevulde olijfkomkommer? Onze twee planten hebben tientallen van die vruchten gemaakt maar ik had het te laat door...ze zijn nu dus niet meer rauw te eten door alle zaden.Ik vond wat recepten op internet voor gevulde olijfkomkommer maar die vind ik tot nu toe niet heel erg geslaagd. Wil wil zijn favoriete recept met (uit de klauwen gegroeide) olijfkomkommer met mij delen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts