Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Heksenkruiden en lekker leesvoer...


Marinus Ros

Aanbevolen berichten

Bij het zoeken naar enkele mooie fotos van de kretensische hopmarjolein stuitte ik op de site en begon te lezen...en te lezen, te lezen:

 

http://www.magiensunivers.dk/herbalhints/begin.asp

 

Van griekse mythologie over Shakespeare tot Harry Potter toe. Heel leuk en best wel interessant ook.

 

Altijd weer stuit ik op die waanzinnige verhaaltjes over alruin. Nooit heb ik zo'n plant gezien. Heeft iemand er eentje staan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gemma: vermoedlijk is alruin in onmin geraakt omdat men de werkstoffen op synthetische wijze kan aanmaken (voornamelijk atropine bv). Toch vind ik het een bijna mythisch/mystiek plantje met nog enige sierwaarde toe.

 

Een andere plant die eigenlijk super is maar ten onrechte (naar mijn mening) vaak scheef wordt bekeken is de absint (Artemisia Absinthium). Ik gebruik het blad af en toe door de sla of ik kauw al eens een blaadje als ik in de tuin bezig ben. De smaak is bitter maar met een haast "hooky" nasmaak. Heel bijzonder en op een wat aparte manier best lekker.

 

Het grootste probleem, naarmijn mening, met kruidengeneeskunde recht uitje eigen tuin is dat je eigenlijk nooit weet wat de eigenlijke inhoud aan werkzame stoffen is van je oogst en dus bij uitbreiding nooit precies kan doseren.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weer al aardig hoeveel ik van wat kan gebruiken voor volwassenen, ouderen, kinderen, zwangeren en dieren hoor.

Heb er een opleiding in gedaan, dan leer je dat ook namelijk.

Per verschillend kruid/plant leer je de werkzame stoffen en dosering.

Voor verschillende kwaaltjes kan soms het zelfde plantje goed werken, maar dan is de verhouding anders of komt er een andere werkzame stof bij.

Zo kan elke dosering toch eeen andere uitwerking hebben.

Bachbloesem doe ik ook veel.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb in mijn tuin een deel met geneeskrachtige planten/kruiden die ik voor gebruik.

De dingen die ik niet heb staan, en toch veel gebruik, weet ik in mijn omgeving te staan.

Dingen die ik eigenlijk zelden gebruik ruil ik soms met anderen of koop ik elders.

Daarnaast heb ik een hoekje met "mytische planten" staan.

Daar staat onderandere dus de Mandragora en Bilzekruid.

Wel allemaal met bordjes erbij en flink afgeschermd zodat mensen ze niet "perongeluk" kunnen plukken.

Als je zulke kruiden hebt staan moet je namelijk wel weten wat je doet!

Maar deze staan er puur voor de "mytische waarde".

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mytische waarde begrijp ik wel, soms ben je nieuwschierig hoe een plant is waar je leuke info. over leest

en dan is hem leren kennen door in je tuin te zetten net zo interesant als andere planten die je echt gebruikt.

Ik merk zelf ook dat eerst alles eetbaar moest zijn, maar begin langzaam daarvan aftewijken door de kruiden.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een 3 jarige opleiding kruidengeneeskunde

Hartstikke goed! ik ben zelf de laatste tijd aan t zoeken naar een internetopleiding..herba sanitas heeft er eentje waar je maar 1 x per maand voor in NL hoeft te zijn..ik zoek nog wel even door.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Gemma:

 

Wat ik bedoelde is dat je nooit de exacte hoeveelheid aan actieve stoffen van je oogst kent omdat die gewoon van oogst tot oogst kan verschillen.

Dat maakt dat wanneer je voor bepaalde bereidingen een vrij nauwkeurige hoeveelheid aan actieve stof nodig hebt het giswerk blijft.

Een klassiek voorbeeld daarvan is het gebruik van de stoffen uit de Atropa Belladonna (Nachtschade, tropane akaloiden >medicijn: Atropine) die giftig zijn.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat je de werkzame stoffen nooit op een zodanige manier kan doseren is het dan ook erg dom om planten als belladonna en bilzekruid echt te gaan gebruiken.

De planten die ik gebruik in mijn middelen zijn zeker nooit zò schadelijk dat ze iets dergelijks kunnen veroorzaken.

En je moet je er echt goed in verdiepen voor je gaat "rommelen" met planten en medicatie.

Nooit zomaar aannemen dat iets de plant is die je zoekt, maar 200% zeker weten.

En dat leer je alleen maar door studie.

Het zij zelfstudie, het zij via een gedegen opleiding.

Het voordeel van een opleiding is de begeleiding en feedback die je krijgt.

Maar ik weet zeker dat de planten-leer opzich goed zelf te doen is.

Als er maar voldoende interesse is.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

bach - therapie ( werkt met een soort van exracten van bloemen in HEEEEEL veel water opgelost )

 

Is iets wat 35 jaar geleden in zwang kwam ( ooit es aan gesnuffeld , dat dat nog bestáát ? )) Inmiddels al lang lang wetenschappelijk helemaal uitgekleed en als totale lariekoek in het geschiedenisschap weggezet. Laten staan en niet eens meer afstoffen zou ik willen zeggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door de wetenschap bestempelt als totale lariekoek??

Hm.. misschien moet je toch je huiswerk wat beterdoen omtrent bachbloesem therapie.

Jammer dat het zo afgedaan wordt gezien de resultaten die ik de afgelopen jaren gezien en ervaren heb..

Alsof het een broodje-aap verhaal is.

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...