Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even voorstellen


bertie

Aanbevolen berichten

hallo,

 

ik ben Bertie, beginnend moestuintuinier.

 

Drie jaar geleden begonnen met vierknte bakken. Afgezien van plotselinge slakkeninvasie was het een enorm succes. Vorig jaar hebben we de bakken op pootjes gezet: oude stenen hebben we genoeg. Het slakkenprobleem is hiermee verholpen. We hebben afgelopen zomer het hele seizoen van eigen 'bodem' kunnen eten, en zelfs nog invriezen ook. En dat terwijl we ook nog eens salades meenamen naar het werk,

Afgelopen winter hebben we op internet een kas (12m2) gekocht. Achteraf gezien een miskoop, maar hij was érrug goedkoop (ik weet het, te goedkoop om waar te zijn). Tot nu toe heeft hij gelukkig met enig kunst- en vliegwerk windkracht 8 doorstaan, maar ik ben bang dat we hem met de novemberstormen beter kunnen afbreken.

We kweken natuurlijk verschillende soorten erwten, bonen, bieten, wortelen, sla, andijvie, spinazie (mjam!). Geen uien of aardappelen in de vierkante bakken (die kun je net zo goed kopen), en ook geen koolsoorten (vinden we wat weinig efficient telen: ze doen er lang over, en het kost een heel vakje voor zeggen en schrijve één kool).

In de kas hebben we (alles in zakken en potten) tomaten, komkommers, augurken, pepers, paprika's, stevia. Héél veel basilicum. En jawel, ook aardappelen. Vroege. Ik geloof dat we nu zelfs voorzichtig kunnen gaan oogsten. Buiten op een betonplaat nog 6 courgetteplanten. Dat wordt wat, voor twee personen. Met pompoenen zijn we wat laat begonnen, die kunnen binnenkort ook naar buiten.

Verder hebben we rabarber, bessenstuiken, en verschillende fruitbomen. (Ja, het is mooi wonen net over de grens)

In een potje hebben we nog wat plantjes die tot twee meter hoog zouden moeten uitgroeien: spinazieboom. Het is duidelijk een melde-achtige, maar wanneer gaan ze nou eens echt groeien?

Het is de bedoeling om zoveel mogelijk in te vriezen en in te maken (wecken of jams/ relishes), zodat we het hele jaar door plezier van onze tuin houden. Zo eten we regelmatig bietjes, heerlijke courgettesoep, rabarber of stoofpeertjes! Of zelfgemaakte rozenblaadjesgelei (van Rose de Rescht) als ijstopping.

 

Het moestuinieren helemaal niet van huis uit meegekregen, maar het wordt steeds leuker!

 

Tot hier mijn introductie. Ik lees al een tijdje in het forum mee, en doe er veel inspiratie op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom op dit forum. Leuk dat, ondanks dat je zoveel ruimte hebt, toch bent begonnen met een makkelijke moestuin. Maar als je zoveel ruimte hebt (je hebt nu eenmaal ook fruitbomen), kun je toch wel wat kolen in de volle grond zetten? Of in een grote pot?

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo en welkom op dit forum. Leuk dat, ondanks dat je zoveel ruimte hebt, toch bent begonnen met een makkelijke moestuin. Maar als je zoveel ruimte hebt (je hebt nu eenmaal ook fruitbomen), kun je toch wel wat kolen in de volle grond zetten? Of in een grote pot?

Dank jullie wel voor jullie hartelijke woorden!

 

Ja, het KAN. Maar met én werk én paarden én véél te maaien én het huis nog niet op stee (en vaak activiteiten in het weekend) moet je keuzes maken. Dus kolen kopen we wel in de winkel. Hier in de buurt: 10kg rode of witte kool voor 3€ als het de tijd er voor is. Of 20kg winterwortelen voor 3,50 (bedoeld voor de paarden, maar je kunt er uitstekend zelf ook van eten).

Groene kool is hier ook al meer dan genoeg en vers en goedkoop. En koolrabi's? 29cent per stuk, als je geluk hebt. Daar ga ik niet tegen kweken. Een bloemkool kopen we dan maar gewoon als we er zin in hebben.

En toch liever die hoge bakken, dat is toch wel fijner voor de rug.

 

Wel gaan er nog kippen komen, als het hok daarvoor klaar is (wanden moeten nog glad afgewerkt tegen bloedluis, en het hok moet nog verder ingericht).

 

We vervelen ons nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, het is mooi wonen net over de grens

He-le-maal mee eens!

 

Welkom hier! Klinkt heel erg goed allemaal! Behalve die miskoop dan

 

Nou ja, in elk geval hebben we nu wel plezier van deze miskoop.

We gaan vast véél tomatensaus maken, en sambals. En tomatensoep, en pesto ..

En komkommer in zuur, of relish.

 

Die 231€ voor de kas van 12m2 brengt naast heel veel plezier ook wel heel wat aan potjes, flesjes, diepvries op.

We hebben nog nooit eerder een kas gehad. Dus alles wat het dit jaar oplevert aan producten of ervaring is mooi meegenomen. En we gaan toch al niet op vakantie (nou ja, ons gemiddelde is eens per 20 jaar: 2 keer in 40 jaar ).

Als ik bedenk wat we in een zomer aan groenten kwijt zouden zijn als we het in de winkel kopen denk ik dat dat het in € wel uit kan, ook al hebben we maar één seizoen plezier van die kas.

Afgezien van het werk van het opbouwen en plaatsen van die kas, dan (en ook dat gaf een geweldige boost).. hoe kun je plezier uitdrukken in geld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Bertie, ik ben hier zelf ook nog maar net maar je wordt hier zo wijs én hebberig

Klinkt goed allemaal en ben wel nieuwsgierig naar die rozeblaadjesgelei??? Heb je een beproefd recept?

 

hallo!

die rozenbladjesgelei.

 

Opbrengst: 3 potjes van 250ml

 

1 liter rozenblaadjes (Rose de Rescht) (meer blaadjes geeft meer smaak)

600 g water

250 g geleersuiker (3:1)

scheutje rode wijn (voor de kleur en het geleren)

 

Rozenblaadjes wassen.

Zachtjes aan de kook brengen met aanhangend water.

2 Uur laten sudderen (net aan de kook), regelmatig even roeren.

Uit laten lekken door een fijne zeef, met een lepel wat aandrukken helpt natuurlijk.

Sap met een een beetje rode wijn en geleersuiker voorzichtig, net-aan, aan de kook brengen.

3 minuten goed laten doorkoken. Of meer - laat je leiden door de consistentie.

In gesteriliseerde kleine glazen potjes gieten. Je kunt ook invriezen als ijsblokjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom Berti!

Leuke binnenkomer die rozenblaadjesgelei..ik liep er net over te denken.

 

Die 3:1 gelei heb ik in Nederland nog niet gezien..in Frankrijk hebben ze zelfs alleen maar de 1:1

Hier in Duitsland staat het gewoon in de winkel. Van Dr Oetker.

Ik zat even voor je te zoeken. Kon bij ebay.de geen 3:1 vinden, maar bij amazon.de wel. Op Franse sites heb ik niet gezocht, daar weet je zelf vast beter de weg dan ik. Hier de zoeklink voor amazon: http://is.gd/GLXTK9

 

Overigens zag ik ook nog een 3:1 die niet van Oetker is. Die is extra aangezoet met xylitol.

 

(oh .. mijn naam is Bertie met een 'e' aan het eind. Ik zag dat er ook een Berti op het forum zit..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even over die rozengelei.

het kan natuurlijk niet zijn dat de rozenblaadjes alleen met aanhangend water worder opgezet.

Het gaat er juis om dat de smaak en de geur in het water komen.

Dus rozen mét voldoende (een boel) water opzetten.

 

Vandaag heb ik twee liter rozengelei gemaakt van 650 gram blaadjes. Dat waren ook wel héél veel bloemen van Rose de Rescht, een heerlijk woekerende roos met een bezwangerende geur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...