Nieuw Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Eind Februari gesnoeid en dan ook nog schuin gedaan maar er blijft telkens druppel op de top. Aan de stengel zie ik witte vlekken, kan dat daardoor komen? Quote
sluipwesp Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Normaal gesproken stopt het bloeden vanzelf. Waarom is de stengel wit? Quote
sluipwesp Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Dus van de ene op de andere dag was de stengel wit? En zie je al knoppen zitten? 1 Quote
woldistel Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ik heb het idee dat jullie het over een verschillende stengel hebben. De bloedende stengel is roodbruin, met een paar witte stukjes.De onscherpe stengel/ stam voor op de foto is wit. 1 Quote
Jasophoria Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Als het niet stopt met bloeden, gesmolten kaarsvet er over gieten. As enz werkt niet, heb ik geprobeerd, bloeide gewoon er dwars doorheen. Kijk wel uit met kaarsen vet smelten, (vlam in de pan) Nooit blussen met water, maar met een doek of blusdeken verstikken. 1 Quote
Nieuw Geplaatst: 9 maart Auteur Geplaatst: 9 maart 50 minuten geleden, sluipwesp zei: Dus van de ene op de andere dag was de stengel wit? En zie je al knoppen zitten? Inderdaad, de knoppen zijn heel klein maar wel lichtjes opgezwollen. 34 minuten geleden, woldistel zei: Ik heb het idee dat jullie het over een verschillende stengel hebben. De bloedende stengel is roodbruin, met een paar witte stukjes.De onscherpe stengel/ stam voor op de foto is wit. Die rechter is oudere stengel en die linker is eenjarige. @Jasophoriamag ik overheen druppelen, dus aansteken en één voor één druppels laten zakken? moet ik met de knoppen uitkijken? Dank je wel voor de waarschuwing, anders doe ik in de kom met gekookte water, smelten zal vast langer duren maar het blijft wel veiliger. Quote
Roland Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Iemand al eens zelf meegemaakt dat een druivenplant is doodgebloed? 1 Quote
woldistel Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Nou, nee. Wel dat een druif heel lang bleef lekken, toen ik te laat had gesnoeid of gewoon een tak per ongeluk had afgebroken nadat de sapstroon flink op gang was. Maar ze kwamen er eigenlijk gewoon weer bovenop. Ik heb ook wel eens een druif tot op de grond weggeknipt (wegens galmijt). Liep het volgende jaar gewoon weer uit. 2 Quote
EdelSpint Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart @Roland heb me ooit laten vertellen dat het 'bloeden' vooral een akelig gezicht is, maar dat 'doodbloeden' eigenlijk een fabel is. Het bloeden zelf kan wat stress veroorzaken, maar de meeste gevestigde planten kunnen dat prima aan. 2 Quote
sluipwesp Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart Ik begin het te begrijpen🙈. Ik zou mij geen zorgen maken over het bloeden en de witte stippen, en ik denk ook niet dat het met elkaar te maken heeft. Ik zou die witte stippen voor de zekerheid wel wegwrijven. Houd de knoppen in de gaten, als die iedere dag wat zwellen komt het vast goed. Wel goed dat je de vraag hier gesteld hebt. 2 Quote
Jasophoria Geplaatst: 9 maart Geplaatst: 9 maart 3 uren geleden, Nieuw zei: Inderdaad, de knoppen zijn heel klein maar wel lichtjes opgezwollen. Die rechter is oudere stengel en die linker is eenjarige. @Jasophoriamag ik overheen druppelen, dus aansteken en één voor één druppels laten zakken? moet ik met de knoppen uitkijken? Dank je wel voor de waarschuwing, anders doe ik in de kom met gekookte water, smelten zal vast langer duren maar het blijft wel veiliger. Ja dat kan misschien ook, alleen heb je wel kans dat de kaars uit waait, als er wat wind staat. En het is lastig als het een grotere wond is. Bij mij was dat toen niet afdoende, kreeg het nog niet dicht. Ik heb er echt een behoorlijke straal kaarsvet over gegooid. Het zag er effe raar uit, maar mijn druif heeft er niks van geleden, Als ik niks had gedaan had hij waarschijnlijk meer geleden, want het water stroomde er echt uit. Ik had een behoorlijk dikke tak er af geknipt. Ik ben trouwens bang dat ik nu weer te laat ben, ik heb mijn druiven nog niet gesnoeid. 2 Quote
Nieuw Geplaatst: 9 maart Auteur Geplaatst: 9 maart Gelukkig is de stengel nog dun, met één of twee druppels moet het afdekken. Daar ben ik ook bang voor, terwijl de knoppen niet eens opgezwollen waren heb ik dit en laat staan als het opgezwollen zijn. Als het niet nodig is laat je dit jaar staan? Anders is het niet waard om een grote risico te nemen. Quote
Bertus Geplaatst: 10 maart Geplaatst: 10 maart (aangepast) Op 9-3-2025 om 19:35, Roland zei: Iemand al eens zelf meegemaakt dat een druivenplant is doodgebloed? Helemaal met @Roland eens. Geen zorgen maken over dat bloeden, we zijn in de wijngaard nog volop met de wintersnoei bezig. Later deze maand en april gaan we afleggen, dan worden de overtollige scheuten weggesnoeid en dan laten de druivelaars wel "(flink) een traantje" . Dat is onoverkomelijk, afleggen/ buigen kan pas als de sapstroom op gang is en de scheuten van vorig jaar soepel zijn geworden. 13 maart aangepast door Bertus taalvoutje 2 Quote
Nieuw Geplaatst: 10 maart Auteur Geplaatst: 10 maart @Bertus weer iets geleerd. Dan kan onze medemoestuin snoeien, kan de bericht niet meer terug vinden. @sluipwesp dank je wel, liever van te voren vragen dan eerst uitvoeren en daarna vragen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.