Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo moestuiniers op de meters of centimeters,

Ik zie allemaal geslaagde projecten langskomen in potten en bakken anders dan 30x30x h20 cm [=sfg, zie daar)

Is het een idee om ze hier te verzamelen?

En dan bedoel ik echt de gewassen waar je goede ervaringen mee hebt. Hoe je dat is gelukt hoort daar natuurlijk bij, maar in de hoofdrol de gewassen.
Ik denk namelijk dat het fijn is als we dat hier terug kunnen zoeken.

aangepast door CJodokus
  • Like 4
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Meer…Franse radijsjes in 30x30cm vak.

Ik weet niet goed waar dit te plaatsen maar ik deed een “proef” met de Franse Radijses.

Gebruikelijk is om er 16 in een vak van te zaaien. ( deze zaaide ik 6 Maart)…Paar zaadjes per plek en dan de grooste laten staan en de rest wegknippen.

Omdat ik op foto’s vaak meerdere radijsjes op een plekje zie groeien probeerde ik er dit seizoen 3 per plek te laten staan…😊

Het lijkt te werken 👍😊

vandaag 13/4 oogste in de grootste 16 stuks om komende week mijn recept “ spagetti met radijsjes te maken.

Er staan nu nog 20 iets kleinere in hetzelfde vak en eens kijken of die nu nog wat groter willen groeien…🤞🤞🤞

Dan zou toch ruim het dubbele uit een vak kunnen oogsten🤔😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🤞

word vervolgd,..😊

IMG_3943.jpeg

IMG_3945.jpeg

• Like 4
Geplaatst:

Ah! Jij bent al veel verder dan ik. Ik had het idee ook gelezen en waarschijnlijk gaf jij de doorslag om het ook te proberen. Goed om vast te weten dat het bij jou er al goed uitziet.

Eigenlijk hoort dit dus inderdaad bij het SFG, 30x30 cm topic, zou ik zeggen.

Maar ja, het kan natuurlijk ook in andere maten bakken 😀.

Leuk in elk geval dat je dit topic geopend hebt!

• Like 2

Hier voor het eerst een kweektafel van (binnenmaat) breedte/lengte 75 x 35 cm, 25 cm diep. Ik heb er 2. De 2e is bestemd voor balkon- en hang- en struiktomaten. In de eerste tafel heb ik Amsterdams reuzenblad en kropsla gezaaid. Om en nabij hebben ze ieder dus een vak van 35 x 35. Al staat het idee van vakken me tegen, maar zo blijft het wel overzichtelijk 😊.

Beide gewassen zijn bestemd voor de salade. Van dit beetje Reuzenblad, warm bereid, voed ik geen 3 monden. Het gaat hard nu met deze temperaturen. Binnenkort ga ik uitdunnen als toevoeging op een gemengde salade in de hoop dat de kropsla daarmee ook tot kropjes uitgroeit. Wat ik fijn vind aan deze gewassen in zo’n tafel is dat de slakken en vogels er vooralsnog afblijven en het er allemaal mooi schoon uitziet.

De volgende teelt in deze bak wordt waterspinazie/kangkung. Die krijgt wel de hele bak tot z’n beschikking. 

IMG_7334.jpeg

aangepast door Dahli
  • Like 3

Voor onze zoon die net op zichzelf woont heb ik ook zo’n kweekbak met spinazie gemaakt, omdat hij dat vaak eet. Groeit als kool. Kan je spinazie van de buitenkant af plukken, of juist alles afsnijden, om meer te kunnen oogsten? 

aangepast door Tanja65
  • Like 1

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

@Vrouwholle je hebt helemaal gelijk. Bij mij lukte een heleboel niet in het najaar. Nu durfde ik de radijs niet te meervoudig te zaaien, omdat straks echt de pompoenen erin moeten en het opgroeien langer kan duren, een aantal in het midden waar de pompoenen (verticaal) nog niet zo snel komen heb ik wel een aantal laten staan. En op andere plekken, zeker met rucola gaat dat heel goed, die zijn hoog!! Maar ook met bieten e.d. ga ik niet inkorten. Ik moet dit allemaal in het voorjaar doen, in het najaar lukt het mij niet.
Ik heb het nu ook met de spinazie gedaan, ook super en met raapstelen.

aangepast door Petrasmoestuin
  • Like 2

@Dahli nee niet inkorten. Wat je kunt doen is, een gedeelte eraf plukken (de rest groeit verder) en even blancheren en in ziptec zakje doen in vriezer. En later de rest erbij, je zult zien, dan heb je veel meer. Met inkorten gooi je een hoop weg. Doe ik ook niet meer.
Zie bericht bij Patrijs, die dat zo doet.

• Like 3
Geplaatst:
1 uur terug, Petrasmoestuin zei:

nee niet inkorten.

Dank je @Petrasmoestuin, maar ik ben niet van plan om in te korten, maar om uit te dunnen (zie boven). Daardoor krijgen de overgebleven planten meer ruimte om uit te groeien tot volwassen exemplaren. Het dunsel gaat dan de eerste salade in 😃.

@Petrasmoestuin Inkorten is in mijn optiek de plant gedeeltelijk afknippen, maar nog wel het wortelgestel met plantenrestant laten staan. Uitdunnen is het volledig (met wortel en al dus) verwijderen van sommige te dicht op elkaar groeiende planten waardoor de overblijvers meer ruimte krijgen. Dat zijn dus echt twee verschillende dingen.

aangepast door Dahli
  • Like 2
Geplaatst:

Komt door mm. Daar noemen ze het inkorten wel uitdunnen. Je knipt dan de minste zaailingen weg en laat de beste zaailing staan. Het steeltje en wortel blijven zitten. Dus ik snap de verwarring van Petra wel. 

• Like 1
Geplaatst:

4 dagen na mijn eerste oogst van de dubbel gezaaide Franse radijsjes een 2 e ronde geoogst… ik denk door de regenbuien waren de achterblijvers  al snel weer groter… 👍😊 

Omdat er ook uit deze weer kleine hapjes genomen waren maar niet nog langer laten staan…😬 

Over een paar dagen mogen de laatste er ook uit!!😊

Nu niet vergeten om elders weer een nieuw vakje in te zaaien. 👩‍🌾

Deze oogst ga in een korte Fermitatie geven heerlijk voor op de borrelplank met de paasdagen 😋

IMG_3970.jpeg

• Like 3
Geplaatst:

Met radijs vind ik 16 in een vak ook te weinig. Dat vind ik eigenlijk wel met meer dingen: pluksla, wortels, spinazie, enzo. 
Wat ik dan doe is tussen de geprikte gaatjes nog een extra gat prikken. Makkelijkste is eerst 16 gaatjes prikken, daarin zaaien en daarna de gaatjes ertussen want daarmee duw ik de eerder gemaakte gaatjes deels dicht. 

Schermafbeelding2025-04-20090656.png.a2bac332ab2cae67725cd92697608e94.png
Ligt een beetje aan het gewas of ik er rijtjes van maak zoals hierboven of ook van links naar rechts een extra gat prik.
Lekker overzichtelijk, nu mijn 6jarige interesse krijgt in het tuinieren blijkt dat nog handiger want ik kan hem zo super snel leren welke kiemplantjes zaailingen zijn en wat onkruid is. 

Ik weet niet of deze tip hier past want het is geen ander maat bak...

• Like 2
Geplaatst:

Ik vind radijs bij uitstek een prima gewas voor multi-sowing.

Zo zijn  ze tenminste niet allemaal tegelijk klaar en heb je wat spreiding op een makkelijke manier.

• Like 2

Hebben ze dan wel genoeg ruimte om te groeien? En als ik de grootste eruit trek beschadig ik de rest dan niet?
Bij mijn buurttuin zijn ze meer van breedwerpig zaaien. Met bijvoorbeeld spinazie werkt dat prima omdat je de grootste plantjes bij de grond kan afknippen en zo de wortels niet beschadigd maar bij wortelgewassen vind ik dat minder goed werken of je moet zo vroeg dunnen dat er geen oogst is. 

aangepast door loes
  • Like 1

Ik doe dat al een paar jaar.

De kunst is om de groente eruit te draaien, dus niet trekken.

Op zo'n manier blijft de rest mooi staan.

Ik doe dat met bietjes, radijzen, bosuitjes, prei en dat gaat prima.

De opbrengst is ook gelijk veel groter.

Je moet de kluitjes wel iets verder uit elkaar zetten, maar per vierkante meter kan er veel meer op gezaaid worden.

Ik zoek er even een video over op.

Gevonden: 

aangepast door Rookie
  • Like 3

@loes Ik doe dit ook voor het eerst en het werkt inderdaad goed. Ik heb de radijsjes in een bepaalde bak wel uitgedund, omdat daar straks de pompoenen in moeten komen en het oogsten duurt dan wel langer. Een aantal heb ik wel meervoudig laten staan (in het midden) en wat gebeurt er? Ze groeien allemaal harder dan de enkele.  Ik ben voor het eerst in het voorjaar super enthousiast, met mijn spinazie, met mijn andere radijzen, met de snijbiet, postelein, raapstelen, enz.
En weet je wat het voordeel is: je hoeft niet zo te mutsen met zoveel cm afstand. Gooi gewoon 4 of 5 zaden radijs in een gat, even verder weer zoveel zaden. Ik meet wel aan de zijkanten af of ik een beetje in lijn blijf. Maar ik gooi nu ook van alles ertussen als ik ruimte heb..

• Like 4
Geplaatst:

Super leerzame post ! Dank jullie wel voor de delen @loes @Petrasmoestuin @Rookie..🙏🏻😊

Ik denk dat jij dan geen vakverdeling meer hebt liggen Loes? 🤔 Ik vind een vakverdeling wel fijn al gebruik ik al vanaf het begin bamboe stokken daarvoor omdat die stuk smaller zijn. Ik gebruik de kruispunten voor iets smal hoogs of iets met bloem bv kamille … of Kaapse knoflook bieslook… of klein Afrikaan soort…of eetbaar viooltje…ik zet ook altijd bij 4 stuk in een vak een extra in het midden. Bv bij paksoi en sla….

De pluksla zaai ik iets anders bijin zodra die sla een “ stam” krijgt bv radijsjes…

Ik heb ook gemerkt dat ik planten helemaal niet beschadig bij weg oogsten van de grootste…👍😊 

ik gebruik een vak soms ook voor baby leaf en laat dan uiteindelijk op de aangegeven zaai plekken daar de plantjes staan om uit te groeien tot grote maat…bv bij de snijbiet… 

Ik ben benieuwd hoe de nieuwe test snijbiet gaat zijn die nu dan wel op meerdere plekken in een vak gezaaid “mogen” worden. 9 plekjes per vak.🤔😊 Ze gister bijin de niet zo heel grote bloeiende palmkool gezaaid die ik dan later gewoon afsnoei als die uitgebloeid is….

Ook knip ik het teveel aan zaailingen niet af maar laats ze eerst wat groter worden en wip ze met een saté prikker iets omhoog en om extra uit te planten in een ander vak of in een kweek potje als recerve voor als engerlingen weer eens zaailing wortels aangestast hebben…want bij zaaien geeft in zo’n vak best een groei achterstand ten opzichte van de rest vind ik.🤔

Leuk dat er nog zoveel uit te proberen en te leren valt 👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

• Like 3
Geplaatst:

Het plaatje wat ik toonde is 1 vakje met de 16 zaden waar ik er nog 12 extra bij druk.
Misschien niet het meest duidelijke plaatje maar die simpele plaatjes kon ik op de MM niet meer vinden want ze verwijzen met alles naar de app

Ik gebruik nog altijd de vakverdeling maar ik heb nooit het MM raster gehad. Eerst met touw en stokjes, later alleen nog stokjes op de kruispunten en nu ligt er een parelslang waarbij de grondpennen de vakverdeling aangeven. 

• Like 2
Geplaatst:

Oh ik zag jouw plaatje aan voor een hele bak @loes 🤦‍♀️ maar het is een vak!! 👍😊 nu snap ik wat jij bedoeld.. ja zo kan het ook idd… 😊

Zelf gebruik ik nog steeds mijn plastic limobekers over de zaaiplek om het slakken en vogels en nu ook mijn puppy hondje moeilijk te maken en dan passen er precies 16 in een vak… maar een vliegenkapje erop zou dan ook kunnen dus ik ga het eens uitvinden👍😊🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌷🌱

ps foto van de net gezaaide winterpostelein 9 in een vak omdat nieuwe radijs zaai nog op mijn to do lijstje staat…😊

IMG_3993.thumb.jpeg.7ba96bc411641c00dac790c497f05e5f.jpeg

• Like 2

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...