Petrasmoestuin Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart (aangepast) Ik heb voorheen veldsla in februari/maart gezaaid (Grote Noordhollandse) en nu heb ik een zakje Hollands Breedblad waarop staat dat ik pas in augustus kan zaaien. Moet ik dit echt aanhouden, of kan het toch deze maand nog? Wat zouden jullie doen? 13 maart aangepast door Petrasmoestuin Quote
Patrijs Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Breedblad is eigenlijk voor teelt onder glas, ga je ook onder glas telen? Het wordt weer warmer dus buiten zal niet veel meer uitmaken. Ik zou nu direct de helft zaaien, misschien lukt dat nog- Even een een dagje voorweken scheelt kiemtijd (tot drie weken) bij 10 tot 15 graden. Laat wat bloeien in mei en je hebt zaad voor komende seizoenen. Ik koop het nooit maar heb altijd eigen kweek. Zet ze op ong. 5 cm en oogst voor ze groot zijn om het plantje weg. Ik verspeen ze zonder probleem. Hier onder glas: Hier buiten: Ik oogst wat groot is en wat ik nodig heb: 3 Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 13 maart Geplaatst: 13 maart Ik heb nog even gezocht, ook omdat ik zelf nieuwsgierig was. Er kan tot eind maart gezaaid worden, wel opletten met doorschieten dat gebeurd snel met laat zaaisel. Doortelen van veldsla Voor wie echt verknocht is aan veldsla is het mogelijk deze groente een groot deel van het jaar te telen. Zaaien kan dan vanaf half augustus tot begin april. Hou er wel rekening mee dat je vanaf januari slechts kleine hoeveelheden mag zaaien, want deze veldsla schiet sneller op dan de zaaiingen van in het najaar Bron: Infoblad veldsla_pdf.pdf 3 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart Dank je wel @Patrijs Waar las je dat? Want ook hier schrijven ze alleen in het najaar. https://doemarkt.be/tuin/graszaad-tuinzaadjes/groenten/veldsla-hollands-breedblad-4gr De komende nachten gaat het flink vriezen tot -5. Is het dan toch verstandig om het te zaaien? Of misschien een gedeelte in het midden zaaien en stolp erop? Quote
Rookie Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Of vijf dagen wachten tot de nachtvorst voorbij is? Ik wil best veel buiten zaaien momenteel, maar ik heb geen zin in moeilijk gedoe met stolpen en zo. Ik wacht wel een paar dagen. 1 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart Ja precies, en dan kan ik alleen maar in een cirkel zaaien. Ik heb trouwens nog veel wintersla staan die in oktober niets deed en nu komen ze op. Dus misschien wacht ik wel tot augustus met veldsla. Quote
Patrijs Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart (aangepast) 26 minuten geleden, Petrasmoestuin zei: Waar las je dat? De link staat er onder, daar kan je op klikken en dan lees je het ook. Veldsla is een wintergroente en kan prima lichte vorst verdragen, alleen groeit het dan natuurlijk langzamer. Je mag best wat lef hebben en die planten kunnen wel wat hebben, i.p.v. vragen gewoon doen, wat kan er verkeerd gaan. Bij mij staat de sla en ook de veldsla het hele jaar buiten, ook onder glas maar dat is alleen omdat het sneller gaat en een mooiere oogst geeft. Niet te veel lezen bij alle Bloggers en op vage sites, vaak praten die elkaar maar na en hebben zelf amper ervaring. Kijk op wetenschappelijke sites of probeer zelf te experimenteren. Gewoon zelf proberen en de resultaten hier delen is toch veel leuker? Je kan nu, ondanks de licht nachtvorst al heel veel zaaien en planten. Mijn moestuin staat al voor een kwart vol. Alle wintergroenten kunnen koude hebben, het probleem is vaak licht. Dec. en Jan zijn te donker voor de planten, vanaf half febr. is er voor veel planten weer genoeg zonlicht en kan je losgaan. De nachtvorst kan tot half mei, de IJsheiligen voorkomen, Dan zou je moeten wachten tot die tijd? Dat ga ik echt niet proberen, mijn Veldsla is dan al geoogst en de kropsla staat op het veld. 14 maart aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart Ja klopt @Patrijs Ik heb het afgelopen jaar al heel veel geëxperimenteerd als mijn eerste jaar. Alleen mijn tuin zit niet altijd mee: veel bomen en veel vocht. Dus vandaar dat ik liever alles in voorjaar wil zaaien. Ik ga het gewoon doen hoor! Maar dan over 5 dagen. Ja heel veel sites spreken elkaar tegen, maar ik kan de tekst op de zakjes dus ook niet meer vertrouwen. 😒 Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart Oh ja, dat vergat ik te zeggen. Mijn veldsla deed het totaal niet in het najaar. @Patrijs Quote
Patrijs Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Misschien wordt het tijd voor een moestuintje op een complex, met ruimte en zon? Quote De moestuin van Patrijs
Patrijs Geplaatst: 14 maart Geplaatst: 14 maart Die tweede foto is van zaailingen die zichzelf hebben uitgezaaid. Daar ben ik helemaal niet aan te pas gekomen. Alleen om te oogsten en om plantjes te verspenen onder glas. Er kan wel wat fout gaan, te nat, te droog is het belangrijkste. En als ik lees over nattige en mossige bakken dan maak je het jezelf wel moeilijk denk ik. Gooi een handje zaad onder wat bladverliezende heesters in de herfst en het gaat vanzelf, zoals bij mij onder de bessenstruiken. 1 Quote De moestuin van Patrijs
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart Ik heb een hond, dus die loopt overal overheen. Moestuintje op complex? Dat kost mij te veel tijd om er steeds heen te rijden, ik wil er constant naar kunnen kijken. Ik wil het als een hobby houden, het moet geen heilig moeten worden. Ik heb er nu al mijn handen aan vol. Maar ja als dat mos toch een probleem blijft, dan ga ik alleen zaaien wat wel werkt. Quote
Petrasmoestuin Geplaatst: 14 maart Auteur Geplaatst: 14 maart @Patrijs ik heb ook bessenstruiken, maar het stikt van de vogels, dus zaden pikken ze ook weg van de grond. En wij hebben mollen en muizen. Mijn stokrozen kwamen ook niet op. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.