Petrasmoestuin Geplaatst: 27 maart Geplaatst: 27 maart Ik lees net een stuk, wel in het Duits, maar ik denk dat de meeste van jullie het wel kunnen lezen, dat je de potgrond niet te veel in voorraad moet kopen, omdat de voeding sterk achteruit gaat. Als je een aanbieding ziet, dan ben je geneigd extra te kopen, misschien voor een jaar later, maar dat is dan volgens hen niet verstandig. https://www.test.de/Test-Kompost-lagern-Blumenerde-nicht-auf-Vorrat-kaufen-5591894-0/ 1 Quote
rorror Geplaatst: 27 maart Geplaatst: 27 maart Vertaling in het nederlands. Quote Een belangrijke voorwaarde voor het goed gedijen van de planten in de bedden is goede grond. Als u geen eigen compost in de tuin maakt, moet u aarde kopen. Onze Britse partners bij Which hebben onderzocht hoe planten ontkiemen en turfhoudende en turfvrije compost opslaan. Wat als bloemen- of plantenaarde wordt verkocht, is vaak een mengsel van compost en meststof, vaak met turf. Bij het winnen van veen worden vaak heidelandschappen verwoest en komt de daarin opgeslagen koolstof vrij in de vorm van klimaatschadelijke CO2 . Dit is hoe het verder ging De testers kochten in november tijdens de aanbiedingen de zakken aarde en keken het jaar daarop hoeveel voedingsstoffen er nog in zaten en hoe de planten ermee ontkiemden. Voedingsstofgehalte in compostzakken neemt af Ze stapelden de zakken droog en koel op in een houten schuur, droog en warm in een folietunnel of gewoon buiten in een schaduwrijke hoek van de tuin. Het verschil in voedingsstoffen na opslag tussen de houten schuur en de polytunnel was klein. De hoek van de tuin was er slechter aan toe. Daar waren de voedingsstoffen uit de toegevoegde meststof grotendeels verdwenen, vooral uit turfhoudende compost, maar in mindere mate uit turfvrije compost uit composteerinstallaties. Koop alleen zoveel grond als u nodig hebt Na negen maanden opslag waren er aanzienlijk minder planten ontkiemd dan daarvoor, zelfs met compost opgeslagen in de schuur. Het advies van de testers: Koop alleen de hoeveelheid aarde die u daadwerkelijk nodig hebt. Al drie maanden na aankoop was de kwaliteit van de onderzochte grond aanzienlijk verslechterd. Tip: Voor veel doeleinden is potgrond zonder turf voldoende. Kijk naar het label ‘turfvrij’ of ‘zonder turf’. Volgens het Federale Milieuagentschap kunnen bodems die als ‘turfvrij’ of ‘turfarm’ zijn gelabeld, tot wel 80 procent turf bevatten. In april zal zijn bijgewerkte gids voor veenvrije bodems, inclusief talrijke leveranciers, worden gepubliceerd op bund.net , dat te vinden is onder “Publicaties.” Ik koop zelf potgrond niet voor de voedingswaarde, maar als medium waar de planten in groeien. Quote Na negen maanden opslag waren er aanzienlijk minder planten ontkiemd dan daarvoor Zou wel eens de reden hiervoor willen weten? Want zaden kiemen ook in een omgeving zonder voedingsstoffen. 6 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
donaldk Geplaatst: 28 maart Geplaatst: 28 maart (aangepast) Compactie? Verlies aan organische stof? Levende Biologie kun je altijd al wel vergeten, bij verpakte eventueel thermisch behandelde producten. Heb nog 5 of 6 (droge) 70 zakken Florentus van die pallet van jaren terug staan... Dat Peat probleem is echt specifiek Brits. En geldt vooral voor Zwartveen (H5 en dieper). Rest van Europa wint vooral witveen (H2-H4) gecontroleerd. Ik heb geen vervoer dus kan geen 2+2 Fleurella 40L gaan halen vandaag -zondag bij Gamma. Met drie van die Aldi zakken had ik echt een groot probleem toen ze van de brommer gleden. 28 maart aangepast door donaldk Quote https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Rookie Geplaatst: 28 maart Geplaatst: 28 maart Daarom geef ik het jaar er op extra voeding bij. Ik ga echt niet elk jaar nieuwe grond kopen. Lijkt me weer zo'n prachtig verkooppraatje. 2 Quote
Brabantse Tuinprins Geplaatst: 28 maart Geplaatst: 28 maart Het ontkiemen van zaden heeft weinig te maken met het voedingsstofgehalte in de potgrond/zaaigrond te maken. Ik zaai zaden die pas na 2 of 3 jaar ontkiemen (bijv. Trillium). Na 2 of 3 jaar zit er weinig tot niets meer van de toegevoegde voeding meer in want uitgespoeld door de regen. Toch ontkiemen die zaden. Wat belangrijk is voor het al of niet ontkiemen is in de eerste plaats de kwaliteit van de zaden (oude zaden verliezen doorgaans aan kiemkracht) en of het zaaisel niet te nat of te droog heeft gestaan. Bij te nat kan het zaadje gaan rotten, bij te droog kan het niet ontkiemen (zaden hebben vocht nodig om te ontkiemen). We weten niet of de zaaiers van de test echt wetenschappelijk te werk zijn gegaan of dat het amateuristisch was. Welke zaden zijn er gezaaid en hoe werd het vochtgehalte van het zaaisel gecontroleerd? Hoeveel water werd er precies gegeven? Etc. Etc. 2 Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 maart Geplaatst: 28 maart 22 uren geleden, rorror zei: Daar waren de voedingsstoffen uit de toegevoegde meststof grotendeels verdwenen, vooral uit turfhoudende compost Dit is uit de link dus niet tekst van Rorror zelf. Hoe kunnen voedingsstoffen verdwijnen uit de compost als daar geen water of levende organismen of planten bijkomen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rorror Geplaatst: 28 maart Geplaatst: 28 maart Sommige voedingstoffen kunnen vergassen als de potgrond uitdroogd (b.v. stikstof). Sommige voedingstoffen kunnen ook uiteenvallen in andere elementen die weer niet opgenomen kunnen worden. Dus dat potgrond ongebruikt in zak voedingstoffen kunnen verliezen, dat ben ik het wel mee eens. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.