Geplaatst: 12 april 201510 j Die haal je uit overrijpe peertjes. De 1e pitjes die ik zaaide, kwamen uit een peertje die er de hele winter aan had gehangen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 12 april 201510 j Een paar van de struikjes bloeien al, en een aantal andere zitten nog strak in de knop: En ik kwam vorig jaar hele grote kweepeertjes tegen in een perk op het Zelhemse industrieterrein. Daar komen nu ook zaailingen van op. Ik heb ze gewoon buiten gehouden in het potje. Met strengere vorst gingen ze even in de schuur. Die laatste moet ik nog zaaien volgens mij?Die andere (oranje) die ik mee had gebracht van vakantie zijn niet ontkiemd
Geplaatst: 13 april 201510 j Van die grote variant had ik je zaden gegeven ja. Ik kan even kijken of ik dit polletje op kan splitsen. Er staan er 2 wel mooi te wezen, de rest heeft het hulsje van de pit nog op hun kop Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 april 201510 j Ik heb wat dwergkweezaadjes van Angela via de Blije Zaden Doos. Hoe lang duurt dat ontkiemen? En worden dat stevige kweevruchtjes? http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 13 april 201510 j In het voorjaar duurt het denk ik een week of 4 voor ze kiemen? Ik houd het niet bij... Kan korter of langer zijn Wat bedoel je met stevige kweevruchtjes? Ik weet niet hoe het zit met bestuiven, ik heb bijvoorbeeld meerdere soorten staan (waarvan ik niet eens wist dat het verschillende soorten waren). Dus ze zullen kruisen? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 april 201510 j Ik bedoel formaat. Rond mij huis staan struiken (waar ik takjes vanaf heb gehaald), maar dat zijn wel kleine vruchtjes. Iets grotere vruchten lijken me aantrekkelijker (als ik ze in een jam ga verwerken). Ik ga ze gewoon zaaien. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 13 april 201510 j Van die grote variant had ik je zaden gegeven ja. Ik kan even kijken of ik dit polletje op kan splitsen. Er staan er 2 wel mooi te wezen, de rest heeft het hulsje van de pit nog op hun kop Ik weet nog dat ik zaadjes van je heb gehad weet alleen niet meer of ik ze gezaaid heb?? Ik heb die van de vakantie gezaaid en toen die niets deden heb ik er nog wat andere doorheen gemixt die het tot nu toe ook niet doen maar waarvan ik ook niet meer weet waar ik ze vandaan heb Dus ik moet nog eens even zoeken of die van jou in mijn zadendoos terecht zijn gekomen.
Geplaatst: 13 april 201510 j Ik heb wat dwergkweezaadjes van Angela via de Blije Zaden Doos. Hoe lang duurt dat ontkiemen? En worden dat stevige kweevruchtjes? Die uit de zadendoos dat zijn gewone kleine die je ook in de plantsoenen ziet.
Geplaatst: 13 april 201510 j OK, ze zitten al gezaaid, ik wacht wel af. http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 13 april 201510 j ik snap het geloof ik nog niet helemaal. Hoe zit het dan met soortechtheid als je "gewoon" de pitjes zaait??
Geplaatst: 13 april 201510 j Dat weet ik niet Cees, en het maakt mij ook niet heel veel uit. Ik zaai wat af, en zie wat voor een struikjes er van komen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 april 201510 j Oh die uit de zadendoos heb ik ook gezaaid en daar is er 1 precies deze week van boven gekomen! Heeft gewoon de hele winter buiten gestaan in een pot.
Geplaatst: 13 april 201510 j @Jorieke, dan ga ik dat ook maar doen Zijsprongetje:Overigens zag ik van de week de Sierkwee als boom (leek een omhoog getrokken struik). Zou dat een specifieke variëteit zijn of dat met elke pit / struik kunnen bereiken?? Cees
Geplaatst: 14 april 201510 j Er zit veel verschil in de varieteiten sierkwee en hun uiteindelijke hoogte. Als je zaait weet je natuurlijk nooit welke eigenschappen er overwaaien, maar als je zaden haalt uit de vruchten van die hoge struik/boom is de kans groot dat er weer zo'n hoge uit groeit. Wil je zeker weten dat de plant het zelfde is, dan kun je natuurlijk ook een stek maken. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 20 april 201510 j Van de 4 grotere struikjes die hier staan, staan er nou 2 te bloeien. 1 heeft rode bloemen, en 1 heeft bloemen in een.... perzikkleur? Ze staan pal naast elkaar, dus het verschil is goed te zien. de 2 andere struikjes bloeien nog niet, de knoppen zitten nog dicht. En 1 van die 2 struikjes heeft geen stekels. Alle andere 3 wel. Vanmorgen reden we ook weer langs de hogere struik met (relatief) grote peertjes. De struik is zo'n 1,5 meter hoog, en bloeit nu rood. Ik heb niet gekeken of er stekels aan zitten. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 20 april 201510 j Ik heb van het weekeinde ergens roze gezien, van die plant ontbreken nu 4 takjes.Ik hoop dat ze aanslaan, was niet echt in de buurt om nieuwe stekjes te gaan halen.
Geplaatst: 30 september 20168 j Er vreten knaagdieren aan mijn sierkwee-vruchten, ze knagen de vruchten open en eten er volgens mij de pitten uit. Het is een ravage rond de struikjes die er vorige week nog geweldig bij stonden Ik heb er wat kunnen plukken voor Angela, maar er ligt nog veel meer in vele kleine snippers onder de struiken. En er zijn ook een boel takjes geknakt en afgeknaagd. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 30 september 20168 j Pak de buks, en afschieten die beesten! Mijn kweetjes , die er toch veel belovend uitzagen zijn er gewoon afgevallen.......niet eentje is gewoon grootgegroeid en gekleurd!
Geplaatst: 30 september 20168 j Dat is balen Jorieke en Jootje. @ Jorieke: zien er mooi uit..... mocht er een keer wat stekjes of zaden overschieten dan houd ik mij aanbevolen.
Geplaatst: 30 september 20168 j Nou ik houd mij aanbevolen voor de zaden. De brandnetel laat ik wel staan. Ook bij Vreeken zelfs die een brandnetel te koop heeft die weinig prikt en meer dan 100 toepassingen zou kennen.
Geplaatst: 30 september 20168 j Ik kan altijd nog gaan wildplukken. Ik ben er alleen al even niet meer geweest dus ik weet niet of er iets aan hangt.Wel raar je zou zeggen dat er genoeg andere dingen zijn die beter smaken.Ik zag een foto op FB van iemand waar alle pompoenen waren aangevreten en de zaden eruit gehaald.Ik denk ratten?Daar zijn er nogal wat veel van dit jaar.
Geplaatst: 13 november 20168 j We zijn net in Doesburg geweest, bij het Olde ras. Daar lagen deze joekels: Zo groot als een gemiddelde appel. Maar deze stonden er ook, en dat zijn toch 'gewoon' nashiperen? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 13 november 20168 j De laatste foto zijn inderdaad Nashi of te wel Aziatische peren. En wel een hele goede bestuiver die zelf relatief klein fruit geeft dat erg in trek is bij wespen. Die joekels zijn inderdaad dwerg/sier kweeperen maar dan wel van een minder vaak voorkomende variëteit die erg groot fruit levert volgens Guy de Kinder op houtwal.be: "Chaenomeles cathayensis Hoge en bijzonder gedoornde struik. Bijzonder grote kweepeerachtige vruchten (15 cm)" Je hebt er vast en zeker wel een paar meegenomen om te proeven/ te verwerken? Ben benieuwd!
Geplaatst: 13 november 20168 j Ah dan zullen ze dat zijn Goldfish Nee ze lagen er alleen om naar te kijken. Niet om te kopen... Nog even offtopic: Ik zag nog een mooiere nashipeer, met grote vruchten: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.