Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Dwerg Kwee (Chaenomeles japonica)


hansm

Aanbevolen berichten

Bij een kweker had ik 3 dwergkwee planten besteld, toen ze binnen kwamen bleken het erg mooie volle struiken te zijn.

Ik heb vervolgend de 3 struiken in tweeen gedeeld en opnieuw opgepot.

 

tuin001-1.jpg

 

tuin003.jpg

 

Vervolgens 6 Leiboompjes van gemaakt met 7 geseltakken

 

tuin012.jpg

 

tuin013.jpg

 

Overige takken heb ik weg geknipt en gestekt

 

tuin002.jpg

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is dwergkwee heel sterk, bij mij komen er nu al bloemknoppen aan terwijl ik toch flink in de wortels heb gehakt om ze te delen.

Denk zeker dat je stekken lukken, je kan eigenlijk zoveel stekken dat het zonde is dat niet veel mensen dat weten, ik zet nu haagjes lavendel uit lekker dik is leuk gezicht.

 

Jim, ik heb de bamboe met raffia aan elkaar gezet en de takken van de dwergkwee met buisband aan de bamboe.

buisband is soort hol plastic draad waardoor nooit de fruitboom zijn sapstroom afgekneld kan worden, kan je in tuincentrum kopen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat hij mooi vroeg bloeid bijna nu al, de hele zomer groene vuchten heeft, die later in de Herfst geel worden en dan echt heerlijk ruiken.

en dat hij heel lekker is maar wel verwerkt in bv jam, compote of gelei.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof direkt dat jij het goed weet, lastig is dat op internet wel kweeappel en kweepeer gebruikt wordt bij Chaenomeles

en dan alles door elkaar, dan neem ik dat verkeerd over.

Is het dan een kwee-appel ?

Met de bes uit Zweden heb ik nu ook zoveel namen gelezen, en onherkenbare varieteiten dat ik niet meer weet wat de juiste is.

Heb jij mischien een link waar je latijnse en nederlandse namen van fruit kan checken, dat ik dan zeker weet dat dat de juiste is ?

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.ppo.wur.nl/NL/publicaties/PPO+rapporten/Bomen/Naamlijst+van+houtige+gewassen/

 

Heeft elke kweker thuis liggen. Is de officiele namenlijst van alle planten. Dit is het deel "houtige gewassen", hier staat o.a. het fruit in.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later ...
  • 2 years later...

Ik schop even een heel oud topic omhoog. Om de Japanse sierkwee / dwergkwee te behandelen

 

Chaenomeles japonica in mijn geval dus.

 

Ik had er dit jaar leuk wat vruchten aan, maar nu blijkt dus ook dat ik (denk ik) 3 verschillende soorten heb staan. Verschil in bloeiwijze weet ik niet, daar ga ik komend voorjaar beter op letten. Maar de vruchtjes van verschillende struiken hebben verschillende vormen:

 

IMG453699351410939686.JPG

 

Ze ruiken allemaal heel sterk, zijn mooi geel en de vruchtjes van 1 van de struiken hebben spikkels. Ook zijn er struikjes bij die stekels hebben, en andere hebben dat weer niet. En ik heb ze toch allemaal gekocht als 1 soort, bij dezelfde kweker. Gewoon zo'n bosje met van dat kale plantgoed

 

IMG453546901410939236.JPG

 

Ik heb er gelei van gemaakt, met normale suiker (geen geleisuiker dus). Die werd lekker dik, en is geurig en fris zurig/zoetig van smaak.

 

Ik hoef niet echt perse te weten welke soorten het zijn, maar het viel me gewoon op. Ik heb dan ook weer zaden van vorig jaar gezaaid, en die struikjes zijn nu zo'n 10 cm hoog (na het toppen). Daar zitten tot nu toe geen stekels aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij lijken op de linkse ze hebben stekels.

Ik heb op vakantie ook nog een plant gevonden in een park met oranje bloemen daar kon ik toevallig nog wat appeltjes af halen ik moet ze nog wel zaaien.

Je hebt er ook met witte bloemen maar die heb ik nog nergens gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Jorieke,

 

houd je ons op de hoogte? Ben wel benieuwd naar het zaai-experiment, sportechtheid etc.

Die met de witte bloemen, zoals mijn voorganger in dit forum aanstipte, vond ik bij de Intratuin.

 

Ik heb hem laten staan, omdat er wolluis op zat anders had ik het zeker gedaan. Weet niet of het nog zo is,

maar ze zijn dus in de aanbieding (stond niet bij de plant, kwam ik bij de kassa pas achter). 25% korting.

dus uiteindelijk, 4,5 euro voor mooie best volle planten.

 

Verder nog wat stekken uit het plantsoen getrokken waar ze toch wat in de verdringing stonden. Maar even kijken of die aanslaan, dan heb ik straks mijn eigen haag hoef ik niet meer heel de stad door te fietsen en in alle plantsoenen te plukken. (Die blikken van mensen af en toe.... )

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 5 maanden later ...

Een paar van de struikjes bloeien al, en een aantal andere zitten nog strak in de knop:

 

IMG788366761428860045.JPG

 

IMG787811431428860090.JPG

 

De zaailingen van vorig jaar lopen weer mooi uit, ze moeten snel uit hun potjes:

 

IMG791294511428860199.JPG

 

En ik kwam vorig jaar hele grote kweepeertjes tegen in een perk op het Zelhemse industrieterrein. Daar komen nu ook zaailingen van op. Ik heb ze gewoon buiten gehouden in het potje. Met strengere vorst gingen ze even in de schuur.

 

IMG791188011428860175.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...