Ga naar inhoud

Wil je minder Advertenties?

Maak dan nu een account of log in!

Featured Replies

Geplaatst:

Zou een vorm van Phytophthora kunnen zijn bijv. Phytophthora cactorum. Dit is een ziekte die door een onzichtbare schimmel wordt veroorzaakt. De schimmel kan op het plantmateriaal aanwezig zijn geweest maar kan ook in de potgrond hebben gezeten. Diverse vormen van Phytophthora slaan eerder toe bij planten die aan de natte kant staan. Die potgrond waar de zieke planten in hebben gestaan kun je het beste in de kliko doen en niet hergebruiken.

Aardbeienplanten kun je het beste bij een betrouwbare leverancier kopen aangezien aardbeienplanten gevoelig zijn voor tal van virussen en schimmelziektes.

Geplaatst:
3 uren geleden, niek21 zei:

Top dankjewel

Ja ik denk 3 weken geleden

Hoe en waarmee heb je bemest?
Want die donkere rand rondom het blad doet mij denken aan overbemesting maar ik kan verkeerd zitten.

Aanvulling: ik heb nog even wat oude topic's met info opgezocht
https://www.moestuinforum.nl/topic/16288-aardbeiplanten-gaan-dood/
https://www.moestuinforum.nl/topic/20964-aardbei-bruine-bladranden-in-bato/

aangepast door loes

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb in de begin van de lente bemest met mestkorrels voor de moestuin en daarna nog een paar keer met vloeibare meststof 2x maar ik heb alle dode eruit gehaald en wat blijkt alle wortels waren zwart. En toen heb ik dus die allemaal weggegooid en de grond goed omgeploegd en nieuwe aarde bij gedaan en een plant van de onderste bak in de kweekbak gezet om te kijken hoe die het zou doen, maar zijn wortels waren wel erg wit dus dat is een goed teken. Wat kan ik nu verder doen ik kwam er ook achter dat de grond erg droog was bij beide bakken. Hoeveel water geven jullie in een week waarin het 26+ graden is?

Geplaatst:

Als de bakken in de zon staan, dan moet je in de zomer echt 1-2 keer per dag water geven, voor een optimale groei en bloei.

Minder vaak kan wel, maar dat is minder goed.

Geplaatst:
6 uren geleden, niek21 zei:

. Hoeveel water geven jullie in een week waarin het 26+ graden is?

Elke dag! Een bak van 90cm lang, 20cm breed, krijgt van mij dan ongeveer 1 gieter water a 5 liter. Maar die planten hebben wel 10x meer bladeren dan die van jouw.

Geplaatst:
  • Auteur

Top, maar eigenlijk ja heb ik nog steeds geen antwoord op het grote probleem dat mijn planten dood gaan 😭

Geplaatst:

Volgens mij zijn er al veel mogelijkheden aangedragen m.b.t. ziektes, te droog, te nat etc.

Ik denk niet dat iemand op het forum hier zo kan zeggen waardoor het komt zonder te weten waar de bak staat, hoe jij de planten verzorgd etc, Eigenlijk moet je dan ter plaatse gaan kijken:)

Aardbeien zijn gevoelig voor ziektes, dus als dat aan de hand is, alle planten en grond weg doen en helemaal opnieuw beginnen. Zo'n ziekte gaat in de grond zitten dus als je verse planten in besmette grond zet begint alles weer opnieuw. Dit is ook de reden waarom je aardbeien iedere 2-3 jaar "verplaatst" naar een nieuwe plek. of beter gezegd stekken neemt en overzetten naar een nieuwe plaats.

Wat water geven betreft, kijk naar de grond of voel er een keer aan, als deze donker is dan is die nog vochtig en dan zeker geen water geven. Te droog is niet goed, maar te nat is mogelijk nog erger en leid tot wortelrot (zwarte wortels). Moet zonnig weer en grote planten is dagelijks water geven meestal wel nodig.

Mijn advies, nieuwe grond en nieuwe planten ergens vandaag halen, of bestellen en opnieuw beginnen. Als je verse potgrond neemt hoef je echt niet te vaak te mesten en de eerste 6-8 weken al helemaal niet. Later is mesten wel nodig, maar dan ook met mate!

Succes!!

Geplaatst:
  • Auteur

Dankjewel

Geplaatst:
  • Auteur

Ze staan eigenlijk wel heel de dag in de zon behalve in de avond

Geplaatst:

Ik begeef mijn eerste stapjes op AI, ik vind het nu al een geweldig iets. Waarmee ik zeker niet dit forum overbodig wil maken, maar dit antwoord kreeg ik dus van Grok , misschien is het bruikbaar:

Help grok, de bladeren van mijn Aardbeien plant hangen slap

Slappe bladeren bij aardbeiplanten kunnen verschillende oorzaken hebben. Hier zijn de meest waarschijnlijke redenen en oplossingen, kort en bondig:

• Te weinig water: Aardbeiplanten hebben constant vochtige (maar niet doorweekte) grond nodig.

• Oplossing: Geef regelmatig water, vooral bij droog weer. Zorg dat de grond vochtig blijft, maar vermijd plassen. Controleer of de drainage goed is.

• Te veel water: Overbewatering kan wortelrot veroorzaken, wat slappe bladeren geeft.

• Oplossing: Check of de grond te nat is. Laat de bovenste laag iets opdrogen tussen gietbeurten. Zorg voor goed doorlatende grond.

• Zonlicht/ hitte: Te veel direct zonlicht of hitte kan de plant stress bezorgen, vooral in warme periodes.

• Oplossing: Zet de planten in lichte schaduw tijdens hittegolven of gebruik een schaduwdoek. Aardbeien houden van 6-8 uur zon, maar niet te intens.

• Voedingsgebrek: Tekort aan voedingsstoffen (bijv. stikstof of kalium) kan slappe groei veroorzaken.

• Oplossing: Geef een uitgebalanceerde meststof voor aardbeien (bijv. NPK 10-10-20) of organische mest zoals compost. Niet te veel, volg de dosering.

• Schimmel of ziekte: Wortelrot (Phytophthora) of bladvlekkenziekte kan slappe bladeren veroorzaken.

• Oplossing: Controleer de wortels op bruine, zachte plekken. Verwijder zieke bladeren en verbeter luchtcirculatie. Gebruik eventueel een biologisch schimmelwerend middel.

• Schadelijke insecten: Wortelkevers of andere plagen kunnen de plant verzwakken.

• Oplossing: Inspecteer de onderkant van bladeren en de grond op beestjes. Gebruik neemolie of een biologische bestrijding als je plagen ziet.

Actieplan:

• Controleer eerst de grondvochtigheid (te nat of te droog?).

• Zet de plant op een plek met ochtendzon en middag schaduw als hitte een probleem is.

• Geef een lichte dosis mest als de plant al een tijd geen voeding heeft gehad.

• Check op ziektes of plagen en verwijder aangetaste delen.

Als je meer details hebt (bijv. hoe vaak je water geeft, of de plant in een pot of vollegrond staat, of er gele/bruine bladeren zijn), kan ik gerichter advies geven! Wil je dat ik een specifiek aspect verder uitdiep?

kan het verwelkingsziekte / Verticillium zijn

Ja, verwelkingsziekte veroorzaakt door Verticillium (meestal Verticillium dahliae of Verticillium albo-atrum) kan zeker slappe bladeren bij aardbeiplanten veroorzaken. Deze schimmelziekte tast de wortels en het vaatstelsel van de plant aan, waardoor watertransport wordt belemmerd en bladeren slap hangen, geel worden of verwelken. Laten we kijken of dit de boosdoener is en wat je kunt doen.Symptomen van Verticillium-verwelkingsziekte bij aardbeien

• Bladeren: Slaphangen, vooral aan de randen, vaak beginnend bij oudere bladeren. Ze kunnen geel of bruin worden en afsterven.

• Stengels: Bruine of zwarte verkleuring in het vaatstelsel (snijd een stengel door om te checken).

• Plant: Groeiachterstand, kleine vruchten, of de plant sterft geleidelijk af.

• Wortels: Minder duidelijke symptomen, maar soms bruine of zachte wortels.

• Verspreiding: Komt vaak voor in grond waar eerder gevoelige gewassen (zoals aardappelen, tomaten, of aubergines) zijn geteeld.

Hoe te controleren

• Bladeren inspecteren: Kijk of de slappe bladeren ook bruine randen of vlekken hebben.

• Stengel doorsnijden: Snijd een hoofdsteel dicht bij de basis door. Als je bruine of zwarte verkleuring ziet in het binnenste (vaatstelsel), is Verticillium waarschijnlijk.

• Geschiedenis van de grond: Heb je op dezelfde plek gewassen geteeld die gevoelig zijn voor Verticillium (zoals nachtschadegewassen)? De schimmel blijft jaren in de grond.

Is het waarschijnlijk Verticillium?

• Als alleen jouw aardbeiplanten slappe bladeren hebben en andere planten in de buurt gezond zijn, is het minder waarschijnlijk Verticillium, omdat deze schimmel vaak meerdere planten aantast.

• Als de grond te nat is geweest, is wortelrot door andere schimmels (zoals Phytophthora) waarschijnlijker.

• Als de planten recent zijn verplant of in warme, droge omstandigheden staan, kan watertekort of hittestress de oorzaak zijn.

Wat te doen bij Verticillium?Helaas is er geen directe behandeling voor Verticillium-verwelkingsziekte, maar je kunt de schade beperken en verdere verspreiding voorkomen:

• Aangetaste planten verwijderen: Haal zieke planten (inclusief wortels) uit de grond en vernietig ze (niet composteren).

• Grondbeheer:

• Verbeter drainage, want natte grond verergert de ziekte.

• Wissel gewassen (crop rotation) en vermijd gevoelige gewassen (zoals aardappelen, tomaten) op dezelfde plek voor minstens 3-4 jaar.

• Resistente rassen: Kies aardbei-rassen die minder gevoelig zijn voor Verticillium, zoals ‘Elsanta’ of ‘Korona’ (check bij je leverancier).

• Grond ontsmetten: In ernstige gevallen kun je de grond solariseren (bedekken met plastic in de zon) om de schimmel te verminderen, maar dit is arbeidsintensief.

• Gezonde planten: Gebruik alleen gezonde, ziekte-vrije planten van een betrouwbare kweker.

Volgende stappen

• Snijd een stengel door om te kijken of er bruine verkleuring is in het vaatstelsel. Dit is een belangrijke aanwijzing.

• Als je geen Verticillium-symptomen ziet, focus dan op watergift, voeding, of andere plagen/ziektes (zoals wortelrot of spint).

• Als je een foto hebt van de planten of meer details (bijv. hoe de grond eruitziet, of andere gewassen in de buurt ook symptomen hebben), kan ik je helpen de diagnose te verfijnen. Wil je dat ik een specifieke controle of oplossing verder uitleg?

kan het ook overbemesting zijn

Ja, overbemesting kan zeker slappe bladeren bij aardbeiplanten veroorzaken. Te veel mest, vooral stikstofrijke meststoffen, kan de plant "verbranden" of het evenwicht in de grond verstoren, wat leidt tot slappe, zwakke bladeren. Hier is een overzicht van hoe overbemesting dit kan veroorzaken en hoe je het kunt aanpakken:Symptomen van overbemesting bij aardbeien

• Bladeren: Slaphangen, soms met verbrande randen, gele of bruine vlekken, of een donkergroene, weelderige groei die zwak aanvoelt.

• Wortels: Wortels kunnen beschadigd raken door zoutophoping, wat wateropname belemmert (lijkt op droogtestress).

• Plant: Overmatige bladgroei, weinig of kleine vruchten, of de plant lijkt "gestrest" ondanks goede verzorging.

• Grond: Korstvorming of witte aanslag op de grond door zoutophoping (vooral in potten).

Hoe weet je of het overbemesting is?

• Recent bemest?: Heb je kortgeleden mest toegevoegd, vooral een hoge dosis kunstmest (bijv. NPK met veel stikstof) of organische mest zoals verse mest?

• Watergift: Als je weinig water geeft na het bemesten, kunnen zouten zich ophopen en de wortels beschadigen.

• Andere planten: Als nabijgelegen planten vergelijkbare symptomen hebben, kan het wijzen op een mestprobleem in de grond.

Overbemesting versus Verticillium

• Overbemesting: Meestal snelle symptomen na bemesten, zoals slappe bladeren, verbrande randen, of zoutophoping in de grond. Geen bruine verkleuring in het vaatstelsel van de stengel.

• Verticillium: Langzamere achteruitgang, met bruine/zwarte verkleuring in de stengel (controleer door een stengel door te snijden) en vaak ongelijkmatige verwelking (oudere bladeren eerst).

Wat te doen bij overbemesting?

• Stop met bemesten: Geef de plant een pauze van extra voedingsstoffen.

• Grond spoelen:

• In potten: Giet langzaam veel water door de pot totdat het eruit loopt, om overtollige zouten weg te spoelen. Doe dit 2-3 keer, maar zorg dat de grond niet verzuipt.

• In vollegrond: Geef extra water over een paar dagen, maar zorg voor goede drainage.

• Controleer de grond: Voelt de grond zoutig of korstig? Overweeg een deel van de bovenste laag te vervangen met verse, goed doorlatende grond.

• Observeer herstel: Als de plant na een week of twee opknapt, was overbemesting waarschijnlijk de oorzaak.

• Toekomstige bemesting: Gebruik een uitgebalanceerde meststof (bijv. NPK 10-10-20 of organische mest zoals compost) en volg de dosering. Aardbeien hebben niet veel mest nodig; één à twee keer per groeiseizoen is vaak genoeg.

Actieplan

• Controleer of je recent mest hebt gegeven en welke soort. Als het een hoge dosis was, spoel de grond dan door.

• Snijd een stengel door om Verticillium uit te sluiten (geen bruine/zwarte verkleuring = geen Verticillium).

• Zorg voor stabiele watergift (vochtig, niet nat) en observeer of de bladeren herstellen.

• Als je meer details hebt (bijv. welke mest je hebt gebruikt, hoe vaak, of de grond er zoutig uitziet), laat het weten, dan kan ik specifieker adviseren.

Wil je dat ik een andere mogelijke oorzaak uitsluit of meer tips geef voor het herstel van je aardbeien?

Geplaatst:

Maar goed, @driepinter , wat is het antwoord op het probleem nu?

Grok geeft een opsomming van alles op internet wat iemand zelf ook kan opzoeken. Absoluut niet specifiek.

Als je AI wilt gebruiken zul je toch veel meer parameters moeten invoeren om een probleem op te lossen.

Geplaatst:

Weet ik maar voor mij ging een nieuwe wereld open. Je stelt een vraag en krijgt meteen een uitgebreid antwoord zonder dat je -tig sites moet bezoeken, en als je nog verdere vragen hebt gaat ie daar dieper op in. Je kunt zelfs fotootjes uploaden , bijv van mankerende plantjes .

In het geval van de vraag over de slap hangende aardbeiplantjes ging grok net even iets dieper in op de antwoorden die hier inderdaas al gegeven waren. Ik stond eigenlijk versteld hoe ver zulke techniek al gevorderd is.

Maar goed, AI heeft dus ook zijn gebreken en zijn gevaren, en juist de interactie tussen mensen maakt een forum als deze leuk. Dus beschouw ik AI als een aanvulling. Of als een vraagbaak als je bijv op de moestuin bent en even heel snel een antwoord wil weten..

Geplaatst:

Probleem is dat 'schimmelziektes' voor veel tuiniers iets abstracts is terwijl daar toch de meeste planten door het loodje leggen. Mensen willen iets tastbaars als een beestje als de oorzaak kunnen aanwijzen. Dus als AI op de proppen komt met Verticillium of Phytophthora dan haken veel mensen al af want te abstract of ingewikkeld.

In onderhavige geval gaat het zo goed als zeker om een aantasting door verwelkingsziekte of Phytophthora. Enige juiste actie is m.i. de boel weg te kieperen en opnieuw te beginnen met schoon plantmateriaal en fatsoenlijke potgrond te gebruiken (geen goedkope meuk van de discounter).

Geplaatst:

@Brabantse Tuinprins Kan je ook onderbouwen hoe je zo zeker weet dat er sprake is van verwelkingsziekte of Phytophthora?
Want ook met de info die AI hier spuwt ben ik daar niet van overtuigd. Overbemestig in combi met droogte past nog steeds in het plaatje.

Alles wegdoen en helemaal opnieuw beginnen is in alle gevallen een oplossing dus als je op save wil gaan doe je dat.
Maar als het overbemesting is dan kan een reddingspoging succesvol zijn en ik ben meer van redden wat er te redden valt.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik ben gister 4 zakken nieuwe aarde gekocht en daar de planten in gezet en kijken hoe ze het verder doen

Geplaatst:
  • Auteur

Zo zien ze er nu uit ze doen het goed alleen die plekjes baart mij zorgen!

20250705_165505.jpg

20250705_165503.jpg

20250705_165454.jpg

20250705_165451.jpg

20250705_165446.jpg

Geplaatst:

Dat is al oude schade, dat is niet meer omkeerbaar. Het jonge blad zegt meer over hoe het vanaf nu met de plant gaat.

Het valt me op dat de grond alleen direct rondom de planten vochtig is. Dat is natuurlijk het gedeelte waar de wortels zitten maar door de gehele bak water te geven ontstaat er een vochtbuffer zonder dat het rondom de planten te nat is.

aangepast door loes

Geplaatst:
  • Auteur

Oke dus het is handig om gewoon heel de bak water te geven. En gaat mijn plant nu nog steeds dood, want ja ik hoop het niet.

Geplaatst:
20 uren geleden, loes zei:

@Brabantse Tuinprins Kan je ook onderbouwen hoe je zo zeker weet dat er sprake is van verwelkingsziekte of Phytophthora?

Verwelkingsziekte is een van de meest voorkomende aantastingen bij aardbeien. Schadebeeld past daar ook goed bij. Overbemesting lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de planten niet echt veel mest hebben gekregen (zo is mijn indruk).. Bovendien spoelt bij bemesting in bakken het meeste gewoon uit aangezien je zeer regelmatig water moet geven, zeker in zo'n droog jaar als we nu hebben. Overbemesting lijkt mij daarom niet echt aannemelijk.

Geplaatst:
  • Auteur

Maar bij verwelkingziekte is het toch ook dat vaak het blad geel wordt en de wortels zwart worden? En dat is bij mij niet, want de wortels waren mooi wit!

Geplaatst:
8 uren geleden, Brabantse Tuinprins zei:

Verwelkingsziekte is een van de meest voorkomende aantastingen bij aardbeien. Schadebeeld past daar ook goed bij. Overbemesting lijkt mij zeer onwaarschijnlijk aangezien de planten niet echt veel mest hebben gekregen (zo is mijn indruk).. Bovendien spoelt bij bemesting in bakken het meeste gewoon uit aangezien je zeer regelmatig water moet geven, zeker in zo'n droog jaar als we nu hebben. Overbemesting lijkt mij daarom niet echt aannemelijk.

Dan is je indruk anders dan die van mij.

Ik zal je even meenemen in wat ik zie en lees.
Als eerste zei ik geen opvallende symptomen van verwelkingsziekte maar er is geen stengel doorgesneden dus we kunnen verwelkingsziekte niet uitsluiten.
Wat ik op de foto's wel zie is een typische bladverkleuring wat kan wijzen op overbemesting.
Ik lees over nieuwe potgrond + mestkorrels en meerdere keren vloeibare bemesting. Dat hoeft niet teveel te zijn maar het is ook niet weinig/niets dus ik kan overbemesting niet uitsluiten.
Daarnaast lees ik op 28-6 dat bij de grond in beide bakken erg droog was en bij de laatste foto heb ik opgemerkt dat de grond rondom droog is. Je aanname dat de bemesting is uitgespoeld lijkt mij gezien het bovenstaande een onjuiste aanname.

Geplaatst:
50 minuten geleden, loes zei:

Daarnaast lees ik op 28-6 dat bij de grond in beide bakken erg droog was en bij de laatste foto heb ik opgemerkt dat de grond rondom droog is. Je aanname dat de bemesting is uitgespoeld lijkt mij gezien het bovenstaande een onjuiste aanname.

Die indruk had ik ook, leek wel alsof er alleen om het plantje water gegeven werd, waardoor het dus niet uitspoelt.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb een stengel door geknipt van een blad met die bruine vlekken en de stengel was van binnen mooi groen!

Geplaatst:
  • Auteur

Dus wat zou ik nu nog allemaal moeten doen? Kwa bemesten of iets anders?

Geplaatst:

Behalve zorgen voor een goede vochtbalans kan je nu weinig anders doen dan afwachten.
Nu zeker niet bemesten. je hebt nieuwe zakken grond gebruikt en daar zit waarschijnlijk al het een en ander in voor de komende weken of zelfs maanden.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic