Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeiplanten gaan dood

Caatjeh

Recommended Posts

Ik heb een viertal aardbei torens met aardbeiplanten van vorig jaar erin en een deel nieuw dit voorjaar erin geplant met nieuwe aarde.

Een deel van de aardbeiplanten doen het top, en een deel verwelkt, krijgt bleek blad en gaat dood, zowel de oude als de nieuwe planten. De bemesting heb ik gemeten zou goed zijn, niet overbemest. Ik heb geen flauw idee wat er aan de hand is... ik heb een aantal fotos er bij gedaan. Iemand een idee?foto-118641430471219.JPGfoto-291811430471224.JPGfoto-394661430471227.JPGfoto-486571430471231.JPGfoto-587801430471235.JPG

He bah, dat ziet er niet fijn uit.

Kan je een paar planten meenemen naar bijv. Welkoop of Intratuin? Zij kunnen beoordelen wat er mis is en je wellicht iets geven ter bestrijding.

Ik vroeg mij af of je achterin de pot en ook wel op de aarde van foto drie een schimmel ziet?

Ik heb dat wel eens gehad na het mesten met koemestkorrels die ik er niet goed doorgewerkt had.

Nadat de zon toen ging schijnen verbrandde het blad hier en daar... Na het doorwerken vd mest en het geven van wat extra water knapte het toen op.

De witte laag op de aarde komt door de biologische mest van de welkoop, die was uiteengevallen en gaf een witte uitslag. Ik had het lichtjes door de grond verwerkt, maar bleef wel aan de oppervlakte..

Ik hou het op verwelkingsziekte. Deze wordt veroorzaakt door een schimmel die via de wortels de planten binnen dringt en daarna de sapstroom verstoort . De planten verwelken en sterven geheel of gedeeltelijk af.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Ik heb altijd gedacht dat verwelkingsziekte pas vlak voor de pluk ontstond, dit heb ik ooit eens gelezen bij een kweker. Is dat daar dan niet wat vroeg voor?

Ik bedenk me wel ineens, hebben ze afgelopen week met die vorst buiten gestaan? Zou dit vorstschade kunnen zijn?

Dacht ik misschien ook, maar alle aardbeien hebben hetzelfde qua mest gehad, en mijn mestmeter sloeg gewoon op 'goed' uit en gaf geen overbemesting aan..

Hoe meet je die "goed"? Is dit een meting specifiek voor aardbeien?

Enkel goed" zegt zo weinig, wat voor plant A goed is kan voor plant B teveel zijn. Laat de aardbei nu een plant zijn waarbij bemesting al snel teveel is.

Edited by Guest

Dank voor jullie reacties. Mbt mest, ik heb een ec meter die het zout gehalte meet en een indicatie geeft mbt de hoeveelheid mest. Ik heb biologische mest gebruikt, dacht dat je hier niet snel mee kon overbemesren. Iedere plant een handje. Pas na een maand na aanplant gedaan. Opvallend is dat de meeste planten die aangetast zijn ook nauwelijks tot ontwikkeling zijn gekomen. Mbt vorst, de aardbei torens staan op een balkon boven, dus niet aan de grond. Woon in het westen we hebben hier lichte vorst gehad, misschien een keer een uitschieter naar -4, maar eigenlijk nauwelijks en dan lichte vorst gehad. misschien dat de zwakste plantjes dat niet hebben overleefd, de rest wel..

Ik heb een mailtje naar Erwin Duivenvoorde, aardbeikweker gestuurd, misschien dat hij een idee heeft.

Ik blijf bij mijn eerste gok, verbranding door overbemesting. In potgrond zit al mest voor 6 weken, als je daar na vier weken een handje mest bij doet, zou dat zomaar toch een overbemesting kunnen zijn.

Ik vrees het ook, alleen ik heb mijn eigen mix samengesteld : vermiculliet, compost en turf. Compost uit het tuincentrum, daar zit volgens mij weinig voeding in. Maar ik denk dat verbranding de meest logische verklaring is die ik nu kan bedenken.. Kunnen oudere planten daar ook aan bezwijken? Het was de moestuinmest van de welkoop met een behoorlijk ook kalium gehalte volgens mij 20

Hierbij het antwoord van Erwin van Duivenvoorden...

De foto’s wijzen duidelijk naar overbemesting. Het blad wordt bruin van buiten naar binnen.

Ook als de bemestingsmeter aangeeft dat het niet te veel is dan in combinatie met te droog staan kan er toch heel snel verbranding optreden.

Dit komt doordat de plant zich dan in een keer helemaal volzuigt met water met voeding terwijl als de plant continue vochtig is hij met kleine hoeveelheden

de voeding opneemt.

Daarbij de zonnige dagen die we gehad hebben met extra verdamping van de plant waardoor het verdampte water via de bladpuntjes weggaat en het zout van de voeding in de punten achterblijft.

Dat is wat de verbranding geeft van buitenaf.

Anders zou ik niet weten dat planten van een jaar oud zouden verbranden.

Dus toch verbrand...

In ieder geval mooi dat Erwin D zo snel antwoord geeft.

Maar hoe nu verder? Ik denk: langzaam spoelen met water, zoveel dat er minstens iets van 100 ml per plant onderuit loopt. En dat een paar keer herhalen met tussenpozen van een paar uur. Morgen is daar een mooie dag voor.

Jaren geleden, in mijn eerste aardbeienjaar, iets vergelijkbaars gehad (iets teveel kalium: gaf blauwgroene vlekken). Wel veel minder ernstige aantasting. Spoelen hielp toen prima. Verder geen ervaring mee. Misschien hebben anderen betere tips.

Met dat spoelen weet je weer niet hoeveel mest er uitspoelt. Maar zoals bij alle planten: onderbemesting is veel minder erg dan overbemesting, en ook veel makkelijker bij te stellen.

Die stekken tweede fotorij rechts: proberen kost niks, maar die zien er heel erg slecht uit.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Inderdaad mooi van de aarbeienkweker,

doorspoelen met veel water, indien mogelijk water opvangen en aan andere planten geven.

Ook een goeie tip van de aardbeien kweker is om vaker water te geven,

zo doen zij het ook, vaker en kleinere hoeveelheden.

Heeft als voordeel dat de bodem beter op temperatuur blijft en minder kans op wortelrot voor je planten.

Heb ik ook is gehad toen ik de bemestingskorrels in het plantgat had gedaan, bij het 'uittrekken' en vervangen van de aardbeiplantjes blijf er van de 10 centimeter lange wortels haast niets meer over. Bladeren vertoonden dezelfde signalen, amper 2 van de +-10 zijn er toen doorgekomen (was ook bij zeer droog en warm weer in maart/april).