Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik hoop dat dit de juiste plek is om deze vraag te stellen aangezien het geen moestuin vraag is, maar er zit aanslag op mijn aloë vera.

Eerst dacht ik dat het iets te maken had met mest of water na het verpotten, ook hebben er wat slakken op gezeten dus wellicht afgestorven oppervlakte, maar nadat ik van de week eens goed ging kijken was het echt een laag op het blad en heb ik het idee dat het roest is.

Heb gezocht, maar kon niet echt uitsluitsel vinden, kreeg veel links van bladvlekken, maar dat is het zeker niet, het is echt een laag op de plant die je vast eraf kunt vegen, maar dat heb ik voor nu nog maar niet geprobeerd.
Zag ergens een advies om het schoon te vegen en formaline te gebruiken, maar dat weet ik ook niet, ik weet uit ervaring hoe smerig dat spul is en denk dat ik dan beter die hele plant in de groene bak kan gooien en een paar nieuwe kan kopen.

Zitten overigens diverse pups onder waarvan er verschillende net hun kopje boven het zand uit steken, wellicht dat die nog niet aangetast zijn en dus nog te redden zijn.
Ik denk er dus over om alle bladeren met aanslag weg te snijden en de pups in een nieuwe bak te zetten om te zien of ze het redden.

Iemand een (betere) suggestie?

WhatsApp Image 2025-05-08 at 12.05.19.jpeg

WhatsApp Image 2025-05-08 at 12.05.45.jpeg

WhatsApp Image 2025-05-08 at 12.06.17.jpeg

WhatsApp Image 2025-05-08 at 12.06.33.jpeg

Geplaatst:

Enige wat ik kan vinden wat er enigsinds oplijkt: https://www.reddit.com/r/plantclinic/comments/1cxf0eg/aloe_vera_has_brown_staining/?show=original
Ook de beschrijving dat je er een beetje vuiligheid vanaf kan vegen.

Maar goed ook de vuiligheid kan zijn dat er b.v. tripsen of spidermites op zitten, die hun vuiligheid(poepjes) achterlaten op het blad. Enof dat ze er zelf ook op zitten en door het schoon te vegen je ze doodwrijft. Het bruine is dan lijkt me ook het meest beschadigd en lijkt wat op verkurkte wonden. Roest lijkt het voor mij niet op.

De onderstaande plekken waar het nog groen is, maar al wel witter wordt lijkt ook aangetaste zuigplekken. Komt vaak door de twee bovengenoemde insecten.
chrome_mQURnBRL8v.png  chrome_ngCxKFUrVk.png

De planten die er eventueel naast staan, zijn die wel gezond? Of heeft dat blad ook afwijkingen?

Geplaatst:

Hij staat alleen, geen planten in de buurt.

Spint lijkt me eerder onwaarschijnlijk aangezien ik nergens van die draden heb gezien die ik op de foto's zie.

Denk er nu met dat goede weer aan de plant buiten te zetten en van de week een keer het onderste blad eraf te halen en in te snijden om te zien hoe het eruit ziet en of ik het vuil eraf kan halen en hoe dat blad er dan uit ziet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...