Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappel: Geel blad met zwarte spikkels


Aanbevolen berichten

Ok... ik heb ook een "wat zijn dit voor een gekke vlekken?" vraag

Ik heb op/met google gezocht, maar ik kan in het Nederlands, of Engels, niets vinden wat er echt op lijkt.

 

Het zijn (nu nog?) de onderste bladeren van de Texla aardappelplanten. Die zijn vrijwel egaal geel, met zwart/bruine sproetjes.

 

foto01700277111340791001.jpgfoto02119291340791020.jpgfoto01900162821340791014.jpgfoto01800223311340791008.jpg

 

En de groene bladeren krijgen het ook:

 

foto02300158101340791083.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vermoed een aantasting van de alternaria schimmel (Alernaria solani).

Leesvoer:

http://www.potatodiseases.org/pdf/early-blight-bulletin.pdf

http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/alternaria-aardappel-een-europees-perspectief

http://www.kennisakker.nl/kenniscentrum/document/alternaria-aardappel

http://extension.oregonstate.edu/catalog/pdf/em/em8948-e.pdf (pagina 4 voor early blight, 5 voor phytohtohra))

 

"Aan het vroege optreden heeft de ziekte zijn engelse naam "Early blight" te danken. De aardappelziekte veroorzaakt door Phytophthora infestans wordt in het engels "Late blight" genoemd. Onder Nederlandse omstandigheden verschijnt P. infestans meestal vroeger dan A. solani en zijn de Engelse benamingen dus verwarrend/onjuist. Op de bladeren zijn scherp begrensde bruine tot bruinzwarte vlekken zichtbaar. In de grotere vlekken zijn concentrische ringen zichtbaar. Als de vlekken zich uitbreiden op het blad is er vaak een smalle chlorotische ring rondom de vlek te zien. Die wordt veroorzaakt door toxinen die door de schimmel worden afgescheiden om het gezonde plantenweefsel te beschadigen. Als de omstandigheden niet gunstig zijn voor de schimmel, blijven de vlekken klein en hoekig en worden begrensd door nerven in het blad. A. alternata veroorzaakt kleinere vlekken als A. solani . Er kan pas zeker gezegd worden om welke schimmel het gaat als de sporenvorm onder de microscoop is bekeken. De vlekken kunnen bij een voortschrijdende aantasting samenvloeien waardoor bladeren verdrogen en afsterven. De vlekken worden nogal eens verward met vlekken veroorzaakt door P. infestans , Botrytis cinerea en Mangaan of Magnesium-gebrek. Ook stengels, bladsteeltjes en knollen kunnen door de Alternaria-ziekte worden aangetast. Echter, meldingen van aangetaste knollen dateren uit de jaren 20 van de vorige eeuw . In Nederland zijn recent gevallen bekend van knollen die door Alternaria waren aangetast. "
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Geef deze post van vorig jaar even een bump

 

Ik heb precies hetzelfde probleem, in precies hetzelfde ras, Texla. Andere aardappelrassen (Doré en Monte Carlo) hebben er geen last van. Nou is Texla dus goed resistent tegen de ene schimmel (phytophtora), maar kennelijk veel gevoeliger voor alternaria. Ook in gewassen geldt dus de wet van de communicerende vaten. Wat ergens bij komt moet ook ergens weer af.

 

Heb jij er vorig jaar veel last van gehad Jorieke? Scheelde het in de opbrengst?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij kwam het er wat later in (eind juni), toen waren de planten waarschijnlijk ook al verder dan ze nu rond die tijd zouden zijn? Ik heb verder weinig schade gemerkt. Ik heb er niets aan gedaan, en gewoon aardappels kunnen oogsten. Ik heb geen vergelijking met vorige jaren, voor wat betreft de opbrengst per m2 ofzo. En ik oogst de aardappels ook niet in 1 keer. Vraag me dus niet om kilo's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet dat ik zo'n opbrengstfetisjist ben hoor, maar ik vroeg me af of deze schimmel gevolgen heeft voor de knollen. Texla zijn laat tenslotte, dus ze moeten nog wel even op het land staan.

 

Ik heb ze voor de eerste keer, vorig jaar had ik maar één soort. Wat me wel opvalt is dat de groeiwijze en aantasting door beestjes en ziektes enorm verschilt. De Dore en Texla lijken een beetje met groeien te stoppen, terwijl die Monte Carlo enorm hoog wordt. Bemesting is precies hetzelfde, en de poters waren ongeveer even groot.

 

Ook lijken de slakken een voorkeur te hebben voor de Texla. De plant is ook wat breekbaarder en minder vezelig dan die andere twee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
  • 10 years later...

Google ik op aardappelblad met zwarte spikkels....kom ik dit tegen. Texla dus. Nog actueel. Ik ben gerust. Laat ze lekker zitten.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook die van mij hadden geel blad, groot gedeelte van de planten waren heel klein gebleven…..onder juist die planten zaten mierennesten….kolere…zoveel mieren!   Zouden die ik dit veroorzaken? 
IMG_3621_Original.thumb.jpeg.f6b67bf69ad933af9f4dc3c18c8884d3.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...