Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Paprika planten vertonen zwarte puntjes in jonge bladeren, gaten en scheuren

Featured Replies

Geplaatst:

Dag iedereen.

Ik ben een relatief beginnende moestuinier. Ondertussen zit ik aan mijn 3de iteratie. Ik heb veel courgette, paprika, boontjes, aubergine, en dit jaar ook tomaten in een plastieken serre. Die doen het goed, ik heb al 3 stuks uit 2 verschillende planten rijp gegeten.

Maar anyway, da's niet waarom ik hier ben.

Een aantal planten, zeker niet allemaal, vertonen schade. Zie topic.

Meerdere AI tools vertellen mij dat er bladluizen aan het werk zijn. Maar ik ben niet overtuigd. Ik zie geen beweging, maar de schade lijkt wel heel sterk op iets dat de bladeren eet.

Het begon op 2 planten, ondertussen zijn het er 7 a 8. Er is ook schade op aubergineplanten, doch minder en anders.

Ik heb een mengsel gemaakt van look, groene zeep, beetje olie en water. Dat heb ik een spray gedaan (eerst 6u laten trekken + filter) en daar de planten mee behandeld. Ik heb best wel wat gespoten, ik kreeg er een stijf spray hand van :-)

Maar dus, da's voor als't bladluizen zijn vermoed ik. Mogelijk dus niet per se de juiste oplossing.

Mogelijk weten jullie meer. Zie bijgevoegde foto's.

Alvast bedankt.

20250624_193831.jpg

20250625_214353.jpg

Geplaatst:

Die zwarte schade krijg ik als ik spuit met zeep in de zon en het daarna niet afspoel. Dit wordt zichtbaar na een paar dagen. Kan dat?

Misschien geen luis, maar eerder thrips, behandeling is het zelfde. Maar deze zijn vele malen kleiner dan luizen en bijna niet te zien.

Door beschadigingen aan de nieuwe kleine blaadjes kan dan als deze uitgroeien tot een groter blad grottere/ grootte gaten vertonen.

Geplaatst:
  • Auteur
1 uur terug, rorror zei:

Die zwarte schade krijg ik als ik spuit met zeep in de zon en het daarna niet afspoel. Dit wordt zichtbaar na een paar dagen. Kan dat?

Ik heb pas vandaag de behandeling gedaan. Deze schade was er al veel eerder, laat ons zeggen zeker 2 weken.

Moet ik de beschadigde stukken verwijderen? De bloembeginsels waren toch al afgestorven en vielen er vanzelf af. Die bladeren zien mij er niet bruikbaar uit.

Bedankt alvast :-)

Geplaatst:

Staan deze ook in de tunnel trouwens?

Hoe vaak heb je bemest, ook overbemesting / verkeerde ph kan die zwarte puntjes veroozaken.

De top er uithalen, en dan nieuwe scheuten laten aanmaken kan, maar gaat wel weer enkele weken duren.

Geplaatst:

Ik lees met belangstelling mee, en het was eigenlijk niet mijn bedoeling om te reageren,want ik weet het antwoord simpelweg niet,

Maar zouden jullie het recept kunnen delen van welke spray jullie gebruiken ? Dat voelt voor mij als beginneling veiliger aan ipv zomaar zelf wat te proberen met een scheutje van dit en een scheutje van dat .

Ik heb een flesje pure neemolie gekocht, dat moet je dus mengen met zeep en water in een bepaalde verhouding. En ik dacht dat die zeep dan nodig als emulator om de olie op te kunnen laten lossen in water . Ik ben aan het rondgooglen en sommigen zeggen weer dat neemolie weggegooid geld is , en gebruiken weer goedkopere zeep. Dus die zeep zal ook helpen om beestjes te bestrijden. Maar is dat groene zeep ? Een scheutje dubro ? En ook een mengsel met knoflookextract of spiritus zie ik weleens voorbijkomen.. Is het dan de lucht ervan die de beestjes bestrijd ? (neemolie heeft ook een heel apart luchtje),

Ik snap dat er wel honderden recepten te vinden zijn op google, maar als jullie uit eigen ervaring weten wat wel goed werkt en wat niet, en in welke verhouding, voor welk gewas het wel of niet is te gebruiken, is dat voor mij allemaal bruikbare info en hoef ik het wiel niet opnieuw uit te vinden. Uiteraard zoek ik iets wat de plant zelf of het bodemleven niet verstoord, en zou ik graag zien dat nuttige insekten zoals bijen er geen last van hebben,,

Geplaatst:
  • Auteur

@rorror

4 in tunnel. 1 heeft het probleem.

Er staan er een pak meer buiten waarvan er 5 a 6 het probleem vertonen.

Ik gebruik aveve tomaten meststof met potgrond en zeewierkalk met coccolieten. Dat geef ik elke 2 weken. Ongeveer een tuinschepje.

Geplaatst:
  • Auteur
7 minuten geleden, driepinter zei:

Maar zouden jullie het recept kunnen delen van welke spray jullie gebruiken ?

2 tenen look. Halve liter water. Theelepel groene dreft naturel. 6u laten trekken en gefilterd met een koffie filter. In een spuitbus.

Maar ik heb dat pas gisteren gedaan. Ik durf nog niet zeggen dat het werkt.

Geplaatst:

En uit je eerste bericht las ik ook dat je wat olie hebt toegevoegd? En dreft is inderdaad groen, maar dat is weer iets anders als "groene zeep" (?) . Misschien dat het allebei goed is hoor , ben benieuwd wat de ervaren moestuinders gebruiken.

Geplaatst:
10 minuten geleden, wLf zei:

Ik gebruik aveve tomaten meststof met potgrond en zeewierkalk met coccolieten. Dat geef ik elke 2 weken. Ongeveer een tuinschepje.

Ze zien er niet uit alsof ze gebreksverschijnselen hebben, dus je zou even iets kunnen minder, zeker met de coccolieten. Je zou eventueel even de grond kunnen meten op ph waarde. Met een meter of urine ph stripje, of die stripjes van de vijver of aquarium.

Ik zelf doe alleen beetje dreft/bio in de spuitpomp, sproei het in. Na 20 a 30min spuit ik het af met schoonwater, alleen in de schaduw of na zons ondergang. Anders kans op verbranding. Spiritus wel gebruikt in verleden, maar toen kreeg ik daarmee nog sneller blad schade. Dus daar mee opgehouden.

Geplaatst:

Thanks, @rorror, Dat neemolie heb ik nu al, dus die maak ik sowieso eerst op en ik zal het dan in combinatie met dreft gebruiken.

Van neemolie begrijp ik dat je een verhouding neemt van 1:100 voor preventief gebruik, en 1:50 als je planten al onder de luis zitten,.

Is een theelepeltje dreft per halve liter water zoals wLf doet ongeveer wel voldoende ?(of juist teveel) ? Of denk ik weer veel te moeilijk, en moet ik gewoon op gevoel een beetje dreft toevoegen omdat het allemaal niet zo nauw luistert ?

Ik heb trouwens nog een goedkoop ph-metertje liggen, ooit eens meebesteld bij Temu om aan het minimum bestelbedrag van 20 euro te komen... Maar nog nooit gebruikt, dat moet ik toch eens gaan doen... Ik lees bijv dat de ideale Ph bij tomatenplanten moet liggen tussen de 6,2 en de 6,8 en voor paprika's tussen de 6,0 en 6,8. Maar wat als mijn PH waarde te hoog is of te laag ? Moet ik dan kalk toevoegen ofzoiets als mijn grond te zuur is, en zoja wat moet ik dan toevoegen als de grond niet zuur genoeg is?

Geplaatst:

Halve theelepel is genoeg.

Niet zuur genoeg zal vaak niet zo zijn als er genoeg regenwater valt. Dan vaak gewoon regenwater gebruiken in plaats van kraanwater. enof compost gebruiken. Bij nood iets van salpeter zuur, maar gewoon citroenzuur van AH werkt ook voor kleine hoeveelheden, niet op een hele tuin.

Te zuur inderdaad gewoon kalken, zoals wat bij gazon gedaan wordt.

Geplaatst:
  • Auteur

20250626_215449.jpg20250626_215715.jpg20250627_170912.jpg

Geen idee of het gerelateerd is. Er is ook schade aan mijn aubergines, maar op een andere manier. En vaak hebben de vruchten gaatjes, zoals in de foto die ik heb bijgesloten. Bij het opensnijden kwam er een insectje uit, en er zitten zwarte puntjes rond het gaatje bij overlangs doorsnijden.

Zou dat er iets mee te maken hebben? Ook paprika's hebben gaatjes, wel kleiner.

Ik heb ook eerder op het seizoen aaltjes tegen slakken gebruikt overal in mijn moestuin.

20250627_171131.jpg

Geplaatst:

@wLf dat insectje is een oorworm, die eten van alles, ook plantendelen. Zitten graag in donkere/ vochtige ruimtes. Dus ook IN groente... Spinnen en sluipvliegen jagen er graag op, wel afhankelijk van de soort.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.