Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:

Goedemorgen,

Ik had in de winkel een gele en een groene rond courgette gekocht.

De groene doet het perfect, maar de gele wil niet verder groeien.

Wat kan daar de oorzaak van zijn? Heb er onlangs nog koemest korrels bij gegooid, maar ook dat werkt niet!

Geplaatst:

Heb je een foto van de plant? Had de plant een goed wortelgestel toen je hem op zijn plek ging zetten?

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb de plant in een tuincentrum gekocht.

Het gekke is dat het alleen de gele courgette is, welke niet groeit en niet de groene.

De naaktslakken zijn massaal aanwezig en vreten echt alles op!

Het wortelstelsel weet ik niet meer of deze voldoende was ontwikkeld.

Weet niet hoe ik een foto kan plaatsen.Nooit gedaan!

Geplaatst:
  • Auteur

image.jpeg

Geplaatst:
  • Auteur

Gelukt!!

Geplaatst:

Slakkenvraat kan zo'n plant behoorlijk remmen in zijn groei. Meestal vreten slakken de nieuwe groeipunten, jonge blaadjes, aan waar de plant verder groeit en dan is het moeilijk om dat tegen te houden en staat de plant gewoon stil in zijn groei en moet hij een nieuw groeipunt aanmaken wat veel energie ( en tijd) kost. Ik verwacht dat dit ook nu het geval is. De aangetaste plant trekt de slakken op de een of andere manier ook aan, want meestal gaan ze door tot de plant dood is voor ze aan de volgende beginnen.

Vorig jaar had ik dit ook met meerdere planten. Uiteindelijk maar nieuwe gezaaid en groter opgekweekt voordat ik ze pootte.

De plant kan er nog best bovenop komen. Dagelijks slakken weghalen in de ochtend/avond en goed blijven verzorgen. Ik verwacht dat het toeval is dat de gele het niet doet en de groene wel, tenzij die gele soort gewoon slechter groeit. Ik heb zelf normale gele courgetteplanten, geen bolcourgette, gehad en die groeide gewoon net zo hard als de groene.

Wel bijzonder dat je met dit droge weer zo'n last hebt van (naakt)slakken. Ik zie er momenteel maar af en toe één.

Succes

Geplaatst:

Er zitten minstens vijf vruchten aan de plant, dit is een enorme belasting. Ik zou ze allemaal verwijderen om de plant weer een beetje reservekracht te geven voor bladproduktie. Voor vruchtvorming is er nog tijd genoeg.

Water geven en de grond daarna los maken om de plant heen tegen de slakken. Tegen de avond/nacht slakkencontrole.

Geplaatst:
  • Auteur

Hartelijk dank voor de info.

De slakken zijn overal aangezien ik een terrein heb van 4000 vierkante meter.

Ik kan wel, als het weer het toelaat, het stukje terrein direct naast de planten schoon maken, want daar verstoppen de slakken zich ook.

Als ik alle vruchten, die allemaal zijn aan gevreten, verwijder komen er dan uiteindelijk toch weer nieuwe aan?

De as uit de houtkachel werkt wel goes, maar één regenbuitje en de as is weg.

Ik heb er nu gebruikte koffiepads om heen gelegd, maar of dat werkt?

Heb ook een kas met daarin paprika@s, tomaten en komkommers, maar nu zie ik dat de bladeren van de komkommer geel worden, terwijl ik héél véél water geef! Te warm? Hier is het nu 40 graden Celcius, dus in de kas nog hoger.

Heb al alles open staan

Geplaatst:

Je kunt die kleine courgettejes én de bloemen gewoon opeten he... niet weggooien.

En met betrekking tot al je laatste vragen, zoek daarbij de bijbehorende topics op:

https://www.moestuinforum.nl/topic/52341-tomatentopic-2025/page/14/#comment-550036

https://www.moestuinforum.nl/topic/54696-komkommer-2025/page/2/#comment-556711

https://www.moestuinforum.nl/topic/53125-paprika-2025/page/2/#comment-554984

https://www.moestuinforum.nl/topic/464-slakken/page/62/#comment-553579

en stel daar je vragen, of maak een nieuw topic aan. Want dit topic gaat over je courgettes. Anders wordt het een verwarrende boel hier op het forum. cool

aangepast door Erny

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.