Geplaatst: 25 juli25 Jul Ik heb een volgroeide hoogstam kersenboom staan met gele kersen. Er zijn een paar takken waar ik met een huishoudtrapje en grijpstok om de tak iets naar beneden te krijgen bij kan, maar de rest.....bij zeker 90% vd kersen ga ik niet eens bij kunnen komen met de grote ladder. De grote ladder handig plaatsen is trouwens ook lastig, gezien er andere bomen te dicht op staan.Hoe kan ik deze alsnog plukken? Is er iets van een 5m lange grijper of zoiets?Gezien de kleur hebben de vogels er vrijwel 0 interesse in, dus nu valt alles dat te rijp is op de grond om daar voornamelijk weg te rotten, wat ik zonde vind. 25 juli25 Jul aangepast door Vlavlip
Geplaatst: 25 juli25 Jul Gaat het om 1 boom?Want er bestaan lange stokken met zakjes eraan.En er zijn bedrijven die netten op de grond leggen net als bij olijven om de kersen op te vangen. Die kan je huren, maar heeft geen zin bij 1 boom denk ik. 25 juli25 Jul aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 25 juli25 Jul Je hebt wel van ie telescopische grijpers om fruit te plukken uit hoge bomen (zie plaatje) maar ik dek dat het voor kersen niet echt geschikt is. Zonde inderdaad van die kersen,maar om nou een hoogwerker te huren daarvoor (in het Engels heel toepasselijk genaamd "cherry picker"), of om je leven te wagen op een lange ladder is misschien wat teveel van het goede.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Auteur Ik heb 3 kersenbomen waar ik eigenlijk niet bij de kersen kan. Deze ivm t formaat, de andere 2 omdat ze halverwege een steile helling staan (niet al te stabiele grond en her en der grote keien e.d) en en t er dus te gevaarlijk is om er met een ladder aan de gang te gaan.Ik was aan t kijken naar van die stokken, maar kan ze vinden van 2 -2.5m? Dat schiet niet echt op.Ik zie dat ik op temu moet zijn :)
Geplaatst: 25 juli25 Jul Lijkt me niks, kersen plukken met een pluk zak eerlijk gezegd.Lie en ik hebben als zomer werk in onze jonge jaren kersen geplukt in Frankrijk. Dat was in hoogstamboomgaarden en de bomen stonden natuurlijk aardig bij elkaar.We plukten met een emmer staande op dit soort ladders waar bovenin een losse haak waar de emmer aanhing. Was de emmer vol brulden we dat naar de boerin die dan met een lege emmer aan kwam rennen.Ben je zelf handig kan je zo’n ladder maken, je schuift ze mooi van onder af de boom in. De ladders waar we toen mee werkten waren wel iets langer dan die op de foto denk ik.Later bij ons vorige huis waren ook wat hoogstam kersen en kwam de buurboer met de trekker. We gingen in de bak staan en hij hevelde ons dan boven de boom in waar we rustig konden plukken. Dus misschien investeren in je contacten met de boeren in je omgeving? 25 juli25 Jul aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 25 juli25 Jul Auteur De boom is zeker 7m hoog en mijn perceel loopt af, vooral t stuk waar ie staat is behoorlijk scheef, en hij heeft aan de andere kant ook nog eens een berm met een 1m diepe greppel er in. Daardoor, en door de overige bomen en hun takken, krijg ik de 4m ladder die ik heb niet eens stabiel :(Ik moet dus sowieso iets met een stok proberen.Mn vage appelboom vol schurft is ook een hoogstam, dus als ik die kan redden kan ik t plukding nog altijd daarvoor gebruiken mocht t niets zijn voor kersen.Edit: vrij weinig boeren in de omgeving helaas. Ben met de fiets meerdere keren uitgebreid op pad geweest en heb niets gezien. 25 juli25 Jul aangepast door Vlavlip
Geplaatst: 25 juli25 Jul Ik weet niet hoe buigzaam de takken zijn, anders kun je ook nog proberen een deel uit te buigen naar beneden
Geplaatst: 25 juli25 Jul Auteur @Fruittuin17 dat is wat me lukt bij die paar lagere takken, en zelfs daarbij heb ik een huishoudtrapje en stok nodig.De rest is veel te hoog, kijkende naar mn huis is die boom ruim 7m hoog en ik moet met mijn 1.65m echt op de trap gaan staan om überhaupt bij de basis vd takken te kunnen.
Geplaatst: 25 juli25 Jul Dan is denk ik het enige wat je nog kunt doen, een net eronder hangen of op de grond leggen, zodat de rijpe kersen daarop vallen. En als ze niet mooi genoeg zijn voor vers eten, dan jam ervan makenEn misschien dat schudden dan nog helpt ook 25 juli25 Jul aangepast door Fruittuin17
Geplaatst: 26 juli26 Jul On 7/25/2025 at 12:34 PM, Fruittuin17 said:...anders kun je ook nog proberen een deel uit te buigen naar benedenZe trainen zodat ze meer afhangen? Heb dat vroeger met een kennis haar perenboom gedaan, met gewichtjes aan de takken. Die ging vanwege de plek in de tuin aps een zuil groeien.
Geplaatst: 26 juli26 Jul Auteur Boom is zeker 7m hoog (ik ben 1.65 en er staat niets in de buurt waarvan ik weet hoe hoog t is, dus t zou zomaar meerdere meters meer kunnen zijn) en ik kan met mn huishoudtrap en een vloerzeem net bij een handjevol takken. Die kan ik af laten hangen, maar de rest....geen idee hoe ik daar bij de uiteindes moet komen 😞
Geplaatst: 26 juli26 Jul Ik zie hier boven een best gevaarlijke trap. Wij hebben pas deze gekocht, voor mij best zwaar, maar die staat wel stevig en kun je heel hoog uittrekken.Dit is een Duitse link, maar die kun je ook via andere landen bestellen. Ik denk dat dit iets voor jou is en dan met een hoge stok, dan kom je al een heel eind.https://www.amazon.de/dp/B0DRBS3X7R?ref_=pe_111929571_1111661321_t_fed_asin_title
Geplaatst: 26 juli26 Jul Onzin Petra die punt trappen zet je schuin omhoog en stevig vast tussen de takken in de boom. Wij hebben er met velen weken mee gewerkt in hoogstamboomgaarden. Op gelijk en op ongelijk terrein heb je met zo’n trap stabiliteit en stevigheid op hoogte door een extra fixatie in de boom van de ladderpunt. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 27 juli27 Jul Ik ga mijn nek niet breken voor een paar kersen. De vogels zijn er blij mee.
Geplaatst: 27 juli27 Jul Ik heb het idee dat die driepoten juist steviger staan dan normale ladders. Omdat de steun op die ene poot ervoor zorgt dat de ladder niet echt naar links of rechts kan wiebelen. Ik voel me nooit zo veilig op een ladder, maar op mijn fruitladder wel. En ik heb de hoogste die er te krijgen was
Geplaatst: 27 juli27 Jul Die trap van @appelvrouw heeft toch 2 poten? Die met 3 poten is ook een fruitladder @Fruittuin17 Ik ga nog wel een ladder op, maar niet al te hoog, alleen om de bonen en peulen eraf te halen.
Geplaatst: 27 juli27 Jul Auteur @Brabantse Tuinprins het probleem is dus oa dat de vogels er vrijwel niets mee doen, want geel. Omdat ik er ook niet bij kan, valt nu dagelijks een handje of 3 naar beneden in t gras, in de berm, op mn oprit, enz en als ik niet meerdere keren per dag kijk en t opruim, is het 1 groot wespenfeest. Ik ben laatst al gestoken op mn oprit. Ik twijfel of zo'n trap stevjg genoeg zou staan en ook geen idee waar ik er hier eentje kan lenen om t te testen.De 4m gewone ladder staat in ieder geval wankel door oa het zo ongelijk zijn vd grond, maar ook de takken vd boom zelf en die vd buurbomen die in de weg zitten.Snap niet waarom die bomen zo zijn neergezet :(
Geplaatst: 27 juli27 Jul Er wordt best veel gelogen over hoe groot een boom gaat worden. Misschien hadden die mensen niet door hoe groot de boom ging worden
Geplaatst: 27 juli27 Jul Misschien de boom weg laten halen? Kost een hoop geld. Of hem in laten korten? Dan heb je er zelf nog plezier van.
Geplaatst: 27 juli27 Jul Ik zou van een oud laken een soort boombrede opvangzak maken. Gat in het midden met een koord erdoor zodat je het strak om de stam kunt bevestigen (naar buiten omvouwen en naaien of met nietjes)Buitenrand met klemmen of knijpers o.i.d. bevestigen aan de laagste takken of omhoog zetten met stokken. Regelmatig ontdoen van opgevangen fruit. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 juli27 Jul In haar tienerjaren had mijn dochter een hangmat in een grote kersenboom gehangen, meer dan 4 m hoog. Ze ging er lekker gaan slapen en zo nu en dan eens een arm uitsteken tot aan een kers.
Geplaatst: 27 juli27 Jul Klassiek worden kersen op hoogstam met hele lange ladders geplukt. Zie plaatje (al zijn dit appelplukkers, maar het gaat om het idee, de ladders zijn nog een stuk langer dan het stuk dat in beeld is). De ladder wordt tegen de boom aan gelegd (beetje in de buurt van dikke takken als 't effe kan), dan omhoogklimmen, evt. met een haak de verder verwijderde takken naar je toe trekken en plukken maar.Arbotechnisch niet helemaal meer van deze tijd, hoogstamkersen zijn niet voor niets uit de fruitteelt verdwenen.Wel bijzonder, een gele kers, zie je niet zo veel meer. Zuinig op zijn :-).
Geplaatst: 27 juli27 Jul Auteur @woldistel ik heb een poging gewaagd met een vogelnet, maar daar lijkt 99% alsnog doorheen te vallen. Morgen even kijken of ik in een vd 2e-hands zaken een paar laken kan vinden om daar overheen te leggen...ik heb al mijn oude spul weggedaan ivm t verhuizen 😞@Fruittuin17 Geen idee wat er mis is gegaan, maar t zou me niets verbazrn als ie er expess neer is gezet terwijl ze wisten dat t een hoogstam was. Heb namelijk ook 2 kleinere op een 2m hoge helling van circa 45gr staan van zeer losse grond, keien, etc en eentje daarvan heeft de vorm van een L. Ook dat vond iemand een goed idee.@marcelru ik vind m ook heel erg leuk, maar praktisch is anders. Heb er nu voornamelijk last van ipv plezier :( En helaas is t rond mijn boom niet zo mooi vlak en leeg als de bomen in die foto.
Geplaatst: 27 juli27 Jul @marcelru Eigenlijk zou het arbo gebeuren al flink te ondervangen zijn met het vastzetten van de ladders met haken aan de stam, denk ik dan. Ladder omhoog, voorzichtig klimmen met twee mensen aan de voet van de ladder en vastmaken. Mensen kunnen steile rotsen beklimmen, zou een paar bomen dan niet lukken? Mooie foto, ook! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 27 juli27 Jul Wij halen elk jaar kersen in cothen bij de kersenhut. Aanrader om eens heen te gaan.Dan zie je plukkers in de hoogstam bomen werken op deze ladders.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.