Geplaatst: 29 juli29 Jul Hallo allemaal,is er ook een framboos/braam soort die geen ondergrondse uitlopers maakt? Ik wil een aantal herfstframbozen vervangen die teveel woekeren.Alvast bedankt!
Geplaatst: 29 juli29 Jul Frambozen woekeren per definitie, van bramen had ik dat tot vorig jaar nooit gezien, maar het kan dus ook al weet ik niet of dat rasafhankelijk is.Maar bramen kunnen ook zeker woekeren als de toppen de grond in groeien. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 29 juli29 Jul Auteur Ik hou de toppen van de grond dus dat is geen probleem voorlopig. Bij de Tayberry zie ik het tot nu toe niet. Blijft mooi op zijn plek dus ik vroeg mij af of er andere soorten zijn die op dezelfde wijze groeien.
Geplaatst: 29 juli29 Jul Japanse wijnbes blijft ook mooi op z'n plek, mits niet met de toppen in de grond en/of door uitzaaiing. Met andere braamachtigen heb ik geen ervaring. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 30 juli30 Jul Zwarte framboos woekert niet. Dat zijn Amerikaanse frambozen. Verder bramen ook niet, en Japanse wijnbes, dormanberry. Frambozen maken altijd ondergrondse uitlopers
Geplaatst: 30 juli30 Jul Bramen woekeren nooit ondergronds, tenzij je het hart van de plant verwijderd en de wortels laat zitten. Dan schieten er overal nieuwe plantjes omhoog vanuit de wortels. Uit zichzelf woekeren ze niet op die manier, maar alleen op de manier die acpronk hierboven al omschrijft, via de toppen die makkelijk wortelen als ze de grond raken en zo weglopen. Dit is waarom je soms ook hele bossages van bramen ziet, al die stengels groeien net zo hard en lang over elkaar heen ze de grond weer raken en verder kunnen wandelen.Frambozen lopen altijd, maar het scheelt wel enorm per ras en wat voor type grond je hebt. Onder ideale omstandigheden kunnen ze enorm tekeer gaan en tot enkele meters verderop weer omhoog komen met scheuten. Wil je dit voorkomen is mijn advies om een speciekuip in te graven en ze daarin te laten groeien. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 30 juli30 Jul Auteur Bedankt voor de reacties allemaal. Ik denk dat ik de fall gold frambozen ga vervangen met de zwarte framboos en braam triple crown. Weet iemand of er ook een braam is die vruchten geeft in augustus en september? Voor juni heb ik al een zomer framboos en een tayberry. Vreemd genoeg blijft de zomer framboos wel op zijn plek terwijl de fall gold binnen een halfjaar al meer dan 30 scheuten heeft gemaakt.
Geplaatst: 31 juli31 Jul Chester thornless is nu nog lang niet rijp, dus die zou augustus september moeten voorzien van bramen. Morgen is het augustus, voor de eerste weken is asterina ook nog productief, die begon wel al eerder, ongeveer tegelijk met de eerste wilde bramen.
Geplaatst: 2 augustus2 Aug Misschien gemakkelijker om een rhizoombegrenzer voor bamboe in de bodem te stoppen.
Geplaatst: 3 augustus3 Aug Ik las onlangs over frambozen die tweemaal per jaar dragen en niet woekeren. Stonden geen namen bij. 3 augustus3 Aug aangepast door donaldk https://www.chillipepers.nl Home of the Turbo. De snelle zadenruil, sinds 2012, bedacht en georganiseerd door Sol.
Geplaatst: 10 september10 Sep Auteur Heeft iemand ervaring met de paarse framboos Autumn Passion? Deze schijnt niet te woekeren draagt fruit op 1 jarig hout.
Geplaatst: 10 september10 Sep Is een herfstframboos ja. Verder woekert hij net zoveel als andere frambozen naar mijn ervaring. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 10 september10 Sep Auteur Groeit de autumn passion meer als een framboos of braam? Ik lees dat die scheuten van 300-500 cm kan maken.Ik denk dat ik dan het woekeren dan maar accepteer en het een kwestie is om met regelmaat een teveel weg schoffel.Ik merk dat het wel sterk scheelt per ras. Mijn tayberries groeien vanuit een punt en lopen niet. De fallgold is momenteel de ergste woekeraar maar omdat het lekker is wil ik het niet vervangen. Zijn er rassen die minder woekeren ten op zichte van de fallgold?
Geplaatst: 30 september30 Sep Amerikaanse (zwarte) framboos woekert niet, die groeien net als een braam vanuit 1 punt. Zolang je ze opbindt gaan ze nergens heen
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.