Geplaatst: 7 augustus7 Aug Ik wil 1 kant van mn perceel dicht hebben. Aan die kant is een weg, dus ik wil het dicht ivm geluid vd auto's en om te zorgen dat mijn hond de weg niet op kan lopen.Ivm oa diverse bomen zal iets van een dichte schutting niet gaan werken, dus kijk ik naar hagen en nu denk ik aan de thornless evergreen braam.Ik kan ze hier voor een acceptabele prijs planten krijgen, ze blijven groen, groeien snel en hoog genoeg, zouden de temperaturen prima aan moeten kunnen, zouden goed rond de al aanwezige bomen heen te leiden zijn EN ze leveren fruit.....voor mij een heel groot pluspunt gezien ik graag wil dat al mijn planten een 'functie' hebben.Iemand ervaring met een dergelijke haag?
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Wij hebben maar half ervaring, want dat 'van ons' is niet echt meer een haag te noemen omdat het zo'n enorme wal aan bramenstruiken is. En we hebben het ook niet zelf (of om die reden) aangeplant, ze stonden er al. Maar goed: wij hebben dus heel veel meters met bramen groeien, tussen ons weiland (ondertussen is dat bos geworden) en de tuin van de buren. Bramen met doorns, maar ook met veeeel oogst elk jaar. Het houdt wind tegen, is lekker groen, en we kunnen er dus van eten. Ik denk niet dat het nou erg veel geluid scheelt eigenlijk En honden en eenden wandelen er gewoon doorheen, daar helpen deze doorns niet eens tegen. We hebben er dus nog een pad doorheen gehakt en gemaaid om er alsnog gaas te plaatsen. Ik zou er dus echt wel wat gaas gaan plaatsen ook. Maar misschien was je dat sowieso wel van plan. Zie bijv. hier: Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Auteur Ik heb de mazzel dat mijn hond in principe vrijwel niet door begroeiing heen loopt....ook in bossen e.d. loopt ze echt op paadjes. T is geniaal op stukken waar ik zelf amper kan zien waar t daadwerkelijke pad is en af en toe bang ben te verdwalen, gewoon mn hond volgen en t komt goed 😀Gaas was idd het plan, om ze zowel omhoog te leiden als de boel een beetje netjes te houden, en dan rond de bomen misschien draad tussen de stukken gaas om het daar zo te leiden.Twijfel nu ivm het geluid. Ik zou ze evt van plek kunnen verwisselen met een 20-tal coniferen dat elders staat mocht blijkwn dat t niets doet tegen t geluid, maar dat gaat wel een rotkarwei worden met volgroeide struiken.
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Ik denk dat je voor geluid echt iets anders moet plaatsen dan wat bramengroen. Wij hebben ons terras ongeveer 200 meter van een 80 km weg met ertussen veel bomen hoog en laag en wat struiken en een stuk wei. Ook nog een takkenwal. Misschien dat we in de zomer iets minder geluid horen door het gebladerte. Veel is het niet. Het vele groen heeft wel psychologisch effect en ik probeer de tip van Jan Wolkers uit die zijn moestuin in de buurt van de snelweg had..denk dat het de branding is die je hoort. Voor mij werkt dat wel en ik hoor trouwens de weg meestal niet meer. Daar heb jij natuurlijk niks aan.Zo’n rij coniferen zou ik trouwens niet blij van worden die vind ik zo somber😝Wat wel goed dichtgroeiend en ook wel wat geluidsdempend zal zijn is de laurier kers of de Portugese laurier kers. De laatste is wat sierlijker. Ook de gewone heg, de liguster, zal door zijn compacte groei en goede snoeibaarheid lekker dicht te vormen zijn. Een dubbele rij aanplanten helpt.Enne natuurlijk de prachtige haagbeuk die je in meerdere kleuren kan afwisselen of de taxus die óók inheems is.En dan kan je er nog van alles eetbaars voor jezelf en de vogels tussen zetten, Cornus mas, forsythia, kornoelje etc. Daar is hier een topic over. 7 augustus7 Aug aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 7 augustus7 Aug Bramen gaan zonder steun niet hoog genoeg, tenzij ze heel breed mogen worden en dan over elkaar heen vallen, dan wordt de haag met de jaren wel hoger
Geplaatst: 8 augustus8 Aug Ik had ooit hetzelfde plan maar heb het laten varen. Thornless evergreen is ook geen lekkere braam.Ik heb nu een haag van witte moerbei, die geeft vruchten, nestruimte voor vogels, is goed in model te snoeien en het blad verteert dan makkelijk (in tegenstelling tot beuk). Een hond komt er niet doorheen, maar geluid natuurlijk wel. En het werkt alleen in de zomer voor het zicht.
Geplaatst: 9 augustus9 Aug https://www.moestuinforum.nl/topic/19406-moerbei/page/4/#findComment-560734@Fruittuin17 hier staan de fotos van de witte moerbeihaag.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.