Geplaatst: 13 augustus13 Aug De blaadjes van mijn jonge plantjes (andijvie, wortel, pluksla) worden door iets afgebroken. Ze worden niet aangevreten, maar liggen nog gewoon in het vak... Er staat al bescherming omheen, dus vogels kunnen het niet zijn. Ik zie ook geen slakkenvraat.Wie weet wat de mogelijke oorzaak is en hoe ik die bestrijd?
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Hoi Wietje, en welkom op het Moestuinforum! Staan de planten in de volle grond of in potten/bakken? En wat voor bescherming staat er omheen?Misschien kun je wat foto's van de plantjes laten zien. Dat zegt vaak meer dan alleen tekst.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Auteur Ze staan in een moestuin bak, niet in de volle grond (er zit worteldoek in de bak). De vakjes zijn afgedekt met gaas (mazen van 1x1cm). Heb geen fotos gemaakt van de plantjes die net boven de grond waren afgeknakt... Ik heb de volledig aangetaste vakken leeggehaald en weer opnieuw ingezaaid. En in de vakken waar nog plantjes stonden heb ik bijgezaaid
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Heb je een foto wat laat zien hoe ze zijn afgeknakt (closeup). Soms heb je een schimmel aan de stam (wortelrot). Dan gaan ze plots plat liggen.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Het kan ook een aardrups zijn. Die had ik 2 jaar geleden ook in mijn bak en ineens lagen een paar plantjes plat. Duidelijk afgeknaagd, want de bovenkant en onderkant van de plant zaten niet meer aan elkaar. Advies was om gelijk nadat het was gebeurd in de grond gaan zoeken. Ik vond toen 3 aardrupsen.
Geplaatst: 13 augustus13 Aug Of kasplatruggen of wantsen. Ik heb last van de eerste en al veel uit mijn bak gehaald.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.