Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke bijzondere fruitsoorten of specifieke rassen hebben jou het meest verrast?

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben wel benieuwd door welke aanplanten jullie echt positief verrast zijn, en vervolgens heel trots zijn op de oogst. In principe gaat het natuurlijk over fruit, maar als je iets anders leuks ertussen hebt zitten, ook leuk om te noemen, zolang het iets permanents is wat je maar 1 keer hoeft aan te planten

Hier ben ik het meest verrast door:

• Red Williams peer (elk jaar super productief en prachtige rode peren)

• Nashipeer Niitaki (elk jaar super productief, prachtige nashipeertjes die al tijden voordat ze rijp zijn, erg lekker smaken, dus dunnen=eten)

• Perzik Avalon Pride (enorme perziken, erg lekker en geen probleem met krulziekte)

• Abrikoos Pricia (enorm productief, heel vroeg en goede smaak)

• Prunus Tomentosa Red Ninja (heel productief en ontzettend lekkere kersjes)

• Kornoeljekers Flava (bomvol zoete gele vruchten, echt ontzettend lekker, nul wrangheid/bitterheid/astringent, echt lekker zoet en wat iedereen lekker vindt)

• Daglelie (oke, geen fruit, maar lekkere eetbare bloemen/knoppen, proeft als zoete sla, na een paar seizoenen enorm productief, maandenlang bloemen

Geplaatst:

Voor mn verhuizing had ik in een herfst oa een druif (Vanessa) en gele framboos (twotimer sugana yellow) tegen mn garagemuur aan gezet. Muur stond op t zuidwesten, stuk waar de planten stonden kreeg in de zomer van ong 10:00 tot uurtje of 9 in de avond zon.

Had nooit eerder een druif, dus netjes opgezocht wat ik moest doen qua snoeien en wanneer ik de eerste trossen zou kunnrn verwachten. Blijkbaar was dat t 3e jaar en dan een paar.....mijn plant was t daar niet mee eens, in t 2e jaar had ik er zeker 20 volgroeide trossen in hangen.

En de framboos ontplofte eigenlijk de allereerste zomer al....niet veel oogst vd zomerronde, maar wel al behoorlijk wat vd herfsttakken. Het jaar er op was absurd......de plant nam ong 1.5 strekkende meter langs die muur in beslag, de meeste takken waren 1.5-2m lang en tijdens beide rondes hingen er frambozen in waar je ook maar keek. Er was gewoon niet tegenop te eten, ik had tijdens die 2 rondes vrijwel elke dag iets van 150-200gr aan frambozen. Ook erg lekkere en grote frambozen trouwens, ze leken qua formaat meer op wat ik gewend ben bij bramen dan bij frambozen.

Helaas is t hier in Zweden zeer waarschijnlijk te koud voor die framboos en druif 😞

Geplaatst:
  • Auteur

Oh grappig die Twotimer Sugana Yellow heb ik toevallig net 2 weken geleden geplant. Blijkbaar een goede keuze dus. Ben benieuwd

Is die druif Vanessa ook echt heel lekker en ziekteresistent?

Geplaatst:

Ik vond de druif erg lekker. Lekker zoet, dunne schil en pitloos :) In de 3 jaar dat ik m heb gehad heb ik 0 last gehad van ziektes o danks dat ik geen idee had wat ik aan het doen was, maar geen idee of ie daadwerkelijk resistent is.

Ja, ik was erg blij met de sugana yellow. Had la gs die muur nog 2 frambozen staan, rode, en ondanks dat die een herfst daarvoor waren geplant kwam ik bij die 2 niet heel ver....1 ervan bleef bij max 3 miezerige takjes met kleine framboosjes en de ander deed ietsje meer, maar vergeleken met de gele waren ze beiden hopeloos, ook al kregen ze evenveel zonuren, dezelfde hoeveelheid water en bijmesting, werden ze omringd door vergelijkbare planten, enz...

Oh, ik had ook een Thornless Evergreen braam tegen die muur staan, wel stuk dichter bij t huis en daardoor ong de helft aan zonuren, en die ging eigenlijk hetzelfde als de framboos...ontploft! Ik heb m 1 echte volle zomer gehad, t jaar daarvoor halverwege de zomer in de grond gezet, en ik moest steeds als een gek snoeien omdat ie groeide als kool en oa boven t dak uit kwam en de eerste echte zomer heb ik er meerdere kilo's aan bramen van af gehaald.

Geplaatst:
9 uren geleden, Fruittuin17 zei:

Daglelie

<Misschien off topic, maar denk ik toch goed om te weten: daglelies (Hemerocallis) zijn extreem giftig voor katten. Alle delen van de plant. Dus een beetje stuifmeel op de vacht en daarna oplikken bij het wassen kan ernstig nierfalen veroorzaken. Voor honden geldt volgens mij hetzelfde. Gewone lelies (lilium) idem dito.>

On topic: Dank voor de tip van de kornoeljekers! Ik lees dat hij ook goed te houden is in een grote pot. Daar heb ik nog wel een plekje voor.

Geplaatst:
  • Auteur

Oh nou katten en honden heb ik niet dus dat scheelt.. vind het een ontzettend leuke plant

Je moet denk met bestuiving wel 2 rassen kornoeljekersen trouwens

aangepast door Fruittuin17

Geplaatst:
18 minuten geleden, Fruittuin17 zei:

Oh nou katten en honden heb ik niet dus dat scheelt..

Anderen misschien wel 😉.

Dank voor de tip van toevoeging ander ras! Ik zag ze te koop bij Eetbaar Goed en die raden dat ook aan voor grotere oogst. Vroege voorjaar goed om te planten denk ik? Ik heb geen enkel fruit dus geen enkele ervaring en een beetje zoekende. Vandaar ook blij met jouw kornoeljetip. Blijft redelijk behapbaar qua formaat als ik het goed heb begrepen.

Edit: ik heb wel fruit, een grote vijgenboom. Hoe kan ik die nu vergeten 😊.

aangepast door Dahli

Geplaatst:
  • Auteur

Je bedoelt dat eigenaren het aanplanten in hun tuin? Want eerlijk? De katten van een ander vind ik echt niet mijn probleem.

Zover ik weet kan een kornoelje best groot worden, maar misschien alleen als ie de kans krijgt?

Als je iets wilt dat klein blijft is een Prunus tomentosa ook leuk

Geplaatst:
41 minuten geleden, Fruittuin17 zei:

Je bedoelt dat eigenaren het aanplanten in hun tuin

Ja dat bedoelde ik. Ik snap dat je je niet verantwoordelijk voelt voor andermans huisdieren.

42 minuten geleden, Fruittuin17 zei:

Als je iets wilt dat klein blijft is een Prunus tomentosa ook leuk

Dan ga ik die ook eens bekijken, dank je. Ik wil inderdaad iets dat niet heel groot wordt. Ik ben heel blij met mijn grote vijgenboom, maar er is geen plek voor nog zo’n groot exemplaar.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

Mijn zwarte bes Noiroma is lekker zo van de struik. Ik vind Ben Sarek een betere cassis smaak hebben, maar Noiroma is zoet, echt een eetbare zwarte bes. Ik had ook een Dr. Bauer's Ometa staan, maar dat lijkt nergens op. Niet op cassis en ook niet op eetbaar fruit.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vind zwarte bessen echt ontiegelijk vies rauw. De jam en gelei is wel de allerlekkerste

Geplaatst:

Zeer positief verrast over de Nashi Kosui, veel beter dan de smaakloze nashi uit de supermarkt.

Ook vallen zowel witte als roze aalbessen enorm in de smaak, veel minder vogelvraat en totaal niet zuur. Snap eigenlijk nog steeds niet dat daar niet meer van wordt aangeplant.

Verder ben ik groot fan van de Clapp's favorite peer, die is nu al rijp en geeft prachtige grote en sappige peren. Groeit niet te hard en draagt betrouwbaar vrucht.

Geplaatst:

Heel veel valt voor mij tegen. Een ander probleem is dat bij mij veel fruit wordt weggehaald door vogels of wordt aangetast door allerlei insecten. Nashiperen zijn bij mij nog niet rijp maar de wespen zitten er al volop aan (hopelijk worden ze gepakt door de hoornaars die ik er dagelijks bij zie rondvliegen!).

Maar dit draadje gaat over positieve ervaringen!

Positief verrast door Prunus 'Hollywood' (= "Trailblazer"). Is een kruising tussen een kerspruim en een Japanse pruim. Prima smaak en de pruim is ook niet al te groot maar zeker niet te klein. ('Groot' is bij fruit lang niet altijd beter).

Verder moerbei 'Illinois Everbearing': goed aroma en zeker niet weeig. Draagt dit jaar extreem veel, zoveel dat de vogels ook voor mij genoeg overlaten. Wordt wel een grote boom dus je moet er de plek voor hebben.

Ook positief de vruchtvormen van de elsbladige krentenstruik (Amelanchier alnifolia), met name 'Smokey' en 'Martin'. Planten moeten in april/mei niet te droog staan, bij voldoende water worden de vruchten groter.

aangepast door Brabantse Tuinprins

Geplaatst:

Ik vind zelf Trailblazer voor de smaak niet lonen. Opal, en mijn kroosjes, vind ik beter. De mirabellen van mijn buurman ook. Ook moet ik dunnen bij Trailblazer, anders breken de takken. Valfruit moet ik onmiddellijk rapen want door de dunne schil zijn wespen er dol op.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik vind trailblazer ook niet zo lekker

@Brabantse tuinprins waarom doe je heen zakjes om mijn fruit zoals ik? Werkt echt perfect bij alle fruitsoorten. Ik heb ze bij de rode Wijnberg perzik er zelfs al sinds juni of juli op zitten, het schimmelt niet en al mijn fruit is helemaal perfect dit jaar. Geen wormen, geen vraat aan de buitenkant, geen plekjes, geen vogels die ze mollen

PXL_20250722_113340250.jpg

Illinois Everbearing is hier ook een succes inderdaad. Vooral toen het warm was werden de moerbeien heerlijk. Daarvoor kwamen ze niet echt op smaak zoals ze kunnen

aangepast door Fruittuin17

Geplaatst:

Daglelies en ware lelies veroorzaken accuut nierfalen bij de kat, bij de hond hebben ze nauwelijks toxiciteit.

De wespen vreten bij mij zo door die zakjes heen.

Zelf hou ik van de kruisingspruimen uit de Krim.

aangepast door tielse flipje

Geplaatst:
  • Auteur

1 uur geleden, tielse flipje zei:

De wespen vreten bij mij zo door die zakjes heen.

Als je de zakjes groot genoeg neemt raken ze de schil niet en dan kunnen ze er niet bij tenzij ze het hele zakje zo mollen dat ze er zelf doorheen kunnen. Dat doen ze niet, want ik laat bovenin wat fruit zitten zonder zakjes, dus dan gaan ze daarheen

Geplaatst:

Onze Belgische druif Roland: een roze druif, heel sappig, late oogst maar véél! Zelfs aan een jonge plant. En ontzettend gezond. Immens blij mee. We hebben ook een James Grieve appelboom. Ik weet dat deze ziektegevoelig zijn maar onze boom doet het super, geeft mooie grote appels en ze smaken fantastisch.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.