Geplaatst: 30 augustus30 Aug Ik heb dit jaar een volkstuintje overgenomen. Deze boom staat ook op het perceel. Niemand weet hier wat het is, helaas geen bloesem of vruchten dit jaar. Wel veel waterloten?Kan iemand me helpen? Wie weet wat voor boom dit is? En hoe ik er mee moet omgaan..Alvast bedankt!
Geplaatst: 31 augustus31 Aug Niet dat ik zo'n kenner ben maar zo op het eerste zicht lijkt me dit een heel fout gesnoeide appelaar, hoewel de fel opgaande groei niet typisch appelis. Hebben ze hem geknot of zo? Wachten tot hij ik november zijn blad kwijt is en voorzichtig waterloten wegsnoeien tot de kruin meer open is?
Geplaatst: 31 augustus31 Aug Auteur Bedankt, ik heb hem helemaal nog niet gesnoeid dit jaar omdat ik eerst wilde kijken wat voor boom het is. Toen er geen vruchten aankwamen dacht ik hier een poging te doen.
Geplaatst: 31 augustus31 Aug Ik herken de boom ook niet. Blad vind ik eerder iets peerachtigs hebben.Wat ik wel weet is dat de boom verkeerd gesnoeid is en daarop reageert met heel veel waterlot/nieuwe groei. In veel volkstuincomplexen mogen geen grote bomen staan dus wordt er maar gesnoeid. Of vond de vorige volkstuinier dat de boom teveel schaduw gaf en heeft 'm flink gesnoeid.Ik zou nu zoveel mogelijk waterlot verwijderen, dat geeft minder groeireactie dan snoeien in de winter.
Geplaatst: 1 september1 Sep Misschien een kweepeer die heeft beurtjaren met veel en heel weinig oogst en zo'n verkeerde snoei zal lage oogst nog in de hand werken.
Geplaatst: 2 september2 Sep Bij mijn kweeperen is het blad ronder van vorm maar het kan zijn dat er cultivars bestaan met wat lang gerekter blad.
Geplaatst: 2 september2 Sep Als profesioneel fruitbomen snoeier zet ik mijn geld op een appelboom. Deze vraagt wel een speciale snoei behandeling om hem weer rustig te krijgen (geen nu alleen maar tak en geen fruit). Alle waterloten wegknippen = fout. Een combinatie van goed (maar niet teveel) snoeien & uitbuigen & wortelsteken is nu ht advies.
Geplaatst: 6 september6 Sep Auteur Dank voor al jullie ideeën. Ik heb een gedeelte van de waterloten weggesnoeid en zal nog kijken of ik ook iets met uitbuigen kan doen. Wortelsteken lijkt me lastig. Hopelijk volgend jaar aan de hand van vruchten uitsluitsel!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.