Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Worden dwerg fruitboompjes groter in de volle grond?


wilma2

Aanbevolen berichten

ik heb een vraag over dwerg fruitboompjes die, als terras bomen verkocht worden, en waar ik er ook 4 van bezit. Nu wil ik in de herfst mijn tuin her indelen en vraag mij af,wat ik het beste kan doen. Ik wil ruim van te voren weten wat en waar alles moet staan zodat er geen domme fouten komen. Het gaat over 2x appel,1 x kers 1x mirabelle

 

Heeft het invloed op hun groeiwijze indien ik de bedoelde boompjes, die nu in pot staan in de volle grond ga zetten, en dan bedoel ik: groeien ze sneller en worden ze veel groter doordat ze dan meer ruimte zouden krijgen dan nu in de pot? Kunnen ze dan nog aan een bepaalde dwerg idee voldoen of bekom ik dan 5 mtr hoge bomen?

 

In volle grond zou 1 boom een 1 a 1,2 mtr voor zich zelf krijgen als grond oppervlak terwijl in pot dat maar 0,50 cm breed 0,50 diep is. Ik besef wel dat 0,50 dringen wordt voor een goed wortelgestel, vandaar dat ik ze liever meer ruimte geef, maar ik wil wel dat ze deze dwergvorm blijven houden.

 

Snoeien zullen jullie dan zeggen, maar dat put een boom toch ook uit om telkens wat er aangroeit weer af te halen? Lijkt me niet de bedoeling, kan hier nog geen goed beeld bij krijgen dus advies is welkom?

 

Wilma

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hangt af van de kwaliteit van de bodem. Maar in theorie zou zo'n boom iets groter moeten worden in volle grond. Maar wees gerust, het zullen nog geen reuzen worden.

Als je die boompjes in volle grond uitplant, denk ik wel dat je best een steunpaal voorziet (zo'n boompjes hebben een erg zwak wortelgestel, vandaar ook de zwakke groei).

Vegetatieve groei bij fruitbomen controleer je niet door snoeien (want dan gaat de boom nog sneller groeien), maar door uit te buigen (takken meer vlak 'sturen')

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...