Geplaatst: 11 oktober11 Okt Nou, dat ga ik dus vaker doen. Bah, wat lekker en niet te vergelijken met tofu uit de winkel. Veel werk is het ook niet, hetzelfde als verse kaas vanuit melk, zoals paneer maken. Alleen moet je hierbij de sojabonen vooraf weken en in de blender gooien. Het schijnt ook te kunnen met ongezoete sojamelk uit de winkel. Hoef je nog minder voor te bereiden. Ik heb dit recept gevolgd.Gisteravond heb ik 250 ml droge sojabonen in de week gezet in ruim water in de koelkast.Afgieten in een vergiet en met ruim water fijnmalen in de blender.In een grote pan doen en aan de kook brengen. Lekker een kwartiertje zachtjes laten koken en veel omroeren, want anders brandt de boel aan of kookt over (ja, hoor gelukt 👍)In een vergiet met kaasdoek op een flinke kom uitstorten en zoveel mogelijk vocht eruit persen (de bonenprut die je overhoudt heet Okara en daar kun je nog vanalles mee, maar dat komt later misschien wel eens aan bod).De opgevangen sojamelk opnieuw in de (schoongemaakte) pan verwarmen tot ongeveer 80/85 graden. Thermometer!Pan van de verwarmingsbron halen en er de nigari opgelost in water door roeren.Tofu links, okara rechts.Beetje wachten en dan klonteren de eiwitten zo ineens 😀. Weer uitstorten in een vergiet met kaasdoek op een grote kom.Je houdt een soort wei over in de kom en in het kaasdoek blijft het eiwit over. Beetje fatsoeneren en vervolgens in een tofupers leggen (of in iets anders met een gewicht erop).Klaar, verse tofu en ik heb de helft al op 😁Ik had om te beginnen de helft genomen van het recept.Mijn mooie Kansha boek gebruikt ook amerikaanse maten (cups enzo), maar de verhoudingen zijn allemaal ongeveer hetzelfde.Ik heb er speciaal Nigari voor gekocht, maar ik zie ook recepten met azijn, citronsap of (heus waar) kinderknutselgips van Bart Smit, maar zelf denk ik dat er dan toch wel wat additieven in zullen zitten.Nigari is magnesiumchloride en het wordt gemaakt uit zeewater. Een pond is ook maar een paar euro, dus dat nekt mij ook niet.Het rendement van 250 ml droge sojabonen (geen zin om te wegen, dus dan maar in ml) met een paar liter water, wat zouten en een verwarmingsbron is voor wat eiwitten best heel goed! Ik hield 248 gr verse tofu over en ook nog 300 gr Okara. 11 oktober11 Okt aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Dat lijkt me heerlijk. Ik hou zelf meer van Indische tempeh. Ik denk dat je daarvoor de Okara er in zou kunnen laten?
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Auteur Tempeh is met een schimmel gefermenteerde sojabonen. Een heel ander ding, eigenlijk. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 11 oktober11 Okt Ok. Dan weet ik ook meteen waarom ik het lekkerder vind dan tofu. Maar ja, tofu uit de winkel is natuurlijk wat anders dan wat jij hier gemaakt hebt. Ik bedoel minder lekker. 11 oktober11 Okt aangepast door fre3ke
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Leuk hoor…zelf maken . Ik moet er niet aan denken dat ik het eten moet, maar vind het dan wel weer leuk, dat je het zelf kan maken, en dat het dan ook nog es veel lekkerder is dan uit de winkel. 😊
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Dank je voor het verslag @woldistel ! Ik krijg meteen zin om het ook te gaan maken. Ben ook zeer benieuwd naar de smaak, want dat die veel beter is dan van de Tofu uit de super, dat geloof ik direct!Mocht je op zoek zijn naar nog meer recepten met Tofu, dan kan ik je onderstaand boek aanraden. Maar misschien heb je dat al 😊. Al haar boeken zijn trouwens leuk en vooral ook lekker.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Auteur Ik heb net twee andere e-books gekocht 😀 Maar die van jou heb ik ook nog even over getwijfeld.Asian tofu van Andrea Nguyen en nog een receptboekje met alleen okara recepten van Bruno Wüthrich. Komt er eigenlijk op neer dat je okara overal voor kunt gebruiken. De tofu is inmiddels ook al op, maar smaakt echt naar meer. Wat een verschil met die in zo'n plastic zakje uit de koeling bij de super. De hoeveelheid werk viel mij eigenlijk wel mee. Ik ga ook nog andere methodes proberen t.z.t. Ook met gips als stremsel, maar dan wel van de brouwwinkel en niet van Intertoys. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt @woldistel Zojuist waren we even weekboodschappen doen, maar helaas had AH geen gedroogde sojabonen. Je foto’s werken aanstekelijk namelijk 😉. Komende week maar eens verder kijken.Wat ik me afvroeg, je leest wel eens dat de nigari een iets bittere smaak kan afgeven. En dat je tofu dan voor het persen kunt wassen. Heb jij daar iets van gemerkt? Ik neig zelf naar citroensap als stremsel. Die kalk wordt inderdaad ook veel gebruikt las ik. Persoonlijk vind ik tofu uit de super (als je het zo rauw proeft) ook altijd een ‘kalkig’ smaakje hebben.Wat me ook bijzonder lijkt is sojavel/yuba. Heb jij iets dergelijks gezien tijdens je bereiding? Dat is ook voor veel dingen te gebruiken. Toevallig heb ik nog een pak (gedroogde) yuba liggen. Nog niet zo lang geleden gekocht en nog niet gebruikt. Ga ik wel doen binnenkort. Het zou leuk zijn als dat tijdens het proces een extra product is!
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Auteur Nee, ik had geen yuba vellen, want waarschijnlijk was mijn sojamelk te dun qua eiwitten en vetten (las ik in mijn boek) En mijn laatste stadium was onder het kookpunt. Ik las eigenlijk twee manieren om tot tofu te komen.A: geweekte bonen in de blender en gelijk de okara zeven en de melk koken of B: geweekte bonen blenderen en aan de kook brengen en vervolgens zeven. en opnieuw verwarmen.Ik wil het nog wel eens gaan doen. Maar ik heb enigzins een fobie voor vellen, klonten, droogsels in melk. Zelfs als ik er nu een beetje aan denk, word ik al een beetje misselijk. Dat is iets van vroeger.Ik ben benieuwd of dit met yuba vellen anders zou zijn, omdat mijn brein dat niet associeerd met koemelk. Je hoort het nog wel eens. Alles kokhalzend de afvoer in of toch gewoon gelukt, want hé, soja, geen koe? Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt 4 minuten geleden, woldistel zei:Maar ik heb enigzins een fobie voor vellen, klonten, droogsels in melk. Zelfs als ik er nu een beetje aan denk, word ik al een beetje misselijk. Dat is iets van vroeger.Echt hè. Ik lees hier mee want ik vind supermarkt tofu steeds viezer, de laatste keer heb ik het zelfs weg gegooid na het openen van het pak, te smerige substantie/geur. Nu zie ik mezelf niet doen wat jullie doen hoor dat krijg ik niet meer voor elkaar maar ben wel erg benieuwd naar het proces. Verder: ik krijg de rillingen bij het idee van vellen. Ook van klonten en van verse mandarijnpartjes in de yoghurt. Soms lastig uit de leggen aan mensen..dat het niets met smaak te maken heeft.( vakantiekolonie kindje voor wie het wat zegt )Ik weet niet of ik daar overheen heb gelezen, hoe is het met de houdbaarheid van deze tofu? En kun je meteen al smaak erin stoppen voor het persen? We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Auteur 6 minuten geleden, appelvrouw zei:. Nu zie ik mezelf niet doen wat jullie doen hoor dat krijg ik niet meer voor elkaarHet is minder werk dan ik dacht, dus als ik lees wat jij normaal voor elkaar krijgt, kan je dit vast ook wel. Sojabonen weken gaat vanzelf, even spoelen en dan in de blender met schoon water. Pap koken tot kookpunt en regelmatig roeren wegens aanbranden. Afgieten in een vergiet met kaasdoek. Uitpersen en de sojamelk opnieuw verwarmen tot 85'C. Van het vuur halen en stremsel toevoegen. Roeren en de gestremde massa opnieuw in het vergiet met kaasdoek gieten. Uit laten lekken en eventueel in een pers zetten. Of gewoon in het vergiet met een gewicht erop.En ja, yuba vellen vind ik wel wat spannend. Ik ben blij dat er ook andere mensen zijn die steigeren bij vellen en klonten en stukjes in melkprodukten😁 12 oktober12 Okt aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt 1 uur geleden, appelvrouw zei:Ook van klonten en van verse mandarijnpartjes in de yoghurt. Soms lastig uit de leggen aan mensen..dat het niets met smaak te maken heeft.1 uur terug, woldistel zei:Ik ben blij dat er ook andere mensen zijn die steigeren bij vellen en klonten en stukjes in melkprodukten😁Dat is helemaal niet zo gek hoor! Daar is zelfs formeel een woord voor: textuur-aversie 😁. Zelf ben ik ook niet zo dol op vellen, maar die gedroogde yuba maakt het voor mij een stuk makkelijker.En als je wel eens sushi of riceroll hebt gegeten, is de kans aanwezig dat je het wel eens gegeten hebt, maar aanzag voor ei/omelet 😉. Bijvoorbeeld: het gele op onderstaande foto is yuba en geen ei….
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Aha! Ik vond al dat ze dat ei wel erg dun en gelijkmatig dun en geel/beige bakten..zag er een fabrieksproduct in. Leuk om te weten..ook de textuur aversie..heeft het eindelijk een naam. @woldistel misschien ooit dan, in de winter het klinkt idd niet als enorm veel werk. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 12 oktober12 Okt 17 minuten geleden, appelvrouw zei:vond al dat ze dat ei wel erg dun en gelijkmatig dun en geel/beige baktenEr wordt ook vaak omelet gebruikt hoor, maar ook regelmatig yuba.
Geplaatst: 12 oktober12 Okt Verse Yuba is zo ongelooflijk lekker. Ik kan de smaak niet omschrijven, daarvoor at ik het te lang geleden (2010 in Japan in een tofurestuarant). Maar echt, ik wist toen niet wat het was en wist ook niet wat ik proefde. Zijdezacht in elkgeval en het heeft niets van doen met klonten of koeienmelkvellen.Alleen al voor Yuba zou ik bijna zelf tofu gaan maken. Leuk hoor, ik volg je avontuur. 12 oktober12 Okt aangepast door hazeltje A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 13 oktober13 Okt Auteur 16 uren geleden, appelvrouw zei:hoe is het met de houdbaarheid van deze tofu?Sorry, had ik overheen gelezen. Houdbaarheid is een paar dagen in een bakje met water in de koelkast. Water elke dag verversen.Maar zolang blijft dit bij mij niet staan 😉😋12 uren geleden, hazeltje zei:Alleen al voor Yuba zou ik bijna zelf tofu gaan maken. Leuk hoor, ik volg je avontuur.Ik ga het ook echt wel een keer proberen. En anders maar droge vellen kopen. Misschien ben ik er overheen gegroeid. Ik heb ook geen moeite met die doorzichtige rijstvellen voor de spring-rolls. Mischien heb ik het alleen met melkproducten🤞 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 26 oktober26 Okt Auteur Op 12-10-2025 om 20:42, hazeltje zei:Alleen al voor Yuba zou ik bijna zelf tofu gaan maken.Nou van wat ik hier las kun je ook gewoon een proces volgen voor het maken van alleen yuba. Ga ik ook nog wel eens doen. Ik heb net voor de derde keer tofu gemaakt. Dit keer niks laten overkoken 😇 en de okara ligt nu op de droogtray in de Stockli waar ik toch al pepers aan het drogen was. @fre3ke Ik kwam ook een recept tegen voor tempeh van okaraLijkt me ook wel interessant. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 oktober28 Okt Die broeikamer voor tempeh is niet makkelijk te imiteren. Misschien in een hete zomer, in huis, als je het ook veel besproeit? In ieder geval waag ik me er even niet aan, want tempeh uit de winkel vind ik prima.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.