Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Schutting van geïmpregneerd hout: gezonde groente?


Adoka

Aanbevolen berichten

Beste iedereen, ik ben hier nieuw dus misschien is het een voor jullie wat domme vraag, maar goed hier komt ie:

 

We zijn net verhuisd en hebben in maart een schutting laten plaatsen (geimpregneerd). De schutting staat niet in contact met de grond er zit nog een betonnen balk tussen (daar staat de schutting op en tussen).

Nu had ik hele mooie groenteplanten opgekweekt en die heb ik langs de schutting geplaatst met speciale grond. Het groeit allemaal heel hard, maar ik kwam erachter dat het blad wat tegen de schutting aan kwam iets zwart werd en opkrulde. Na wat zoeken op internet kwam ik erachter dat geimpregneerd niet zo goed was, maar ja het staat er nu en alles zit al in de grond.

 

Ik heb de schuttingplaatser gemaild en die vertelde mij dat het Kema gekeurd was en dat je rustig uit de tuin er langs kan eten.

 

Maar ja ik twijfel, inmiddels groeien er nu al hele mooie courgettes en tomaten aan de planten.

 

Wat denken jullie (de experts) hiervan zou je ze gewoon kunnen eten of zal ik het maar weggooien (wat ik wel erg zonde zou vinden, maar gezondheid boven alles)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat het kwaad kan, zeker omdat de schutting niet in contact komt met de grond.

 

Ook met onbehandeld hout of ander materiaal krijg je dit soort plekjes aan de bladeren. Dat is van het schuren.

Dus gewoon lekker genieten van je tomaten en courgettes hoor.

Er zit op zeker minder 'rotzooi' in/op dan uit de winkel (en in de lucht 'hangt' oo van alles)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum. Domme vragen bestaan niet, wel domme antwoorden.

Zwaar giftige middelen worden inmiddels niet meer gebruikt om gezondheids- en milieuredenen.

Dat de schutting een Kemakeur zou hebben geloof ik niet omdat Kema alleen elektrische apparaten test en ik denk niet dat er aan de schutting een snoer zit.

Mogelijk bedoeld de schuttingplaatser dat er een keurmerk van Dekra op zit, een organisatie waar Kema is ondergebracht. Vraag hem maar eens naar dat keuringsrapport.

Maar met de chemicalien in de tomaten zal het zo'n vaart niet lopen.

met vriendelijke groet, Rubo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroeger zat er heel veel koper en andere middelen in tuinhout en kregen medewerkers van inpregneer bedrijven veel kanker etc. Het nieuwe hout is verduurzaamd met andere middelen dan vroeger. Giftig is het altijd maar je eet het hout niet zelf op ook verf is giftig ook de verven op waterbasis.

Het hout heeft een CE en een FSC keurmerk

Je kan gewoon groente telen naast een schutting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je nog ongerust bent over het uitspoelen van het verduurzamingsmiddel in de grond (=in je planten als ze het tenminste ook opnemen) kun je nog 2 dingen doen:

- de schutting schilderen met een dekkende beits, dat sluit het middel op

- een verticale afscheiding in de grond zetten tussen je schutting en je plantjes, bijvoorbeeld een hoge borderrol; het lekwater loopt dan de grond in maar komt niet bij de worteltjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...