Geplaatst: 13 november13 Nov Ik heb sinds een aantal jaren een mispelstruik in de tuin. Vorig jaar had die voor het eerst een paar mispels eraan, maar dit jaar zit de struik best vol. Nachtvorst hebben we hier ook al meerdere keren gehad, maar de vruchten zijn nog keihard. Ik weet dat je mispels pas kunt oogsten als de vruchten zacht zijn, maar ik dacht dat die wel snel af zouden rijpen na de eerste nachtvorst (was ongeveer een maand geleden). Is het normaal dat de mispels nu nog niet afgerijpt zijn?
Geplaatst: 13 november13 Nov Vallen ze nog niet van de boom af? Je kunt ze gerust nog een tijdje laten hangen. En als ze toch hard blijven, dan kun je ze altijd koken en er moes van maken e.d.Ik las ook dat je ze een tijdje in een fruitkistje kunt laten rijpen. Ik heb vroeger ook mispels gehad in Spanje, maar door de vele zon rijpen ze sneller.
Geplaatst: 13 november13 Nov 4 uren geleden, Flup zei:Ik weet dat je mispels pas kunt oogsten als de vruchten zacht zijnDat is niet waar je kunt de mispels nu zeker plukken en laten afrijpen.Ze zullen zoals Petra ook aangeeft wel zacht worden aan de boom ( of echt rot) maar binnen afrijpen is geen enkel probleem.Hier een link naar twee berichten: het eerste bericht is een geleirecept het tweede bericht dat er onder staat gaat over het voorbereiden van de harde mispels. Met foto zoals ik dat zelf deed.https://appeljaminfrankrijk.blogspot.com/search/label/MispelAppeljam in Frankrijk 13 november13 Nov aangepast door appelvrouw We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 13 november13 Nov Ik heb ze al allemaal van de struik af. Vorst was niet eens nodig, en als ze binnen liggen worden ze vanzelf zacht. Wel ligt het er misschien aan welk ras je hebt. Kan me voorstellen dat die grotere moeilijker afrijpen dan de wat bescheidenere formaten
Geplaatst: 13 november13 Nov En @Flup ik wil er nog aan toevoegen dat wij 7 mispelbomen hadden en die kregen heel veel rotte plekken (zo rot als een mispel heet het) en ik vond ze niet lekker, dus ik heb er wat van gemaakt door ze te koken, maar nog niet enthousiast.Maar! Vrienden van ons huurden elk jaar een appartement in onze buurt, 8 km verder en zij hadden een mispelboom staan, was van de buren, maar die mochten ze eten en toen zeiden mijn vrienden: wil je een paar proeven, deze zijn zo lekker! En ja, wat waren die heerlijk! Zij aten die elk jaar begreep ik, dus het is ook belangrijk waar ze staan, welke voeding, etc. Want zo ver ik weet deed mijn man er niets aan (hadden het veel te druk met andere zaken en hadden vele vruchten van de vijgenboom o.a.) Ik was toen helemaal niet bezig met een moestuin, mijn man wel, maar met zijn groenten in de kas. 13 november13 Nov aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 13 november13 Nov De variëteit van de mispel is ook belangrijk, "Westerveld" bijvoorbeeld rijpt erg laat af.
Geplaatst: 13 november13 Nov Ik heb Süssmispel, die heeft het hoogste suikerpercentage van alle rassen volgens het internet. Ik vind hem heerlijk Verder heb ik Apyrena, die is pitloos. Daar hoop ik binnen een week meer over te kunnen vertellen.En dan heb ik nog Nottingham, daar heb ik 1 vrucht van kunnen redden, die ligt nog zacht te worden dus ook voor die geldt to be continued. Alledrie de bomen zijn nog niet heel groot, vandaar zo weinig vruchten
Geplaatst: 13 november13 Nov Die van mijn boom liggen al klaar om opgeschept te worden. Ik wacht nog even op de laatste exemplaren.Zal wel weer een kruiwagen vol mispels en blad worden. Naamloos, produceert veel, ligt ineens op de grond en dan ben je meestal alweer net te laat. Ach, gelukkig eindigt alles als compost. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 14 november14 Nov Auteur Dank voor jullie reacties, ik ga dit weekend dan oogsten. Welk soort ik heb, moet ik opzoeken. Zal wel niet de beste soort zijn, maar al doende leer ik. Ik koop dan gewoon een andere erbij. Süssmispel klinkt goed en ook de pitloze mispel klinkt goed. Daar ben ik wel benieuwd naar de ervaringen.
Geplaatst: 14 november14 Nov Ik zal updaten en mocht ik het vergeten, herinner me er gewoon aanDie süssmispel kun je sowieso niet verkeerd mee gaan, ik had de fotos ook op mijn prive Facebook gezet, en veel mensen spraken me aan van gatver wat ziet dat er smerig uit. Vervolgens zei ik proef dan. Eerst durfden ze alleen te ruiken, ruikt natuurlijk heerlijk naar appelmoes/kaneel. Toen toch maar proeven. Ze vonden het allemaal lekker en waren enorm verrast ondanks dat ze zo sceptisch waren van tevoren
Geplaatst: 14 november14 Nov Precies @Fruittuin17 Ik dacht dat in het begin ook, totdat je de goede proeft.
Geplaatst: 16 november16 Nov Ik heb net Nottingham en Apyrena geproefd. Ze halen het bij lange na niet bij de Süssmispel. Kan natuurlijk ook zijn dat het plukmoment anders had gemoeten, dat is altijd een beetje moeilijk met mispels. Maar vooralsnog ben ik niet zo positief over die andere 2 vergeleken met de Süssmispel
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.