Geplaatst: 46 minuten geleden46 min Ik woon hier nu een 20 jaar en tuin drastisch aan het veranderen .Struik aan het uitdoen waarvan waarde weinig van is, buiten schuilplaats voor vogels.Taxus haag moet er ook uit voor plaats te maken voor bessestruiken. Meteen afsluiting vernieuwen .Langs andere kant is nog wel een brede hoge beukenhaat die vogels kunnen gebruikenPruimen boom die aan het scheuren is . Soort onbekend en vrij groot moet ook plaats maken voor iets anders.Kweekbedden moeten opschuiven, voor er achter plaats te maken voor pruimen haag. Die er van oorsprong nog niet waren de bedden . Was eerst 1 oppervlakte die jaarlijks werd gespit. Nu bakken die niet gespit worden.Mijn ouders hebben ook steeds een moestuin gehad en wou het anders . Bij hun was het voor het gezin te voorzien aan voedsel. En alle middelen waren er bij manier van spreken goed voor . Rupsen op kolen dan spoot je er voor . Aardappelen die moesten om de zoveel tijd gespoten worden om oogst te verzekeren. Als ik er mijn werk er in steek wil ik het ook beter dan in de winkel maar wil me natuurlijk wel voorzien in mijn eigen groenten en fruit.Zelf 1 of 2 jaar aardappelen staan gehad en daarna niet meer . Als je moet spuiten voor oogst te hebben neen dank u. En dan nog opbrengst de vierkante meter. Liever meer variatie en ook niet allerdaagse dingen uit de winkel.Knot krulwilg in de voortuin moet er met de tijd uit en vervangen worden door iets anders.Voortuin op eerste moment gazon en veel buxus. Ja gazon word gezegd weinig werk . Maar als je op jaarbasis bekijkt toch wel veel werk als je alle maaibeurten op telt .daardoor gras weg en struiken heb je wel wat meer werk aan om deze te snoeien maar is maar 1of 2 keer per jaar en gras afrijden wekelijks met zijn tijden.dus eerst gras vervangen door hagen en planten. En bij komst buxusmot, na jaar buxusmot buxus er uit en leiappels in de plaats.Meer bewust van wat ik plant . Zaterdag nog om wat kleine fruitbomen geweest. Per toeval belde mijn moeder als ik op weg was naar huis.Haar opmerking je gaat het ook overal zoeken . En zo was ik eigenlijk ook in het begin die pruimenboom die plaats moet maken is ook mogelijk uit supermarkt. Wil pruimen en daar staan er in promotie waarom die dus niet . Nu eerst zoeken naar ras en eigenschappen en betrouwbare plaats om deze te kopen.Dus hier veranderd de tuin in de loop van de tijd en manier van tuinieren. Al brengt het soms veel werk met zich mee. Mijn vraag hoe evolueert het manier van tuinieren bij andere ? En mag het ook nogal wat werk zijn om het aan te passen?
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.