Geplaatst: 6 uren geleden6 u Ik zag dat de Action een hoop tuin gerelateerde artikelen heeft zo als kweekbakjes zaden en kokos.Wat zijn nou echte aan en afraders om hier zo goedkoop te kopen?
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Volgens mij staat het internet vol met argumenten om nÃet bij de Action te kopen..Goedkope ongecontroleerde zooi, gebruik van weekmakers in plastic gebruik’ van andere schadelijke stoffen, onduurzaam geproduceerd en lang niet altijd in Europa dus ook nog vervuilend vervoerd in enorme containerschepen over de halve wereld gesleept om dan soms meteen stuk te gaan na aankoop en zodoende op vuilberg of in de plastic soep terecht komt ( wat geeft het het was zo goedkoop we halen wel weer een nieuwe) om maar niet te spreken over de werkomstandigheden.Hoe vaak heb ik gelezen dat mensen klaagden over zaden in Verweggistan gekocht die helemaal niet dat plantje gaven dat ze wilden.Maar vooral toch wel de kwaliteit en het vervoer. Koop lokaal bijvoorbeeld bij de Bolster Onze eigen bio zaadkweker.Doe mee met de BiozadendoosZoek je aparte zaden kom dan naar een van de vele zaden beursen bv Deze die Nederland en België rijk zijn..kom bijvoorbeeld naar de Moestuinforumdag en ruil je suf tevoren.Over kokosvezel dat vast wel een duurzaam alternatief voor de tuinis kan ik niet zoveel zeggen. Je zou uit kunnen zoeken wat het kortste of minst vervuilende manier van vervoer is deze kant op. We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Gaan we nu hier verder met bashen op de Action? ik dacht dat het na het aanbieding topic wel even genoeg was.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u @Henk. Om antwoord te geven op je inhoudelijke vraag m.b.t. aan- en afraders, hierbij mijn bevindingen.Persoonlijk vind ik de potgrondblokken die na hydratatie rond de 25 liter volume opleveren, prettig om mee te werken. Mijn zaailingen (grond wel gemend met vermiculiet) en grotere planten deden het daar prima in. Bijkomend voordeel: zolang je ze niet gebruikt nemen ze nauwelijks ruimte in beslag.Vorig seizoen had ik daarnaast ook de kokosblokken van 10 liter. Daar was ik minder tevreden over. Ten eerste leken de planten het daar minder in te doen. Na mengen met potgrond uit een zak ging het overigens beter. Maar wat ik vooral heel onaangenaam vond, was dat er bij hydratatie van die blokken een chemisch luchtje vrijkwam. Als ik me goed herinner had iemand anders diezelfde ervaring (ik dacht dat dat @Lia56 was). Dat laatste is voor mij de reden om die blokken dit seizoen niet meer te kopen. Die lucht was echt misselijkmakend en gaf een onaangenaam gevoel. Je kweekt er immers voedsel in.Dan de meststoffen. Afgelopen seizoen had ik zowel koemestkorrels als vloeibare mest. Bij die laatste had ik niet goed gekeken, daar miste de P in de samenstelling. Dit jaar verkopen ze vloeibare mest met alles er in, NPK dus. De samenstelling zal wellicht beter kunnen als je echt soortgericht bemest, maar ik gebruik dat voor al mijn potten. Voordat ik ga planten in de volle grond mest ik bij met de korrels en dat werkte tot nu toe prima. De grond is dan wel al eerder gemulched.Voor wat betreft de zaden, heb ik vorig jaar kropsla en OI-kers gekocht. Kiemkracht van beide soorten was uitstekend. Beiden hebben het ook prima gedaan. De OI was overweldigend in bloei en groei. Maar dat ligt natuurlijk mede aan de standplaats. Daarvan heb ik zaad gewonnen voor dit seizoen. Wel onlangs de laagblijvende soort bijgekocht als bodembedekker.Tenslotte ben ik blij met de kweektafels op poten. Goed formaat (voor mijn tuin dan) met goed sluitende deksels waar ook nog regelbare ventilatiegaten in zitten. Na 1 seizoen staan ze er nog als nieuw bij. De grote kunststof potten vind ik ook fijn. Daar kweek ik mijn pepers in. Staat toch net iets leuker dan een emmer. Maar dat is vanzelfsprekend een kwestie van smaak.Tot zover mijn review.
Geplaatst: 2 uren geleden2 u Ik houd van de action. Maar hee jongens, ieder zijn ding en mening he? Oorlog is er al zat! Oohh..en Henk….fijne tuinhandschoenen daar ( de groen gele) die gaan zelf bij mij, sloddervos die ik ben , een seizoen lang mee! 😊
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Moeilijk topic, de gebruikte weekmakers die je vermeldt @appelvrouw vind ik best al raar, elke importeur hoort zich aan de Europese regels te houden en dus ook REACH, dus ik denk dat dit vaak meer in orde is bij Action dan een willekeurige BOL of Amazon of Temu. Dit wil natuurlijk niks zeggen over de kwaliteit of werkomstandigheden (wat ik een punt vind) , maar zie daar best soms relatief goeie kwaliteit/prijs staan naast natuurlijk ook veel mindere. Los van dit, ik vind je hele argumentatie correct, koop liefst binnen Europa of gewoon ruil met mede tuinders.Het zaad bij action is wat het is, niet wat ik bv voor tomaten zou gebruiken, maar als je bv een gewone cherry wil zal dat best wel gaan. Ook bv voor basilicum, dat is gewoon basilicum.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 54 minuten geleden, jootje zei:fijne tuinhandschoenen daar ( de groen gele) die gaan zelf bij mij, sloddervos die ik ben , een seizoen lang mee! 😊Amen * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Super off topic, maar ik zie regelmatig in andere winkels (ik noem geen namen) of bij de stunts online exact dezelfde producten als bij de Action, Temu, Shein e.a. Dropshipping is real mensen, en ook winkels maken zich er schuldig aan. De tijd dat ik dacht dat wat ik in duurdere winkels kocht, beter van kwaliteit was, is echt voorbij. Alleen dingen die serieus biologisch gemerkt zijn, lokaal geproduceerd, of die bij ketens met een eigen merk worden verkocht (bv. Hema), vertrouw ik nog enigszins. Daarom koop ik sommige dingen dan toch bij de Action of Temu, bijvoorbeeld die prachtige zaaibakken met kap of de tuinhandschoenen die Jootje al noemde (hier gaan ze ook een heel seizoen mee!), want anders betaal ik dubbel voor hetzelfde. De tuinschepjes van de Action zijn trouwens van pisbakkenstaal, en zijn hier al regelmatig gesneuveld, maar dat mag voor die prijs ook. Voor erbij toch wel handig en ik kan er tien van kopen tegen eentje van Gardena. Maar hun zaadjes laat ik tegenwoordig links liggen. Ik geef de voorkeur aan bio (zelf geoogst, geruild, of van bijvoorbeeld de Bolster) of heirloom types. Ieder zijn ding. Ik ben een trouwe klant bij de Action en Temu voor o.a. spullen voor de moestuin. 1 uur geleden1 u aangepast door Tanja65 * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 uur geleden1 u @jootje Ze (de tuinhandschoenen) vallen dit jaar ruim uit. Vorig jaar had ik die met de blauwe randjes en mijn man de groene, dit jaar allebei de groene. Voor mij iets te groot, maar de maat kleiner (rood meen ik) is te klein. Misschien eerst passen voor je uit gewoonte de maat koopt die je altijd had? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Bij de action is het even goed te kijken en voelen hoe de kwaliteit is, gelukkig kan dat in een fysieke winkel makkelijk. De afgelopen jaren is de kwaliteit flink omhoog gegaan maar het is goed om kritisch te blijven. Het is niet nodig om mensen bang te maken voor ongecontroleerde zooi want de action moet gewoon voldoen aan de wettelijke eisen en met een fysieke winkel kan deze niet zo makkelijk omzeilen als bepaalde online verkopers. In het verleden waren er veel slechte ervaringen met de zaden van de action. Het zijn inmiddels weer andere zakjes dus wie weet is het nu beter maar persoonlijk zou ik eerder wachten op die van de Lidl mocht het budget moeten.Mijn goede ervaringen zijn allemaal al wat ouder en de producten zijn inmiddels vernieuwd. Zo had ik goede ervaringen met de kweekkastjes voor de vensterbank en de Garden Touch drukspuit gaat bij mij ook al jaren mee.Recentere aankopen waren de vierkante plantenschotels waar de P9 potjes goed op passen en mijn kinderen gebruiken handgereedschap van de action wat boven verwachting goed bevalt.Edit: nog een aanrader de Edding 300 permanent marker. Deze is ook op andere plekken te koop dus misschien geen echte action aankoop maar wel een stift die buiten leesbaar blijft. 1 uur geleden1 u aangepast door loes
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Die vierkante plantenschotels zijn ook fantastisch voor voorzaaien in een eiertray, mocht je die willen gebruiken. Als je de trays nat maakt, kun je er precies eentje op proppen. Pas daarna vullen met aarde, Ik gebruik ze ook in de foliekas op de tafels. Ze sluiten prima aan en zo heb ik veel minder gemorste aarde of water. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 33 minuten geleden33 min 2 uren geleden, Dahli zei:Vorig seizoen had ik daarnaast ook de kokosblokken van 10 liter. Daar was ik minder tevreden over. Ten eerste leken de planten het daar minder in te doen.Zit ook 0,0 voedingstoffen in, alleen gebruiken met ontkiemen, daarna moet je meteen vloeibaar bemesten, of direct gaan overpotten naar potgrond.Gebruik ook de kokosblokken voor ontkiemen, eigenlijk atijd tevreden mee.Zelf heb ik de vierkante plantenschotels ook, ook heel te vreden mee, na 4jaar is er nog geen één kappot gegaan.
Geplaatst: 29 minuten geleden29 min 2 uren geleden, loes zei:bashen op de ActionBehalve dat mijn kennis van het woord bashen ontoereikend is heb ik ook vast gepraat over de Action in een ander topic gemist. Dan had ik daar al eerder kunnen mopperen. Maar er wordt me gevraagd wat ik vind en dus geef ik antwoord😉Over zaden had ik wel wat genuanceerder kunnen zijn misschien maar met de grootmachtzadenverkopers aan de ene kant breek ik graag een lans voor het kopen bij de andere kant, de Bolster of andere bio bedrijven die zelf zaden ontwikkelen en voor het ruilen met een andere tuinier. En ik hoor en lees al jaren negatieve verhalen over de zaden van de Action.Ik vraag me door de zeer lage prijzen af hoe dat zit met de werkelijke kwaliteit en gezondheidsnormen in vergelijking met duurdere alternatieven. Hebben jullie dat niet? Het is voor mij moeilijk te verifiëren of de Action, en misschien vooral de toeleveringsbedrijven, aan de gewone normen voldoen. Jullie willen me toch niet wijsmaken dat deze bedrijven zich braafjes aan de regels houden.En verder vind ik het niet ok steeds iets goedkoops nieuws te kopen van povere kwaliteit omdat het goedkoop is ipv één product dat misschien wel 5 x zo duur is maar wel levenslang meegaat. De plastic afvalberg is al groot genoeg.Het is niet zo dat alles verkeerd is aan de Action dat had ik nog wel kunnen aangeven in mijn bericht. Er is genoeg te vinden dat bv in Europa is geproduceerd en dat zeker aan de normen voldoet. De Action verkoopt ook bv plantenschotels gemaakt van gerecycled plastic en gemaakt met Nederlandse windenergie. Helemaal top. Ik voel me soms wel een roepende in de woestijn 🥵niet alleen over het kopen bij dit soort bedrijven hoor, over veel wat met duurzaamheid te maken heeft. Maar daar kunnen we ooit wel eens een ander topic over beginnen We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎
Geplaatst: 10 minuten geleden10 min 19 minuten geleden, rorror zei:Zit ook 0,0 voedingstoffen in, alleen gebruiken met ontkiemen, daarna moet je meteen vloeibaar bemesten,Dat heb ik vanzelfsprekend gedaan. Ik heb niets puur in die kokosblokgrond gezet zonder voeding. Het enige dat ik op puur die blokken heb proberen te laten ontkiemen waren pompoenzaden. Dat was 3 x een drama. Maar dat kan natuurlijk ook aan mijn (gebrek aan) skills liggen 😉. Ik heb het daarna vooral als vochtvasthoudend vulmiddel gebruikt door gewone potgrond. Dat was ok. Alleen vond ik die chemische lucht destijds dus nog steeds vreselijk.
Geplaatst: 8 minuten geleden8 min "Ik vraag me door de zeer lage prijzen af hoe dat zit met de werkelijke kwaliteit en gezondheidsnormen in vergelijking met duurdere alternatieven."Mmm, alles ingevoerd binnen Europa moet aan dezelfde regels voldoen, action zal wel genoeg controles krijgen, tenzij als particulier kan je dit omzeilen via Temu , Amazon, en dergelijke. Maar vraag je eens af of een duurder product soms echt zoveel beter is zonder te kijken naar de eigenschappen, vaak is dit een naam voor hetzelfde, met een kleine visuele wijziging om een hogere prijs te zetten. Laten we wel wezen, action zit in de lagere prijsklasse, soms zitten daar goeie tussen soms ook mindere, je moet gewoon item per item vergelijken en dan je keuze maken.
Geplaatst: 1 minuut geleden1 min 14 minutes ago, appelvrouw said:Ik vraag me door de zeer lage prijzen af hoe dat zit met de werkelijke kwaliteit en gezondheidsnormen in vergelijking met duurdere alternatieven. Hebben jullie dat niet? Het is voor mij moeilijk te verifiëren of de Action, en misschien vooral de toeleveringsbedrijven, aan de gewone normen voldoen. Jullie willen me toch niet wijsmaken dat deze bedrijven zich braafjes aan de regels houden.In vele sectoren worden 'achterpoortjes' gezocht én gevonden,maar voor zaden zijn er duidelijke EU richtlijnen,zoals een fytosanitair certificaat voor import van buiten de EU.Natuurlijk heeft zo'n certificaat niks van doen met kiemkracht en uiteindelijke groei,maar ongebreidelde import wordt wél gecontroleerd....😉Wat duurzaamheid betreft kan ik je helemaal volgen,maar we mogen ook niet vergeten dat voor de Europese doelstellingen ondertussen al een groot deel van China veranderd is in een maanlandschap.😉Punt is,als ik in de Action leuke dingen zie die ik kan gebruiken én er een beetje degelijk uit zien,maal ik er niet echt om vanwaar ze ingevoerd zijn,zolang de kwaliteit minstens 'redelijk' is.Onze 'eigen maakindustrie' hebben we zelf reeds 30 jaar weggejaagd uit onze contreien....😉
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.