Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zoete aardappelen 2026

Featured Replies

Geplaatst:

Ik had zoals gewoonlijk weer perfecte oogst zoete aardappels. De laatste zijn net op... Ligt aan de soort denk ik... Ik stek al enkele jaren van mijn eigen aardappels en dat werkt zowel in potten als vollegrond perfect. Nu weer aan het stekken. Als je in de buurt van Eindhoven woont dan mag je wel een plantje van mij proberen dit jaar. Als je een mooie grote over kan houden dan kun je deze in januari weer in water zetten en weer opnieuw stekken. Dan hoef je nooit meer zoete aardappelplantjes te kopen.

20250302_172257.jpg

20260104_095447.jpg

Geplaatst:

En welke heb jij dan @sygys ?

Geplaatst:
  • Auteur

Goede vraag. Ik heb ze enkele jaren geleden gekregen van iemand dus heb geen idee welke het precies is. Ze zijn wel lekker )

Ze zijn roze paars met een oranje binnenkant

Ze zijn overigens wel erg vatbaar voor schimmels als ze eenmaal geoogst zijn. Je moet er genoeg overhouden voor het jaar erop. Er sneuvelen er bij mij altijd een aantal voordat ik ze opnieuw kan stekken

20250729_182054.jpg

aangepast door sygys

• 1 maand later ...
Geplaatst:

2e week januari had ik een zoete aardappel op water gezet. Er gebeurde 25 dagen niets. Daarna dezelfde aardappel 2 weken geleden in aarde gelegd. Er gebeurt nog steeds niets. De foto vertekent enigszins, na Petra’s aanwijzingen heb ik hem dieper in de aarde gelegd (voor 2/3). Bakje staat in de vensterbank, boven een verwarming. Grond is vochtig. Bataat is Bellevue, gekocht in de super.

Hoe lang duurt dit grapje gemiddeld genomen 😔? Of gaat deze het sowieso niet meer doen na 6 weken?

IMG_9267.jpeg

Geplaatst:

Supermarkt aardappels kunnen bespoten zijn met een kiemremmend middel (dan loopt die minder snel uit = langere verkoopduur).
Maar aan de andere kant, niet elke aardappel loopt even snel uit. Als je er nog eentje hebt, kun je die ook proberen.

Geplaatst:

Ik denk dat je er misschien eentje hebt getroffen die behandeld is geweest tegen uitlopen. Je zou ondertussen wel iets hebben moeten zien opkomen denk ik.

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Dank @Tanja65 en @acpronk . Dit was de laatste en grootste uit de zak destijds. Ik kijk het nog even aan. Hij staat nog niet in de weg. En anders volgend seizoen nog maar eens proberen met officieel pootgoed 😉.

Geplaatst:

Hier liggen er drie sinds drie weken in een verwarmd bakje en alledrie geven ze spruiten dus ik vrees dat je pech hebt :-/.

Geplaatst:
28 minuten geleden, ElkeV80 zei:

in een verwarmd bakje

Ik vermoed dat dit ook wel een rol speelt. Ik heb geen extra verwarming door een matje bijvoorbeeld en de verwarming staat hier overdag op 19, soms 20 graden. Ik zet het bakje straks op de router denk ik 🤔. Ik heb nog maar 1 peper in een gripzakje in de deno, die kan er prima naast. Wie weet! En anders jammer maar helaas.

Geplaatst:
57 minuten geleden, Jorieke123 zei:

Zonder warmte dus...

Dan vrees ik het ergste hier…. Ik zag soms dat anderen uitlopers hadden bij supermarkt-exemplaren, dus dacht ik probeer het gewoon een keertje. Ik was erg enthousiast geworden van het ‘zoete aardappelen handleiding’-topic. Volgend seizoen dan toch maar eens anders aanpakken. Het bakje krijgt nog wel 2 weken de tijd op de router als laatste ultieme poging.

Geplaatst:

Zoet aardappelen kun je echt nog een tijdje stekken! Misschien een exemplaar uit de biowinkel?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

Til het bakje op en kijk even naar de bodem. Zie je wortels?

Ik kweek ze ook altijd op deze manier. Maar ik heb er wel een zelfde bakje als kap over en ze staan op de vensterbank voor het zuidraam. Verwarming 's avonds aan. Soms duurt het gewoon verschrikkelijk lang 🤷

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:
45 minuten geleden, woldistel zei:

Til het bakje op en kijk even naar de bodem. Zie je wortels?

Daar heb ik al een paar keer naar gekeken, niets. Zo’n zelfde er bovenop als deksel is een goeie! Doe ik morgenochtend meteen.

Geplaatst:
  • Auteur

Zoete Aardappels die niet willen kiemen moet je eigenlijk in water zetten. Dan weekt de bespoten rommel er misschien af. Als je meer succes wil kun je beter biologische zoete aardappelen kopen in de supermarkt. Dan heb je meer kans dat er geen chemicaliën opgespoten zijn.

Ik heb een paarse soort die op. Dit moment geen scheuten maak maar al weken alleen wortels produceert. Ik heb bijna het idee dat hier geen scheuten aankomen. Nog maar even geduld denk ik..

Nog even een pro tip voor beginners. Als je de scheuten uitplanten in potjes zorg dan dat je hele grote potten gebruikt. Mijn ervaring is namelijk de afgelopen jaren dat wanneer de scheuten te lang in een klein potjes staan de wortelkluitjes heel compact zijn. Dit resulteert In zeer oppervlakkige en zeer gedrongen zoete aardappels heel dicht bij de plant zelf. Mocht het allemaal te hard gaan dan kun je de top van de scheut ook weer afknippen en deze opnieuw in water zetten. Zodat je bij uitplanten een mooie verse scheut hebt die niet al 2 maanden in een te klein potje staat. Vaak zie je weer witte puntjes op de steel van de scheut als deze langer wordt. Op deze plek komen nieuwe wortels. Als je deze ziet dan kun je daar net onder de scheut afknippen en een weekje in een glas water zetten tot er weer wortels verschijnen. Je hebt nu weer een verse scheut. Als je genoeg overlaat dan komen aan de afgeknipte plant weer nieuwe scheuten die je op dezelfde manier weer kunt gebruiken. Ik zal vanavond een foto sturen

aangepast door sygys

Geplaatst:

Net wat @acpronk zegt, kan zijn. Ik had vorig jaar 3 soorten uit 3 verschillende supermarkten. Maar ik had ze in kleine stukken gesneden die allemaal apart uitlopen. Ik had ze ook op een warmtemat gezet, dat vinden ze prettig en gaat goed bij het opkweken.
Amerikaanse van de Aldi deden het iets minder.

Duitse aardappelen van de Famila: deden het prima.

Portugese van de Edeka die ging steeds schimmelen en die heb ik verwijderd.

Ik had ook geen gaatjes in het bakje. Dat is wel beter, zodat overtollig water weg kan lopen.

Na 1 maand had ik goede lange stekken van de Duitse aardappelen, die ik dan weer in het water kon laten uitlopen.

Maar de aardappelen waren uiteindelijk allemaal zo klein gebleven, dat ik deze dus niet meer neem. Ik neem straks in mei de Covington aardappelplantjes.

20250313_103122.jpg

20250409_105445.jpg

aangepast door Petrasmoestuin

Geplaatst:

Zoete aardappels hoeven eigenlijk helemaal niet zo warm te staan, net zoals Jorieke zegt. Deze liggen in de hal bij de voordeur bij de schoenen en jassen. In een hoekje enkel beschermd met een papieren tas erboven.

3 van de 5 hebben al weer een scheutje, terwijl het daar echt geen 20 graden is.

Maar warmte bespoedigt het groeien wel. Net als planten in de zomer sneller groeien dan lente en herfst.

20260220_134431.jpg

20260220_134448.jpg

Geplaatst:
16 minuten geleden, acpronk zei:

Zoete aardappels hoeven eigenlijk helemaal niet zo warm te staan

Dat kan kloppen. Maar bij mij is het niet zo warm en ik heb een vensterbank die niet verwarmd is. Een speciale kast heeft mijn man gemaakt, maar die staat voor een deur/raam en die gaat 's morgens even open om te luchten. En 's nachts is het vaak rond de 15, 16 graden. Overdags gaat de verwarming die ernaast zit wel aan, maar niet lang als ik weer ga koken b.v. Dus bij mij had de warmte wel zin. En die tip kreeg ik van een vriendin.
En inderdaad een kap erop, totdat er wat stekken volgen. Op deze manier 22 graden, lijkt mij toch niet al te warm?
Dat is bij iedereen anders. Ik ken iemand waarbij het constant 25, 26 graden in huis is, ja dan heb je geen matje nodig.

20250219_205929.jpg

Geplaatst:
  • Auteur

Ik oogst nu van stekken weer nieuwe stekken. Als je het een beetje tactisch doet dan komen weer zijscheuten langs de top die je afknipt

20260220_172732.jpg

20260220_172657.jpg

Geplaatst:
59 minuten geleden, sygys zei:

zijscheuten

Klopt, zo deed ik het ook altijd.

Ik heb mijn zoete aardappels zojuist in de grond gezet. Toevallig hebben ze wel bodemwarmte, want ze staan in de Lidl kweekflat (kweekkas met 4 lagen), bovenop de pepers die net beginnen te kiemen. Dus het licht staat daar aan, en geeft zo warmte af aan de laag erboven. (De pepers hebben nog geen bodemwarmte, want de onderste laag is nog leeg.)

De gekochte van De Tuinen van Weldadigheid zitten nu ook in de aarde, maar die had ik vorige week binnen gekregen en in de tussentijd heb ik die in een bekertje met water gezet maar nog geen wortelvorming of scheutvorming te bekennen.

Geplaatst:
53 minutes ago, acpronk said:

Ik heb mijn zoete aardappels zojuist in de grond gezet. Toevallig hebben ze wel bodemwarmte, want ze staan in de Lidl kweekflat (kweekkas met 4 lagen), bovenop de pepers die net beginnen te kiemen.

Ik ben wél benieuwd te horen hoe 'vroege kwekers' zoals u de zoete aardappel onder controle kunnen blijven houden nadat die al naar de kas,óf volle grond moest verhuizen omdat ie zo'n goed geworteld gewas is.....

aangepast door Bernaar

Geplaatst:

Nee, ik heb ze net in een kweekkasje gezet, om er stekken van te trekken. De eerste stekken moeten er nog uit groeien. Dat is pas over enkele weken dat ik er stekken van kan knippen.

Geplaatst:
  • Auteur

Zo ga ik het dit jaar ook doen. Ik zie links en recht in de oksels van de plant die ik afgeknipt heb al nieuwe stekken ontstaan. Ik wil ze dit jaar zo laat mogelijk in een pot laten groeien. Want eerdere jaren waren de kluiten veel te volgroeid waardoor ik veel gedrongen zoete aardappels kreeg

Geplaatst:

Ik wilde dit jaar een nieuwe variëteit hebben.

Dit is een Amerikaanse variant, die groeit in een struik, met de knollen er recht onder.

Niet alleen geeft hij mooi dikke, rechte knollen, maar je hoeft niet meer je hele tuin door te zoeken, of er misschien nog iets in zit.

Ik heb gekozen voor het soort Covington.

Daar kun je stekjes van kopen bij een teler, maar ik was toevallig bij de Lidl en daar lagen ze.

Je moet wel even onder op de doos kijken om zeker te zijn, dat het Covington is, maar ik heb er twee gescoord, met veel oogjes.

Nog een paar weekjes in de kelder en dan ga ik ze voortrekken.

Geplaatst:

Ik begin ook niet eerder dan half maart, gaat snel genoeg. We gaan het gewoon met de gekochte aardappel beginnen. De plantjes kunnen wij eventueel nog half mei kopen mocht het niet naar tevredenheid gaan. Ik ga voor de zekerheid toch a.s. donderdag hier even bij de LIDL kijken en anders mocht ik een aardappel van jou overnemen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.