Geplaatst: Dinsdag om 09:005 d GoedemorgenIk ben Dirk 46 uit friesland, en ik ben mij aan het orienteren om zelf kippen en kalkoenen te gaan houden voor eigen vlees.Via diverse andere fora en googleKomen diverse kippenrassen aan bod als het op vleeskippen aan komt waaronder de mechelse koekoek,de brahma, de orpington en de jersey giant en daarnaast de zogenaamd gangbare ross 308 en de cobb500Iemand van jullie ervaringen met één van bovenstaande rassen en of ze makkelijk te verzorgen zijn?Qau kalkoenras schijnt de kelly bronze een goed ras te zijn voor vlees,iemand hier ervaring mee?Is er iemand, die mij op een humane diervriendelijkste marnier wil leren slachten?Iemand hier ervaring met een zogenaamd schietmasker?Slacht je hanen eventueel eerder i.v.m vlees structuur? (Steviger)Klopt het dat je kippen en kalkoenen niet in hetzelfde veldje laat lopen i.v.m mogelijke ziekte overdracht?Alvast bedankt voor de informatie mvg Dirk
Geplaatst: Donderdag om 08:113 d Wij hebben ervaring met het slachten van meerdere rassen kippen, maar niet met de rassen die je noemt. Al kan het zijn dat we 1 van die snelgroeiende soorten hebben gehad. Ze zijn ons toen alleen verkocht als 'vleeskuiken' zonder naam er bij.Tja, ze zijn allemaal niet moeilijk om te verzorgen, als je tenminste gewoon een beetje basiskennis hebt in het verzorgen van kippen We hebben geen ervaring met het schietmasker. We slachten haantjes vaak wat eerder ja, maar vooral omdat ze gaan kukelen en onderling irritant worden en dan geeft het een boel rust in de groep als die lui weg zijn. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Je hebt het over de 2 gangbare soorten ross 308 en de cobb 500, let wel deze zijn gangbaar in de productie industrie. Deze 2 soorten zou ik niet kiezen voor de hobby. Ze zijn niet geselecteerd op lekker scharrelen en kip zijn. Het zijn productie soorten die met een aantal weken door de poten zakken omdat ze te zwaar zijn, niet een fijn idee voor eigen vlees lijkt me.Maar goed ik weet niet wat je idee is, een aantal kuiken opkopen en een paar weken opsluiten en voeren om vlees te produceren. Of meer kipjes laten scharrelen, misdchien eitjes van krijgen en af en toe eentje slachten. Dat zijn 2 hele verschillende dingen.Wij hebben kwartels waarvan we af en toe slachten, maar na 4 achter elkaar vind ik het mentaal genoeg terwijl je die met een 10 min klaar in de koelkast heb liggen. Het metale aspect is ook iets wat je moet kunnen.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Auteur Goedemorgen nee een kip moet wel een kip kunnen zijn lekker scharrelen en pierewaaien de cobb en de ross was inderdaad bekend dat dit zgn plofkippen zijn,vandaar gaat mijn interesse ook meer naar een ander ras, dat je niet voor je plezier een dier dood spreekt bij mij voor zich, echter is dit een noodzakelijk kwaad alvorens hem te consumeren.Bij een industriele pluimveehouder,als ik mee ging op selectie ronde dan moest ik de zieke en zwakke dieren tussen mijn wijs en middelvinger nemen in de nek en dan als het ware hoela hoopen ( het eigen lichaamsgewicht ging dan als het ware, om de nek waardoor het dier kwam te overlijden ) ik weet niet hoe ik dit anders moet omschrijven het was even een korte beweging met de wijs en middelvinger. Dit ging vrij vlot echter weet ik niet of dit dier ont erend is ?Op youtube zie ik ook wel filmpjes voorbij komen ten aanzien van het slachten, dat ze het dier gelijk in de trechter doen en dan de slagader doorsnijden, in mijn beleving moet het humaan zijn en het dier moet niet lijden.Dan is het denk ik, nog een kunst om het dier van binnen leeg te maken waarbij de galblaas intakt blijft ander is het diertje voor de kliko gestorven, en dat kan de bedoeling niet zijn. alle tips en adviezen zijn welkom Fijne paasdagen verder allemaal.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.