Geplaatst: Gisteren om 00:421 d Ik heb me altijd laten vertellen dat zaad van pastinaak extreem kort houdbaar is (een jaar, hooguit twee). Toch kocht ik vanmiddag een zakje zaadjes met THT juli 2029. Eh? * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 22 uren geleden22 u Ik kan me daar niets bij voorstellen.Ik koop echt elk jaar een vers pakje.En zelfs dan doe ik eerst een heleboel zaadjes in de deno en alleen de ontkiemde gaan de grond in.
Geplaatst: 19 uren geleden19 u Mijn ervaring met Pastinaak is dat je die 2 jaar kunt gebruiken. THT 2029 zou ik niet vertrouwen, Zaad van dit jaar kun je volgend jaar nog gebruiken en dan weggooien. Nieuw zaad kiemt altijd prima en toevallig dit jaar het zaad van 2025 gebruikt en inmiddels staan er weer een boel pastinaakplantjes boven. Ik zaai altijd gewoon direct in de volle grond.Ik heb al een paar keer zaad gebruikt voor de 3e keer en dan kwam er bij mij gewoon helemaal niets meer op, dat doe ik dus niet meer Al zouden veenmollen hier ook een bijdrage kunnen leveren omdat dit soms ook alle plantjes systematisch verwijderen....
Geplaatst: 16 uren geleden16 u Ik vind ze lastig direct te zaaien, het zijn wispelturige typjes qua ontkiemen, hier tenminste.
Geplaatst: 14 uren geleden14 u Auteur 3 uren geleden, Jorieke123 zei:Ik heb de titel wat aangevuld.Helemaal goed. Maar ik had hem juist wat neutraler gehouden omdat ik slecht informatie kon vinden over pastinaak, en hoopte dat dit een meer algemeen topic kon worden. Maar zo is ook prima. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 uren geleden9 u 6 uren geleden, Rookie zei:Ik vind ze lastig direct te zaaienIk dacht dat je ze niet kon voorzaaien? Lastige planten inderdaad. 2 Jaar geleden stond ik ze elke dag te spuiten vanwege luis e.d. Vorig jaar kwam er inderdaad niets op uit dat pakje. Nu heb ik een nieuw pakje gekocht en ze komen op, maar niet allemaal.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Ik doe ze in de deno.Zodra ze ontkiemen doe ik ze dan in de grond.Dan heb ik in elk geval meer zekerheid dat ze opkomen, want er zit al een worteltje aan.
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Auteur Ik moet ze nog zaaien. Ik deed eerder wortels ook voorzaaien. Werkte niet. Dus ik denk dat ik ze gewoon met wat meer tegelijk zaai en dan hoop op minimaal 1 per plantgat. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 9 uren geleden9 u 15 minuten geleden, Tanja65 zei:Ik deed eerder wortels ook voorzaaien.Jij bedoelde via de eierdozen? (even off-topic)
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Je kunt nu ook nog prima pastinaken zaaien. Dan kun je ze in de late herfst en winter oogsten. Observeren en relativeren kun je leren.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u 6 uren geleden, Tanja65 zei:omdat ik slecht informatie kon vinden over pastinaakHier op het forum vind ik vele tientallen topics met pastinaak in de titel. Bijvoorbeeld:moestuinforum.nl/topic/4136-pastinaakzaden-niet-tweede-jaar-zaaien/ moestuinforum.nl/topic/4469-pastinaak-wie-heeft-deze-wel-eens-gezaaid/moestuinforum.nl/topic/12822-kiem-tijd-pastinaak/En daarna nog meerdere over de oogst, verwerking, recepten, enz. facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Auteur Ik zoek blijkbaar niet goed. De recepten vond ik toen ik zocht. De rest niet. Tnx. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Zoek je dan vanaf de hoofdpagina? Of kies je voor zoeken op 'dit forum' ipv 'dit topic' bijv.? En dan zet ik bij extra zoekopties ook nog aan dat hij alleen op titel moet zoeken, tenzij je dan heel weinig kunt vinden natuurlijk, dan kan ie ook eens wat berichten doorspitten. facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Auteur Ik zoek vanaf waar ik op dat moment ben. En dan stel ik in dat hij overal moet zoeken, en als ik heel veel topics krijg dan alleen in de titels zoeken. Maar dan krijg je nog steeds tig keer hetzelfde omdat er een topic bijvoorbeeld heel veel reacties heeft, en hij die allemaal als losse hits geeft. Dan moet ik door tientallen pagina’s met hits ploegen, en eerlijk gezegd heb ik daar niet altijd de fut voor. Vooral omdat je dan ook nog moet uitvinden of de info die je zoekt ook daadwerkelijk daar staat. Voor mij geeft de zoekfunctie vaak meer chaos dan duidelijkheid. Misschien doe ik iets verkeerd. * er komt altijd weer een nieuwe lente *
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Ik denk niet dat je iets verkeerd doet. Zoeken is soms gewoon veel werk. En zoals je zegt, dat zit hem vooral in het beoordelen of de gevonden informatie hetgeen bevatten wat jij zoekt. Ik denk dat zo'n beetje iedereen daar tegenaan loopt. Soms helpt het wel als je heel specifiek gaat zoeken, dus niet alleen op pastinaak, maar bijvoorbeeld ook houdbaarheid of zaden als zoekterm toevoegen.
Geplaatst: 5 uren geleden5 u 1 uur terug, Tanja65 zei:Maar dan krijg je nog steeds tig keer hetzelfde omdat er een topic bijvoorbeeld heel veel reacties heeft, en hij die allemaal als losse hits geeft.Dit vind ik zelf ook heel irritant, heb daarvoor ook een bug melding gemaakt. Als je op topic titel zoek, moet je gewoon maar één resultaat per topic zien, niet elke reactie. Maar de software ontwerpers zijn helaas traag.Ook vanwege dat probleem, had ik vorige week nieuwe script geschreven zodat je een extra google button erbij krijgt.Door een witte pagina probleem (mellie & dahli), vandaag dat tijdelijk uitgezet (dan kan ik zien of het misschien daar aan ligt, maar denk het niet). Ik zet dat morgen weer aan.Dan kan je naast te zoeken op de site, direct zoeken via die balk ook op google, dan krijg je wel maar één topic per onderwerp en de pagina wat google denkt wat er het best bij past vanaf onze website.@Arja deze zoek vraag even splitsen en topic voor maken in feedback? zo ja wil jij dat doen?
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ja, ik heb ook regelmatig problemen met wat zoeken. Wat ik dan doe is gewoon op Google Chrome intypen wat ik zoek en vaak kom ik dan wel op de juiste pagina. Stom misschien maar waar. @rorror 3 uren geleden3 u aangepast door Petrasmoestuin
Geplaatst: 3 uren geleden3 u 2 uren geleden, rorror zei:had ik vorige week nieuwe script geschreven zodat je een extra google button erbij krijgt.Zooooo, dat werkt echt perfect!!! Ook heel leuk als op ‘afbeeldingen’ klikt. Dank je @rorror !
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Ik vind dat zelf ook goed werken, ik hoop dat de software ontwerpers mijn feedback oppakken. Ik heb zeker 7 "bugs" gemeld omtrent de zoek functie.1 uur terug, Dahli zei:Ook heel leuk als op ‘afbeeldingen’ klikt.Dat is zeker leuk. Maar helaas 90% van de afbeelding op de website die geupload zijn door gebruikers worden nog niet getoont in google afbeeldingen.Waarom? Omdat afbeeldingen, als foto1234.png of 14435395.jpg worden geupload en google dus niet weet waar de afbeelding over gaat.Ik ben al een paar weken bezig om met AI geuploade afbeeldingen op moestuinforum te analiseren en er een juiste omschijving aan te geven. Dit is iets wat we zo ie zo gaan we doorvoeren. Ik gebruik een AI afbeelding herkinnings software wat lokaal op mijn pc geinstalleerd staat. (Bij externe partijen een hoop kosten) Simpele AI modellen, geven onveer 45% juistheid aan. Dit is voor 3500 afbeeldingen per dag. Betere AI modellen, doen ongeveer >1000 afbeeldingen per dag. (> = minder dan), en dan zitten we op zeg maar 60% juistheid per afbeelding. Voor mij nog te weinig om dit door te voeren.Maar goed, we moeten dus 75.000 afbeeldingen + een juiste omschrijving geven, om beter op google/zoekmachines te kunnen vinden. Gaat zeker 150 dagen duren als ik handmatige een controle van 500 afbeeldingen per dag kan doen... Het kan wel in één dag zonder controle blindelings alles doorvoeren wat AI zegt, maar dan komt er een hoop onzin tussendoor. Dat wil ik het liefst voorkomen.We gaan in iedergeval proberen alle afbeeldingen die geupload zijn een juiste naam/beschijving te geven.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.