Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zieke Portugese laurier/houtknagers (alarm?)

Featured Replies

Geplaatst:

Naast onze overkapping staat een op zich prachtige Portugese laurier van zo’n 4,5 meter hoog. De afgelopen jaren stierven er takken af. Die hebben we steeds door een hovenier laten verwijderen in de hoop dat de ziekte zich niet verder zou verspreiden. Helaas sneuvelt er ieder jaar wel een tak. Daarnaast is de boom verzwakt en ziek. Wat volgens mij blijkt uit de zwammen die lager op de stam en zaagvlakken groeien.

Op de eerste foto zie je hoe hij er nu bij staat. Hij bloeit prachtig en uitbundig. Iedere herfst wemelt het van de vogels die de bessen eten. Zojuist keek ik nog eens van wat dichterbij en zag een behoorlijke berg zaagsel liggen. Foto 2. Iets hoger zie je duidelijk de uitvlieggaten die in het hout geknaagd zijn. Foto 3. De gaten zijn ongeveer 0,5 cm groot. Het klinkt ook hol onder de schors.

Dat deze boom ziek is, is duidelijk. Hij moet helaas, helaas, dan ook weg. Ik had eigenlijk tot in de winter willen wachten omdat de vogels dan nog 1 seizoen van de bessen konden genieten. Alleen ben ik nogal geschrokken van de knaagsporen. Herkent iemand de sporen of uitvlieggaten? Ons huis staat op 12 meter van de boom en bestaat uit veel hout. Vooral dak en kap. Ik heb weinig zin in huisboktor o.i.d. Dus ik twijfel wat te doen. Nu al laten omhalen of wachten tot in de winter?

IMG_9875.jpeg

IMG_9877.jpeg

IMG_9878.jpeg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.