Geplaatst: 22 uren geleden22 u Auteur Nou, vrees dat dat het is dan. Wortelrot….vandaag een zielig plntje eruit getrokken welke geen wortel had…ook geen aardappels trouwens….Zucht……😬
Geplaatst: 5 uren geleden5 u Heel jammer voor jouw aardappelen, maar ergens toch ook interessant als referentie als andere ooit tegen hetzelfde aanlopen.edit: nu ik ben nog niet overtuigd dat dit verticillium is (wat via een vorige teelt van aardbeien kan worden doorgegeven). Dat is meestal aan een zijde van de plant/stengel/blad naargelang welke vatenbundel is aangetast, waarbij de bladeren eerst geel worden te starten vanaf onder, je ziet het bij tomaten ook wel eens. Als je de stam doorsnijdt moeten de aangetaste vatenbundels bruin verkleurd zijn. Bovendien, de beschadiging aan de aardappel komt ook niet echt overeen. Er zijn nog een pak andere bacteriën enz. die waterachtige rot aan aardappels kunnen geven, ook bv met opkrullend blad en achterstand in groei. Een doorsnede van zowel een aangetaste aardappel als de stengel kan meer inzichten geven.edit2: bij het bekijken van je 2de foto's lijkt er ook rot te zitten aan de basis van de stengel.Ik zou nu meer richting een soort van Erwinia (bacterie) denken. (opkrullend blad/verwelking/rot basis en aardappel)Erwinia levenscyclus en besmetting - Van de Grond
Geplaatst: 3 uren geleden3 u Ik begin zo langzamerhand het beeld te vormen waar de grote boeren met hun megapercelen allemaal tegen spuiten😭.Maar hoe zou Jootje aan deze Erwinia kunnen komen? Jij en je buurman gebruiken hetzelfde water Jo?m
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Besmet water ja, maar dan zou je het ook bij de buurman verwachten. Via pootgoed kan ook, voor zover ik kan vinden wordt er niet standaard op gecontroleerd in Vlaanderen en Nederland (alleen een visuele inspectie gebeurt op velden en poters, wat op zich niet voldoende is). Labocontrole op aanwezigheid van bacterie wordt alleen gedaan op aanvraag en/of voor export buiten EU.De bacterie kan ook overleven op andere waardeplanten zoals o.a. bieten, wortel, mais,.. alsook tot 9 maanden op plantenresten.Ernst van de aantasting kan beïnvloed worden door omgeving (doorlaatbaarheid grond), weer, variant bacterie, variant aardappel.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.