Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (â‹®) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Rekken voor bato bakken aan de schutting - adviezen/meedenkers zeer welkom!

Featured Replies

Geplaatst:

"Mensen die graag dingen zelf maken voor de moestuin" staat in de omschrijving van dit subforum... Nou dat ben ik dus absoluut niet 😂 Maar ik wil wel allemaal dingen. En dingen die niet standaard in de winkel liggen. Dus ik ben toch zelf vooral dingen aan het verzinnen en moeten gaan proberen, al moet ik in de uitvoerende fase waarschijnlijk wel op zoek naar wat hulp erbij.
Gelukkig maak ik wat ik tekort kom in rechterhanden en kluservaring nog wel een beetje goed met inzichtelijk vermogen (denk ik), dus ik hoop dat er toch wat moois uit komt!

Het idee is eigenlijk om een stelling/rek voor bato bakken aan de schutting te bevestigen. In eerste instantie heb ik overwogen om een staand rek van hout of steigerbuizen te maken die op mijn -nog aan te leggen- verhoogde border komt, maar hier zaten ook veel haken en ogen aan. Zoals de lengte van de border die niet lekker uit komt voor een mooi aantal bato bakken en -zeker met hout- zou daar in het midden nog een versteviging in moeten en -vooral als ik het rek wat meer achterop de border wil zetten voor zonlicht op de rij er onder - is dat weer niet handig midden in het bed daaronder.
Dus zo kwam het hersenspinsel om het rek aan de schutting te maken. Er wordt hier over 3 weken een nieuwe hout-betonschutting geplaatst. Dan is de bedoeling het te bevestigen aan deze nieuwe betonpalen, ik zal nog even checken hoe diep ze komen, maar vast gestort in beton moet dit volgens mij wel stevig zijn ;) Voor de meeste stabiliteit wou ik dan wel met steigerbuizen gaan werken. Horizontaal vanaf de betonpaal, met dan een schoorconstructie vanaf het verste eind van de bakken terug naar de paal.
De schermen zijn 1.80m lang, dus van de 40cm lange bakken kunnen er mooi vier over de lengte van één scherm hangen. De bato bakken volledig verzadigd met water kunnen geloof ik richting de 10kg per stuk gaan, dus 40kg. Al wil ik naar wat meer naar kokosvezels in m'n potgrond, wat dit weer lichter maakt. Ook wil ik ze off-season sowieso op de grond zetten om meer beschermd te zijn tegen fikse wind en vorst, maar dus ook in de natste periodes/fases zullen ze er niet aan hangen, alleen in het voorjaar en de zomer als het wel een keer flink door plenst.

De grootste uitdaging zit nog een beetje in de hoek, want die betonpaal zal helemaal in de hoek verdwijnen en is dus niet bruikbaar. Mijn idee is om daar een stevige balk verticaal dus wel aan het hout te bevestigen. Nog wel direct aan/dichtbij het beton, maar niet dezelfde stevigheid. In die hoek hangt het wel boven de achterkant van de border, daarom zou ik daar een steigerpaal naar beneden willen plaatsen voor extra steun.
Qua hoogte zat ik te denken aan 1.60m, al is 1.40m meer op ooghoogte en makkelijker te bereiken, maar omdat het verder doorloopt dan de border, zal ik daar er onder kunnen zitten om in de middag/begin van de avond ook nog wat zon te kunnen pakken en dat zou op deze hoogte tot onderkant van de bakken en nog te bevestigen dakgoot o.i.d. voor afwatering hierbij kunnen. Én een voordeel van de hoogte is meer zonuren. Aangezien mijn achtertuin op het noorden is, tussen de bebouwing en niet ontzettend breed, merk ik nu al dat ik vooral met mijn doordragers loop te hannesen waar ze de meeste/genoeg zon krijgen. Hier vangen ze dus direct meer licht, terwijl de schuttingen in de tuin al veel meer schaduw werpen.
En dat is dan nog de laatste stap. Om te voorkomen dat bij te veel water (geven) wat uitlekt op de planten er onder, maar dus ook op mijn hoofd, wil ik onder de afwateringsgaten van de bakken een dakgoot doortrekken. Evt. is dit water dan aan het uiteinde ook weer op te vangen om andere dingen mee te bewateren.
20260827_155501.jpg
Mijn tekenskills en rechte hoeken etc. is niet top, maar hopelijk geeft dit een beetje meer een idee erbij.

En voor wie niet bekend is met bato bakken voor de zekerheid:
846190-aardbeienbak-bato.jpg

Ik hoor graag wat de echte handige Harry's/Harriettes hiervan denken. Of ik dingen over het hoofd zie, of dat ik het gewicht dat de betonpalen kunnen dragen volledig overschat, noem maar op.
"Maar waarom hang je niet gewoon balkonbakken aan de schutting?" heb ik ook al gehoord. Nou wordt de schutting in principe met verticale planken geplaatst, al kán ik nog kiezen voor horizontaal. Kost een beetje extra, maar ook wat inbraakgevoeliger natuurlijk. Daarnaast hebben balkonbakken simpelweg niet de inhoud en voordelen van het ondersteund over de rand hangen etc. van de bato bakken. Plus een mooi dakgoot om het lekwater weer op te vangen zit er dan ook niet in (of onder), daarom is eerste keuze wel bato, tenzij dit idee echt helemaal nergens op slaat natuurlijk.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.