Geplaatst: 2 uren geleden2 u Hoi allemaal,deze zomer had ik een rode peperplant gekweekt. Nu komen de eerste pepers tevoorschijn, maar mijn plant zit helemaal onder de zwarte puntjes. Het zit overal, het verschijnt zelfs op de nieuwe bladeren die groeien.De bladeren zijn niet plakkerig en ze kijken 1 keer in de drie dagen water. Hij staat normaal buiten in mijn kas.Kan iemand mij vertellen wat dit is en of dit schadelijk is voor mijn plant? En of ik hier iets aan kan doen?Alvast bedankt!
Geplaatst: 1 uur geleden1 u 14 minuten geleden, Imk zei:De bladeren zijn niet plakkerigAls ik goed kijk op de bladeren waar je het licht ziet reflecteren lijken er toch wat glazige plak plekjes te zitten.Heb je deze plant in het verleden behandeld tegen luis? Of een andere plant die er naast stond in de kas?Ik zie dit verschijnself zelf wel eens als ik met water/zeep/spiritus de plant behandel tegen insecten, dit ontstaat dan een week later omdat cellen afsterven, komt dan doordat het zeepsop goedje niet goed weggespoeld is met water.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Auteur Ik zie het inderdaad nu ook. Ik heb twee weken terug last gehad van witte vlieg en heb het proberen te bestrijden met een water/zeep goedje. Dan zal het daar vandaan komen denk ik. Verklaart dat dan ook de zwarte punten op de bovenkant van de (nieuwe) bladeren?
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Jep die waren een paar weken geleden in een jong stadium al beschadigd. Mocht je in de toekomst nogmaals bestrijden, inspuiten met het goedje, nooit direct in de zon, altijd in de schaduw. Na 20 a 30min, ruim met schoonwater goed afspoelen. Zodat alles weer weg is van de plant.De komdende tijd zal plant wat kwakkelen, laat waarschijnlijk wel wat blad los. Maar nieuwe groei moet dan wel goed komen. (behalve de ini miniblaadjes die de plant al liet zien tijdens het inspuiten, want die zijn toen ook al beschadigd geweest)
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.