thea Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 En gier maken voor de voeding van andere planten en groen bemester. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
renate Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 Hoi, ik heb een kruidje in mijn voortuin staan die spontaan tevoorschijn kwam, en ik vind hem erg mooi, hij staat nu al een paar jaar en hij wordt steeds mooier en groter.Nu hebben we ons huis te koop staan en nu wil ik dus wel graag weten wat het is. Anders spit ik hem eruit en zet ik hem in mijn moestuin op het complex, dan behoud ik hem. Deze week moet ik toch nog kruipphloxen verplanten. Quote
Eva Geplaatst: 26 april 2012 Geplaatst: 26 april 2012 dit is een Pulsatilla vulgaris, wildemanskruid.hij houd van een kalkrijke, vrij vochtige grond.als je hem verplant moet je hem met een ruime kluit uitspitten want hij houd niet zo van verhuizen....grote kans dat hij dit en het volgend jaar niet meer zal groeien.als je hem op wat stenen, grind of gruis in je moestuin zet zal hij het prima naar zijn zin krijgen. Quote
thea Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 En de pluizen kan je zaaien .in het najaar. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Zonnebloem Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Ik probeer het nog een keer: ja... beter! Quote
bonnie f Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Ooievaarsbek. Veel soorten van. Van leuke (uitzaaiende ) tuinplantjes tot aanwaaiend onkruid.Het is een geranium-soort, volgens mij. Maar er zijn hier vast mensen die daar veel meer van weten. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Bit Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Inderdaad. Geranium. De exacte latijnse variëteits naam heb ik niet paraat, maar dit is de eenjarige , overvloedig uitzaaiende ( meerdere generaties in een jaar mogelijk ) inheemse. Er bestaat ook zoiets maar dan in vaste ( subtropische ) vorm, die er heel sterk op lijkt maar dan echt máánden lang bloeit. Prachtige kasplant of orangerieplant. Het geranium geslacht is heel groot en breed, en is heel veel mee gekweekt en gekruist. Veel vaste planten daarvan groeien in onze tuinen, in bijna alle kleuren , op geel na. Verwar de echte geranium niet met de eenjarige "balkon"- geranium" Dat planten-geslacht heet eigenlijk : Pelargonium. Quote
Menph Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Geranium robertianum De subtropische geranium welke wel wat weg heeft van G. robertianum is Geranium maderense. Er bestaat ook een witbloeiende vorm van G. robertianum. Deze komt soortecht terug uit zaad. Leuk in een bostuin. In de siertuin een lastig onkruid. De planten groeien ook s' winters. Quote
veuvecouderc Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Volgens mij noemt men dit in de volksmond Robertskruid (Geranium robertianum). Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
veuvecouderc Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Geranium robertianum. Hahaha, inderdaad [zat het tegelijkertijd te tikken, vandaar de hahaha] Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
appelvrouw Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Ik heb een hekel aan dat plantje..niet aardig, ik weet het. maar het stinkt zo ( in de muren en dan naar beneden hangend is het wel erg mooi..) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
veuvecouderc Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 @Appelvrouw:Nou ik ben er ook niet gek op hoor. Ik vind het blad prachtig en de bloemetjes zijn wel aardig maar het stinkt inderdaad, en het groeit overal. Maar ja, dat heb ik met heel veel blommen waar mensen voor naar de winkel rennen. Als ze eenmaal overdadig en opdringerig in je tuin aanwezig zijn dan is de lol er toch snel af...... Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
Eva Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 oh ja bah... wat stinkt dat spul! en het komt echt overal op...maar zoals we vast allemaal weten bestaat onkruid niet...het is ook geneeskrachtig.... robertskruid helpt bij oogontstekingen, keel- en neusklachten, huidaandoeningen en bloedingen. het verse kruid is bloedstelpend en antisceptisch. (Verse bladeren op een verse wond leggen). kauw op het verse blad als je een keelontsteking hebtm of tegen een stinkende adem. het is ook een natuurlijk middel anti muggen. (verse bladeren fijnwrijven en over je lichaam smeren).het afkooksel helpt goed bij roos op je hoofdhuid en bij barsten en kloven in lippen of tepels. Quote
thea Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Heb de witte,WIE!!!!!!!!!!!! Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
bonnie f Geplaatst: 27 april 2012 Geplaatst: 27 april 2012 Ik heb een hekel aan dat plantje..niet aardig, ik weet het. maar het stinkt zo ( in de muren en dan naar beneden hangend is het wel erg mooi..)Ik heb ook een pesthekel aan dit plantje. Het is in al zijn verschijningsvormen mijn ergste onkruid, samen met vingerhoedskruid en eikenboompjes. Maar ik heb een vorm met wortelstokken in mijn tuin, onuitroeibaar! Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Zonnebloem Geplaatst: 29 april 2012 Geplaatst: 29 april 2012 Mijn tuin staat er vol mee als ik er niets aan doe. Haal hem hier en daar dus wel weg. Gaat heel gemakkelijk overigens. Dank voor de oplossing van dit raadseltje! Quote
bonnie f Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Sinds ik hier rondhang krijg ik steeds meer belangstelling voor onkruid.Tijdens mijn wandelingen kom ik van alles en nog wat tegen.Ik weet dat dit een vrij algemeen plantje is maar ken de naam niet.De tennisbal is om de grootte aan te geven.Er komen nu stengels in waar een soort bloem in komt. De vorm van de bloem lijkt meer een verdikking van de stengel. (uitleggen is niet mijn sterkste kant) Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
veuvecouderc Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 (aangepast) Ik zet in op weegbree, de smalle. Als het bloempje dat je beschrijft - en wat ik denk ik linksbovenin te zien - lijkt op dat van onderstaande foto, dan ben ik wel vrij zeker [al is mijn foto van de grote of de ruige soort]. 15 mei 2012 aangepast door Gast Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/
geedee Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Ja vergelijk m maar met de foto hier : http://nl.wikipedia.org/wiki/Smalle_weegbree Quote
bonnie f Geplaatst: 15 mei 2012 Geplaatst: 15 mei 2012 Yep, je hebt helemaal gelijk (even gegoogled)Leuk, die gaat een keer door de soep, sla of door de wok.Dank je! Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
dennislp Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Hier staat een plantje door de hele tuin.. Zaait zich echt enorm uit. Ooit zei iemand dat het lieve vrouwen bedstro was, maar als ik daar op google zie ik hele andere plantjes. Dus .. wat is het? Zie nu alweer overal zaailingen staan van dit plantje. (Ik zal na antwoorden op de vraag de foto's even als linkjes (dus i.p.v ) https://www.moestuinforum.nl/imgupload/uploads/dsc0707658781337364612.JPG' alt='dsc0707658781337364612.JPG'> Alvast bedankt! Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
bonnie f Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Leeuwebek. Een geraniumsoort. Onkruid. Gelukkig makkelijk te verwijderen. Sommige zusjes of broertjes hiervan hebben wortelstokken. Het groeit hier in de bosranden en tussen de tegels. Quote Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
dennislp Geplaatst: 18 mei 2012 Geplaatst: 18 mei 2012 Super Bonnie! Na wat zoekwerk op jouw suggestie heb ik meer kunnen vinden.Ze noemen het Roberts Kruid. http://nl.wikipedia.org/wiki/Groot_robertskruidDe plant bloeit van april tot november. De roze (zeer zelden witte) bloemen hebben een doorsnee van 2 cm. Ze hebben hier bijna alleen maar witte bloemetjes Gebruik De plant bevat tanninen, etherische oliën en geranine. Alle delen van de plant worden gebruikt als bloedstelpend en desinfecterend middel. In de kruidengeneeskunde wordt een aftreksel gebruikt tegen nier- en blaasklachten. Het kauwen op verse bladeren zou behulpzaam zijn bij genezing van keelontsteking. Vers geplukte en fijngewreven bladeren hebben een speciale geur. Wanneer deze op het lichaam gesmeerd worden, zou ze muggen afstoten. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.