Guus D Geplaatst: 14 juli 2012 Geplaatst: 14 juli 2012 Wat regent het hier veel zeg, ik kan de bonen, erwten, peulen en aardappels wel gedag zeggen; verzopenerwten in het waterMeer water Aardappels phytoftra, alles ga ik rooien.Paarseboontjes, doen ookniet veel met dit weer. Quote Omdat het kan.
wilma2 Geplaatst: 14 juli 2012 Geplaatst: 14 juli 2012 t is bar en boos, ik heb met je te doen. zelfs het feit dat het bij vele zo er bij staat zal voor jou geen troost zijn. Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 14 juli 2012 Geplaatst: 14 juli 2012 O zo erg zag ik het niet op je blog. jemig echt erg voor je Guus al die moeite en dan dit!!!! Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 juli 2012 Geplaatst: 14 juli 2012 Tegen zoveel water valt niet op te tuinieren Guus. Erg jammer voor je. Misschien meer van je tunnel gebruik maken? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
meekje Geplaatst: 14 juli 2012 Geplaatst: 14 juli 2012 Wat ellendig! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Guus D Geplaatst: 14 juli 2012 Auteur Geplaatst: 14 juli 2012 Tegen zoveel water valt niet op te tuinieren Guus. Erg jammer voor je. Misschien meer van je tunnel gebruik maken? Ga ik ook doen, nee er valt niet tegen op te tuinieren, maar dit najaar word de grond geegaliseerd, zodat het water weg kan, dit jaar nog niet goed genoeg los de grond, en veel kuilen. Quote Omdat het kan.
geedee Geplaatst: 14 juli 2012 Geplaatst: 14 juli 2012 Wat jammer Guus ....het is ook meer komkommerweer deze zomer....ik vrees dat alles wel duur zal worden met deze kwakkeloogsten dus misschien kun je wel nog een goede prijs krijgen voor datgene wat er nog te redden valt. Quote
hoekman Geplaatst: 15 juli 2012 Geplaatst: 15 juli 2012 Je zult vast wel meer regenwater hebben gekregen dan ik in Overijssel, maar het ziet er zeker niet goed uit. Wat mij opvalt is dat jij zo laat bent begonnen met tuinieren dit seizoen. Je hebt een goed deel van het seizoen gemist. De peulen bijvoorbeeld heb ik 2 weken geleden al opgetrokken. Ik zie ook zo niet hoe je de grond bewerkt hebt. Misschien wel ploegen? Maar daarna ga je eggen met een tractor, die de grond even gaat verdichten. Ik zie ook plassen. Die moet je ook proberen te voorkomen. Ik heb ook een zeer vochtige tuin van nature omdat het zo laag ligt. Maar ik heb bijna geen plassen. Ik heb de tuin licht op afschot liggen en de paden heb ik lager, zodat alleen daar soms een plas kan ontstaan. Vorig jaar was het najaar en zomer ook zo nat. Ik had het grondwater door de lage ligging zeer hoog staan. Alleen de bonen konden het niet aan, maar voor de rest een superoogst. Velen rondom mij hadden het niet zo goed voor elkaar (plassen) en hebben een complete misoogst gehad. Ik hoop dat je er wat mee kunt, want zo gaat de lol er snel van af. Stel je voor dat je volgend jaar weer zoveel regen krijgt. Succes. Quote
RobO Geplaatst: 15 juli 2012 Geplaatst: 15 juli 2012 Hi Guus Dat ziet er niet best uit, volgend jaar beter, misschien wat meer afvoer maken? Vorig jaar had ik ook zo'n waterballet dus dit jaar heb ik alles op verhoogde bedjes gezet (bij het spitten ongeveer 20 cm omhoog ), ertussen de paden wat dieper gelegd (daar kwam de hoogte vandaan samen met de mest en compost) Verder heb ik op het diepste stuk van de tuin een greppeltje gemaakt met betonnen opsluitbandjes in V vorm met daar boven op een looppad van houten tuintegels 50x50; vandaar kan ik het water lozen op de sloot Quote
kustlijn Geplaatst: 15 juli 2012 Geplaatst: 15 juli 2012 Wellicht drainage buizen in de grond verwerken?Ik bedoel van die geperforeerde kunstof buizen, veelal omhuld met een kokoslaag tegen het dichtslippen van deze gaatjes.http://www.google.com/search?q=drainage+buizen&um=1&ie=UTF-8&hl=nl&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=9YsCUKmGFojYtAaQioX1Bg&biw=1000&bih=629&sei=sowCUOnGFIvktQaNnPXMBg Ook ik ben te laat begonnen in de moestuin.Dit had te maken met de verhuizing, en omdat de moestuin zwaar verwaarloosd was.Deze moest eerst in orde gemaakt worden.Als je vervolgens dan ook nog eens zeer nat (en dus ook koud) weer hebt. De afgelopen weken waren er vrijwel geen bijen, homels enzovoort te zien.Wie doet dan de bestuiving?De courgettes heb ik met een kwastje geholpen. Deze courgettes zijn trouwens de enige producten uit de moestuin die het nu goed doen.Sinds we een paar dagen geen noodweer meer hebben, en de temperaturen licht zijn gestegen heb ik een grote overvloed aan courgettes. Gelukkig liggen er bij ons onder de moestuin aardewerk buizen, nog van de tijd, dat er grote kassen op die plaats stonden.Deze buizen voeren het water af.Buiten deze met aarde voorziene plaatsen hebben we een soort leembodem.Als het droog is, dan is het zeer stoffig.Echter bij regen, verwordt het tot een ondoordringbare laag.Je komt er dan ook niet meer met een schoffel doorheen.Het regenwater loopt er zo vanaf.Wellicht daarom dat onze tuin er niet als een soort Biesbosch er uit ziet, zoals het er bij Guus D uitziet.Dit ondanks dat we 6 regendagen achtereen hadden, met meer dan 60liter per vierkante meter, en drie met meer dan 40 liter. Maar verder is het hier ook goed waardeloos.Ik heb pas 1 rijpe tomaat(je).Deze is ter grote van een knikker.De meeste tomaten planten hebben niet eens bloempjes gevormd. Quote Onze nieuwe habitat : https://youtu.be/BapOVa6jPgg Zittauer Gebirge ( Natur, Wandern, Entspannung, Ruhe )
Guus D Geplaatst: 15 juli 2012 Auteur Geplaatst: 15 juli 2012 @hoekman Toen wij de grond kochten was het een vijver met een dijk erlangs, toen hebben we met een kraan de dijk in de vijver gegooid. Toen is de grond vrij hard aangereden. Toen is er 80 m3 vrij vette grond bovenopgekomen, ook weer met een kraan uit elkaar gereden en gespit (niet diep). En toen hebben we met de tractor gecultivatord. (ong.20 cm diep). En toen ben ik begonnen met tuinieren. Dus de grond is vrij hard gereden, maar dat komt denkik ook omdat het het eerste jaar is. Dus nu gaan we deze herfst de stoep eruit halen en de grond kilveren. (egaliseren). Mijn vader doet dit op zn werk, en dan met voetbalvelden. Dus eerst ploegen, kilveren, cutiveren, en mesten. Dat de grond dicht is gereden door mn ge-egg met mijn zitmaaiertje kan goed, maar ik ben daar niet mee op het bonenveld geweest, die heb ik met de hand gedaan, maar waar het bonenveld is, is wel de oprit, dus daar zijn we regelmatig overheen gereden. Dat ik telaat begonnen ben met zaaien klopt inderdaad, maar dat ligt heel ergens anders aan. @kustlijn, bijen heb ik hier genoeg, staan 9 bijenkasten vlak om de hoek. En ik ga zeker opzoek naar dranaigebuizen, wellicht kan ik die gratis krijgen. Dat zijn gewoon afvalstukjes. Quote Omdat het kan.
Nicolette Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 We hebben er allemaal last van hoor. Vooral als je op kleigronden teelt is het helemaal bar en boos. Ondanks mijn verhoogde bakken (wat wel veel scheelt) merk ik ook dat het nieuwe zaaisel gewoon weg spoelt. de bonen vinden het fijn in de verhoogde bak (achtergrond) Quote
Dennis29 Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 Onze grond is gelukkig heel goed (mengsel van zand, klei en leem), dus echt plassen ofzo hebben we niet. Maar wel regen, regen, regen en nog eens regen. Maargoed, als ik nu de foto's van Guus en het tuindagboek van Diana'smooiemoestuin lees dan mogen wij niet klagen. Quote
rommert Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 dat tuindagboek van diana heb ik ook gezien ja Quote
hoekman Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Ik heb ook met verbazing naar de tuin van Diane gekeken. Dat zo'n ervaren tuinder zoiets overkomt. Zelf krijgen we helemaal niet zoveel regen. Het gaat er meestal volgens buienradar net langsheen. Ook nog niet de helft van de regen dan van vorige zomer gehad. Toen verzopen er ook veel volkstuinen om mij heen. Maar niet de mijne, ondanks de lage ligging. Voor mij is het ieder jaar een gevecht tegen het water. Daar heb ik mijn tuin op ingericht en heb ik geen of nauwelijks plassen. Quote
geedee Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Daar heb ik mijn tuin op ingericht en heb ik geen of nauwelijks plassen.Hoe heb je dat dan gedaan Hoekman? Mogelijk bespaar je anderen een verloren oogst door regen met jouw tips. Quote
hoekman Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Ik heb het belangrijkste al genoemd in bericht 8 van dit topic. Verder een beetje ophogen zo hier en daar en een keermuurtje waar ik het zand tegenaan heb liggen. Zo lang je geen plassen krijgt gaat het goed.Hooguit een klein plasje op een pad. Dan weet je meteen dat dat niet goed op afschot ligt. Straks tussen de buien er nog geweest. Geen plas te zien. Quote
Zeeuw Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Even een boeren wijsheid tussen door. Slechte grond geeft in goede jaren een goede oogst.Slechte grond geeft in een slecht jaar geen oogst. Wat wilt zeggen het ligt meestal aan de bewerking van de grond. Mijn moestuin heeft amper last van het velen regen. Terwijl 90 % van de tuinen op ons complex veel wateroverlast en of een zeer slechte oogst hebben Quote
Bubbels Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Ik heb ook met verbazing naar de tuin van Diane gekeken. Dat zo'n ervaren tuinder zoiets overkomt. Je kunt helaas ook niet overal invloed op hebben. Zeker niet op een moestuincomplex. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
RobO Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 ...en je weet, mijn opa zei altijd: als het regent in juli, is juni voorbij... trouwens... .. dus volgend jaar maar weer wat emmers klaarzetten Quote
brenda_janssen Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 Pfff het inderdaad bar en boos met het weer in nederland.bij mijn zijn voornamelijk de wortels aan het zwemmen helaas.a Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 19 juli 2012 Geplaatst: 19 juli 2012 En mijn uien zijn rot geworden,en die niet rot waren,heel zacht. Quote
Nicolette Geplaatst: 20 juli 2012 Geplaatst: 20 juli 2012 Het grondwater peil staat door de heftige regenval heel hoog. Bij ons in de buurt moet het gemaal dat eigenlijk wegmalen maar die doet t weer eens niet. De bomen vinden dat ook niet prettig. Je kan nog zulke goede grond hebben maar als het grond water niet zakt dan gaat een goede grond je ook niet helpen. Daar kan zelfs zo'n ervaren tuinder als Diana niets aan doen. Quote
hoekman Geplaatst: 20 juli 2012 Geplaatst: 20 juli 2012 Vorig jaar had ik ook last van een hoge grondwaterstand. Volgens mij stond het toen een meter hoger dan nu. Maar ook toen had ik nauwelijks plassen. Maar vorig jaar ook veel meer regen gehad dan dit jaar.Het grote verschil is ook de grondsoort. Ik zit op zand en dat is wel wat anders dan de klei waar Diane op tuiniert. En als een gemaal het niet doet of niet aan kan krijg je direct een heel andere situatie dan alle jaren daarvoor. Want het zal toch niet de eerste keer zijn dat het in Noord Holland regent. Quote
@lie Geplaatst: 20 juli 2012 Geplaatst: 20 juli 2012 wat het bij mij goed doet is sla, andijvie en daarnet 2 regelsuiene er uitgehaald, voor de rest is het afwachten wat er van terecht komt. Vandaag eidelijk weer eens zon. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.