Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardbeien en blauwe bessen verplaatsen (naar nieuwe lokatie)


A&P

Aanbevolen berichten

Hallo mensen,

 

Sinds tien jaar hebben wij een moestuin op hetzelfde stuk grond. Volgend jaar gaan we verhuizen en krijgen we een nieuw stuk grond.

 

We hebben twee blauwe bessen struiken staan, we kochten ze 8 jaar geleden en toen waren het al oude struiken, ze stonden in betonkuipen. Sindsdien staan ze in de volle grond.

Ik kan me voorstellen dat hun wortelgestel zich flink heeft uitgebreid.

 

Mijn vragen over de blauwe bessen struiken:

 

- Wanneer kan ik ze het best uitspitten en op de andere tuin planten ?

- Moet ik ze dan eerst snoeien ?

- Is er een richtlijn voor wat betreft hoe diep en hoeveel centimeter rondom de struik ik moet gaan spitten (ik kan me voorstellen dat de wortels zo wijd verspreid zijn dat het ondoenlijk is alles uit de grond te krijgen).

 

Daarnaast heb ik en aarbeien bed (enkel dragend, de laatste vorige week geplukt). In de loop der jaren is het verwilderd. In een nieuw seizoen spit ik een gedeelte om aan een zijde en aan de andere zijde laat ik de uitlopers van het vorige seizoen hun gang gaan. Zo vernieuwd en verplaatst het bed zich. Het nadeel is dat het moeilijk schoffelen is (ze staan dicht en onregelmatig op elkaar, niet op regels) en er veel, heel veel Muur tussen zit (http://databank.groenkennisnet.nl/vogelmuur.htm).

 

Om aarbeienplanten zonder Muur mee te nemen naar het andere stuk grond heb ik het volgende bedacht: ik haal de planten die ik wil eruit, neem ze mee naar huis, spoel ze helemaal schoon van aarde en Muur(zaden) en zet ze in schone potgrond. Daarbij heb ik twee mogelijkheden:

 

- ik doe dit dit seizoen en zet de schone planten in (beton)kuipen om ze volgend seizoen uit te planten wanneer mijn nieuwe grond beschikbaar is.

- of ik laat ze staan en doe dat volgend jaar in maart als de planten net beginnen uit te lopen.

 

Mijn vragen over de aardbeien:

 

- Weet iemand of, als ik ze via een van bovenstaande methode verplaats, de planten het overleven ?

- Wat is de beste tijd om het te doen ?

- Heeft iemand een beter idee ?

 

Alvast bedankt voor het meedenken, met vriendelijke groet,

Alien & Peter

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je stelt 2 erg verschillende vragen in 1 topic.

 

de 1e : Wat ik zou doen denk ik , is in oktober de blauwe bes planten verpoten. Als je dat echt wilt. Probeer het; niet geschoten is altijd mis. Op zich zijn het geen lastige planten als je er de grond maar voor hebt. Ruim uitsteken ja, met een riek de kluit verplaatsen ( niet aan de struik gaan trekken ) wat snoei helpt de plant wel ja. Je kan ervoor kiezen wat hele takken weg te halen, waardoor je toch iets van bloei overhoudt volgend voorjaar voor op de nieuwe tuin. Grondje is erg van belang, maar dat zal je weten.

 

De aardbeien: Ik zou nu de uitlopers nemen, laten wortelen ( nog aan de plant ) in potjes. met een maand verder overpotten in ruimere potten. Deze laten staan de winter over ( enigszins beschermd ) en dan in het voorjaar uitpoten. Lijkt me de simpelste manier. Dat 'muur' verhaal snap ik niet zo. Je kan weinig aandacht besteden aan je planten ? Want anders is dat een kwestie van eens in de 2 weken even de potten checken op onkruid. Muur vind ik zelf nou juist de minst lastige om bij te houden met aardbeien, gras ( je trekt kluiten mee ) enzo is bij mij veel erger.

 

succes !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...