Ga naar inhoud

Schapen (in/naast de moestuin)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe gaat het met je lammetjes, Jorieke?

Hier nu 1 paplam, Schlappie, hij woont in de keuken en slaapt op een schapenvacht.

Verder veel lammeren maar die worden gelukkig allemaal door de oouen verzorgd.

De eerst 15 hebben nu afgelamd, morgen begint de rode groep, (ingedeeld in groepen door de kleur van de stempel van de ram)

Weinig rust maar wel genieten.

Geplaatst:

Het gaat goed met ze! Diegene die zoveel Bentheimer in zich heeft, blaat alleen wel aan 1 stuk door. De rest bijna nooit. Hij drinkt goed, oogt erg gezond, geen rare poep of snot of wat dan ook. Hij blaat gewoon aan 1 stuk door als ie me ziet of hoort. Niet zielig ofzo, meer eisend. Blááháááá! (kom op nou!)

Schlappie heeft het maar goed, daar op die schapenvacht!

Geplaatst:

Sinds gisteren gaat het veel beter met Schlappie, hij doet zijn naam nu geen eer meer aan (gelukkig)

Hij heeft nu ook een vriendinnetje, samen pissen ze mijn hele keuken nat en worden met het uur veeleisender,dus...........morgen gaan ze naar de stal, heb een mooi klein stalletje voor ze gereserveerd, verheug me nu al op droge sokken.

Heb nu zo'n 60 lammeren, de volgende ligt te bevallen, spannend deze ooi, die heeft vorig jaar een keizersnede gehad waar 5 dode lammeren uitkwamen, nu verwacht ik dat ze er zeker 3 gaat krijgen, zo dik als ze is.

Gisteren had ik 3 ooien die allemaal op tijd en plaats besloten hun lammeren te krijgen, was een hele operatie om de juiste moeder bij het juiste lam te krijgen maar geloof dat het gelukt is, wat een stress af en toe.

Geplaatst:

ja het lammeren seizoen is weer volop bezig

op de zorgboerderij waar werk

hebben ook al stuk of 30 geiten gelammerd

yola is het nu wel goed gegaan met de bevalling en hoeveel heeft ze er gekregen

Geplaatst:

Ze heeft 2 gezonde dikke lammeren gekregen, ooitjes, dus die mogen blijven.

Nu zitten ze samen met moeders in een hokje waar ze lekker aan elkaar kunnen wennen.

Doordat ik vrij bezorgd was over deze ooi, met de rare naam Oog, heb ik haar erg verwend met stiekeme handjes voer, ze is nu moddervet maar dat krijgen de lammeren wel weg

Ik ben in ieder geval erg opgelucht dat alles zo goed ging deze keer.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Vanmorgen troffen we een Herdwick ooi aan, die op de grond lag (op haar buik), en niet meer overeind kwam/wou. Ze keek ons ook niet echt aan, leek niet echt aanwezig. Ze is hoogzwanger, dus we dachten dat ze wel eens kon gaan bevallen.

We zijn om de zoveel tijd even gaan kijken, maar het werd niet beter. Joep heeft geprobeerd om te voelen of er misschien een lam verkeerd om zat. Maar er was geen ontsluiting (wel wat slijm), dus viel er weinig te voelen.

Na een tijdje hebben we toch maar de dierenarts gebeld. Die komt ook op zaterdag gewoon snel aanrijden. Als je maar betaald he?

Ze was er niet heel zeker van, maar dacht aan melkziekte. Of slepende melkziekte. Dus daar heeft de ooi een behandeling voor/tegen gehad.

En het gaat nu alweer een stuk beter! Ze kijkt weer aardig helder uit haar ogen, en loopt al weer wat passen. Ze heeft geen trek in brokken, maar dat komt dan hopelijk wel weer.

Morgenochtend kijken hoe het gaat, en dan de dierenarts weer bellen. Voor hoe nu verder...

Geplaatst:

Hoi Jorieke, het meest belangrijke is nu dat je schaap gaat vreten, anders gaat het alsnog mis.

Heb je nu niets aan maar bij de welkoop kun je melkziektedrank krijgen, krijgt de ooi gewoon via de bek, als je eenvkoeieboer bij je in de buurt hebt zou ik daar ff gaan vragen, geeft ze ook net weer een zetje in de goede richting.

Je ooi heeft waarschijnlijk meer dan 1 lam in zich en niet genoeg voer om ze van calcium te voorzien.

Nogmaals probeer haar aan het eten te krijgen, heb hier wel een gras shake voor zulke ooien gemaakt, gras met wat bix gewelt in water en dan in de blender en dit via een spuit zonder naald in haar bek.

Succes met je ooi!!

Geplaatst:

@ Jorieke, Wat sneu voor het beesie hopen dat ze snel weer beter wordt.

@yola, goeie tip die onthou ik voor noodgevallen hier,kan dat ook ipv vers gras met hooi?

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

Geplaatst:

Dank je voor de tips Yola, maar van de dierenarts hebben we 2 drankjes gekregen die we in de bek van de ooi spuiten. Calcium en glucose. Ze eet nog niet echt brokken, drinkt wel heel veel. Het kan zijn dat ze wat hooi eet, maar dat is niet goed te zien.

We hebben haar dicht bij huis staan, gaan vaak kijken. Hopelijk gaat alles goed. Ze ziet er iig alweer 200% beter uit dan gisterochtend.

Geplaatst:

Vraag me af of je hooi zo fijn zou kunnen vermalen als gras.

Hoop dat het goed blijft gaan met je ooi, waar je haar ook nog mee zou kunnen helpen is haar jas uittrekken maar dat moet bij een hoogdrachtige ooi wel heel rustig gebeuren.

Best interresant hoe elke dierenarts anders reageerd, hier kreeg dit jaar een ooi met hetzelfde probleem als jou ooi glucose via een infuus direct in een ader, ze is gelukkig snel opgeknapt en heeft 2 weken geleden 3 gezonde lammeren gekregen.

Volgend jaar zal ik haar niet meer drachtig laten worden, kans op herhaling is vrij groot.

Geplaatst:

Ze zou hier ook een infuus krijgen, maar de ader was moeilijk te vinden. Dus is die 1e shot met voedingstoffen onderhuids ingespoten.

Over scheren heb ik ook gelezen ja.

Ze stapt weer dapper rond, we zijn gestopt met het (onder dwang) inspuiten van die voedingstoffen via de bek. Ze stribbelt nogal tegen en ik wil niet dat ze zich verslikt en dat het in de longen komt. We doen het nu in het drinkwater, ze drinkt namelijk erg goed.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Oh shit... vergeten up te daten.. Helaas heeft de ooi het niet gered De dierenarts is er nog een keer bij geweest, omdat ze maar niet ging eten. En van het geforceer van ons, ging ze enorm tegenstribbelen en kokhalzen, waardoor ze ook wat in haar longen kreeg.

Daar heeft ze wat voor/tegen gehad, en ook weer een shot van die calcium en glucose drankjes.

Dat was 's ochtends. Daarna heeft ze nog wat rondgelopen, en veel water gedronken. Die avond stapte ze ook wat rond toen ik langsliep. 5 minuten later liep ik weer terug, en toen lag ze al meer dood dan levend in een hoek bij het hek.

Ze had nog geen ontsluiting, maar je zag al wel wat van het lammetje. Joep heeft nog geprobeerd en gevoeld en hij kon 1 pootje te pakken krijgen. Het lammetje lag dus ook totaal verkeerd. En al zijn haartjes lieten al los, dus het was al een tijdje dood.

1 en al ellende dus eigenlijk.

Haar dochter (uit 2011) is afgelopen week wel bevallen, al met al hebben we nu dus 1 lammetje lopen.

Met de lammetjes van de schaapskooi gaat het dan wel weer supergoed, ze drinken al een tijd uit een bakje in plaats van uit die drinkemmer (met spenen). Ze werden namelijk zo lomp dat ze met 2 dagen alweer een boel gaatjes in de spenen beten.

Ze eten ontzettend veel brokken, en ook al aardig wat gras. Al is er nog wel erg weinig gras op het moment.

Het is wel erg grappig hoe elk van de 5 lammetjes een eigen karakter/manier van doen heeft.

Geplaatst:

wat jammer, helemaal na alle energie die je erin gestopt hebt.

Hier lopen nu 10 flessenlammeren rond, en dit jaar ben ik eindelijk verstandig geworden en krijgen de grotere lammeren nu de meeste melk via de emmer.

Ze gaan overdags in de grote stal, lekker racen en daarna krijgen ze allemaal wel de fles, zo kan ik goed in de gaten houden in wat voor conditie ze zijn, lammeren die zich niet lekker voelen drinken niet of minder en dat merk je met de lambar dan weer niet.

Die van jou moeten wel heel erg bloeddorstig zijn, dat ze de spenen kapot bijten, monsterlammeren heb je.

Het gebrek aan gras is echt een klein drama, mijn eerste ooiengroep is overdags buiten maar nachts in stal waar ze bix en hooi bijgevoerd krijgen, normaal hadden ze allang buiten gebleven, de volgende groep die moet aflammeren moet dit weekend naar huis, waar ze eerst buiten bijgevoerd gaan worden, kan niet wachten op warm groeizaam weer.

• 3 maanden later ...
  • 7 maanden later ...
Geplaatst:

En lekker ook !!

Is het nou een heel onbeschofte vraag Jorieke, om te vragen wat zo'n lam nou opbrengt ? Welke week / maand kunnen die weg, en wat brengt dat dan op ? Is de huid ook niet van speciale waarde ?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...